Sizce Edebiyat Nedir? Gönül diyarımda kopmalara Sapmalara Kaçmalara çaredir diyebilir miyiz?


   A-   Gönül penceresini ve kapısını açarak, yenidünyalara bakmak içine doğru yürüyerek yenidünyaları keşif etmek, duygu ve hislerin içinde gülümseyerek gülümseterek yürümektir diye bilir miyiz?

   B -Edebiyat olumlu düşüncelerle doludur yeni düşünceler denizinde, yelkeniyle gezintiye çıkarak yeni düşüncelere sahip olurum diye bilir miyiz?

  C-Harika dünyasında hisler ve duygularla, ölmüş duygu ve hislerimi canlandırarak canlanmayı sağlarım diye bilir miyiz?

  D-Gönül diyarımda uzaklaşarak kopmalara neden olan nedenleri çözmek için okurum, beni gönül diyarımda kopmalarla insanlardan uzaklaştıran ne varsa çözmeye çalışan edebiyatla şiir öykü deneme yazılarıyla baş başa çözüm ararım diyebilir miyiz?.

  E-Gönül yurdundan ayrı düşmenin derdiyle yanlış yollarda inleyip dururken, doğru yola girmeye vesile olandır. Kavuşmalar için yol gösteren gönül pusulamdır diyebilir miyiz?

  F-Fazla söze gerek yok, ah’lar la vah’lar la olmamak için ayrılık derdine düşmemek için uzana bir eldir diyerek, uzattığı eli tutarım diyebilir miyiz? Kabul edebilir miyiz?

 G-Gölgesinde bir ömür otururum diyebilir miyiz?

 H-Hayat bazen sıkıcı olduğunda bu canımı bu sıkıntıdan kurtararak, canlanmak için beraberce hayat yolunda yürürümüm diyebilir miyiz?

 İ-İşittiğim bir söz vardır “Hangi kova kuyuya salındı da dolu olarak çıkmadı.” Diyerek gönül kovamı kuyusuna daldırarak güzelliklerle duygu ve hislerle doldururum, ben diyebilir miyiz?

 J-Jale dışarıda ip atlarken ben okurken “Sanat, yapıtın duygulanım derecesini artıran ve zihin dünyamıza yön veren bir boyutta olması hasebiyle sanatçı, düşünce dünyamıza yön verir, diyen yazarımızın dediği gibidir, diyebilir miyiz?

 K-Kendi dünyamı zenginleştirirken etrafımızı da zenginleştirmek için okurum, hatta hayata farklı manalarından yaklaşmak için formülünü içinde bularak, zihin yapımı düzenlemesine izin verir ve ruh dünyamızı şekillendiririm, diyebilir miyiz?

 L-Lale kırda çiçekleri toplarken, ben okumaya devam eder yeni yaşanmışlık yolunda duygularla beraber yanında olurum, diyebilir miyiz?

 M-Mana yolunda yeni kazanımlar kazanmaya devam ederim, diyebilir miyiz?

 N-Nalân dışarıda oyun oynarken, ben okumaya devam eder kazanılan edebi dil benim zekâ düzeyimi geliştirir, Nalânla düzeyli bir ilişkimiz olur, düzensizlik adına ne varsa yok edebilirim diyebilir miyiz acaba ve kabaca ya da anlamca?

 O-Oyalanmadan, gönülden gönül’e kurulan bir köprüdür diyerek, köprüden geçerek köprüyü kuranın gönül dünyasında bahçesinde gezintiye çıkmaktır, diye bilir miyiz?

 P-Perşembenin gelişi çarşambadan bellidir, ben Salı günü çarşambanın gelişine vesile olduğunu bileyim diyebilir miyiz?

 Q-Q ‘mu yükseltmek güçlendirmek sevindirmek için çok okumalı edebiyat dünyasında gezinmeliyim, diye bilir miyiz?

 R-Rüyalar âleminde değil gerçekler âleminde gönül dostları Mevlana’yla, Yunusla, Sultan Abdalla manevi dünyalarında gezinmektir, diye bilir miyiz?

 S-Sabrın sonu selamettir diyerek,
Gönül semâmın yıldızı, Sitârem,
Ucasar’dan çıkıp gitmek tek çarem,
“Kalanlara selâm olsun.”, yol, payem.
Avareyim, “Gel, gör beni aşk n’eyledi”?
—– 0 —–
Yola revân oldum bir lokma aşa.
Zor ulaştım Hünkâr Hacı Bektaş’a.
Yâr olmadı gül, hiç bu garip kuşa.
Ya nasip! “Niçin ağlarsın ey bülbül”?
—– 0 —–
Senden ayrılınca Hak’la özleşmek,
Kaderde “Sarı Çiçek”le söyleşmek,
Tapduk Baba’yla da varmış sözleşmek.
Sitârem, “Gönüller yapmaya geldim”.
—– 0 —–
“Od”un yanıyor gönül tandırında.
Eğriliğe yer yok, dostun bağında.
Hâlin de doğru olsun kelâmın da.
Yoksa sîgâya “Molla Kasım gelir”.
—– 0 —–
Kova kova suyla dağlar aşılır.
Hayret makamında sabra şaşılır.
İlâhî aşka sıdkla ulaşılır.
Tut beni, “Allah sana sundum elim”.
—– 0 —–
Çilehane de taate çekilir,
Sirkeyle çavdar ekmeği yenilir,
Kırk gün sonra mâsivâdan geçilir,
Ey Allah’ım, “Ayırma beni senden”.
—– 0 —–
Kolay mı şiir yazmak, mısra dizmek,
Dil bilmek, Türkçeyi imbikten süzmek,
Sözlü geleneği, “Dîvân”ı çözmek,
Hece, aruz?.. “İlim, ilim bilmektir”.
—– 0 —–
Bilmez mîrim, kimi ne yapsan bilmez.
Edep bilmez, hâl bilmez, vicdan bilmez…
Her gönül de aşkı Allah’tan bilmez.
Gerek yok, “Aşksızlara verme öğüt”.
—– 0 —–
Yunus’la söyleşmek için meşk etmek,
Yunusça bilmek, Yunusça düşünmek,
Hakikat meyvesini dermek gerek.
Bu yüzden “Gel, gidelim dosta gönül”.
—– 0 —–
Yunus der, “Mal da yalan mülk de yalan”.
Ömrümüz geçiyor, doluyor zaman.
Boşuna bu hırs, beyhûde bu yalan.
Nevşehrî, “Bu dünya kimseye kalmaz”!
 
                  Diyerek gönül dostu Yunusla gezinmektir diye bilir miyiz?
 
              Ş - Şair yazar gönülden yazar, şairle yazarla yol almaktır, diyebilir miyiz?
             T-Tut ki o an yalnızdım, yalnızlığıma arkadaş sırdaş oldu, diye bilir miyiz?

            U-Uzak diyarlarda gelip kapımı çalan bir dosttur, diye bilir miyiz?

            V-Vazgeçmek yoktur hayata tutunmak insandan uzak kalmak diyen, edebiyatla insana doğru yolculuk yaparım, diye bilir miyiz?
           Y- Yaşadığımız hayatta kalabalıkların yalnızlığında yaşamak daha da zorlaşıyor, bu  kalabalıkların yalnızlığına, bir renk neşe sunmak için renk katmalıyım, diye bilir miyiz?
          Z . Zaman zaman şarkı sözü yazarı sanatçımız Fikret Kızıl Okun dediği gibi mi, dersiniz?
 
Bir gün olsun unutunca
Dışımda kalıyorsun
Oysa seni düşününce
İçime sığmıyorsun

Zaman zaman o zaman
Zaman zaman o zaman
 
İşte kendimi insanları hayatı gülümsemeyi bulduğum zamanlar bu zamandır, der miyiz?
Mehmet Aluç
 
( Sizce Edebiyat Nedir başlıklı yazı kul mehmet tarafından 1.04.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.