Çok eskilerden hatırladığım haberler bülteni ile günümüzdeki bültenler arasından dağlar kadar fark bulunmaktadır. Zaman ilerledikçe elbette bazı değişiklikler olacak, zaten olmaması yanlıştır. Kısaca önemli değişiklikler:

 

Eskiden televizyon yayınları siyah beyaz idi. Bundan dolayı haber  sunucularının yaşı hakkında fikir sahibi olmak zordu. Saçı başı ağarmış sunucu hatırımda yok.  Erkek sunucular hep: sakal traşı olmuş,   takımlı, kravatlı kişilerdi. Sunucuların ciddi görünüşleri haberlerin içeriğine de yansırdı sanki, haberler bülteni oldukça ciddi bir proğramdı. Haberlerde üzümün sapı, incirin çekirdeği gibi lüzumsuz meseleler katiyyen gündeme gelmezdi. Hatta, çok gamsız olduğunu ifade edebilmek için bazıları: “abi biz haberlerde bile oynayıp göbek atabilen kişileriz!”derlerdi.


Haberin okunduğu stüdyoda  yayın kurumunun (TRT) büyükçe logosu bulunur, sunucu oturduğu yerden monoton bir şekilde haberleri okurdu. Masa üzerinde sadece küçük bir deste kağıt bulunurdu. Haberlerin sonunda sunucuların bu kağıtları  aldıkları görülürdü.


Daha sonra  yayınlar renklendi veya renkli televizyonlar çoğaldı.  Sunucuların saç veya  üzerindeki elbiselerin rengi fark edilir oldu. Yine de eskiden saçı ağarmış sunucu hatırlamıyorum, kimbilir belki de yaşlı sunucular saç boyası kullanıyorlardı? Erkek sunucular genelde koyu renkli  takım elbiseli  olurlardı.


Zaman ilerledikçe yayın kurumu çoğaldı. Yeni kurumlar yayın pastasından azami bir şekilde istifade edebilmek için rekabete girmek zorunda kaldılar. Rekabet, daha doğrusu rezalet haberler bültenine de yansıdı.

 

Haberler  artık eskisi gibi çok ciddi kişiler tarafından, monoton bir şekilde sunulmuyor. Erkek sunucular hep  koyu renkli takım elbise giymiyorlar, sinek kaydı traş olmuyorlar.  Haber proğramı şimdi daha canlı bir şekilde yayınlanıyor;  stüdyodaki dev ekranda ya haberin görüntüsü gösteriliyor ya da doğa manzarası yer alıyor. Çok önemli haberlere program sırasında alt yazıyla  dikkat çekiliyor.


Oturarak haber sunulduğunda, masada her zaman kurumun logosu bulunan büyükçe bir bardak bulunabiliyor. Sunucuların bardaktan bir şey içtiklerini hatırlamıyorum, galiba o bardaklar reklam amaçlı bulunduruluyor?  Bazı sunucular ise ayakta haber sunuyorlar.

 

Rekabetten dolayı yaşanan değişiklik haberlerin içeriğini de etkiledi. Belki de en önemli değişiklik budur!

 

Haberler bülteni artık  ciddi program olmaktan hızla uzaklaştı. Minibuscülerin yolcu, pazarcıların yer, lise öğrencilerin arkadaş kavgaları hatta seyir halindeki bir kamyondan yola düşen karpuzlar bile haber konusu olabiliyor. Bu tür haberler o kadar önemli ki, mesela seyir halindeki: Adana plakalı, kırmızı eski tip bir MAN kamyondan yola düşen kocaman Diyarbakır karpuzların görüntüsü seyirciye en az 5 defa gösterilecek kadar önemsenmektedir!


Hatta, gözü iyi göremeyen seyircilerde düşünüldüğünden, görüntüye ok işareti filan konup yolan düşen karpuzlar en ince detaylarına kadar ele alınabilmektedir. Zaten, o ok işaretleri de olmasa  karpuzlar  tam anlamıyla boşu boşuna yola düşmüş yani gümbürtüye gitmiş olacaklardı!


Tartışma, itişme, küfür ve ardından: yumruklu, uçan tekmeli,  sopalı, taşlı, kürekli, bıçaklı, kamalı hatta silahlı kavga veya dövüş haberlerine hiç değinmeyim!


Bu kadar  ciddiyetten uzak, rezalet yetmezmiş gibi ayakta  haber sunanlar artık pazarlamacı gibi tavır takınmaktadırlar.


Sundukları çok ciddi ve önemli haberleri için vücut lisanınıda kullanmaktadırlar. Evet, yanlış okumadınız! Vücut lisanıya da haber sunulmaktadır. Sunucu, yeri geldiğinde gerilip kasılıp el ve kol hareketleri de yapmaktadır.  Haberin önemine, vücut lisanıyla da,  dikkat çekmeye çalışılmaktadır. Bu gelişme nereye gider bilemem ama ileride mesela kavga haberlerinde,  sunucular  stüdyoda havaya tekme veya  yumruk atarlarsa hiç şaşmamak lazım.


 

Toparlayalım artık, gelişme ve  ilerleme her zaman gereklidir.  Ayrıca  kaliteli ve güncel haberler sunmakla, rekabet kazanılır. Rezalet devam ettikce sunucular  bırakın vücut lisanıyla en iyi bir şekilde haber sunmayı, palyoçalaştırılsalar bile haberlere olan ilgi artmayıp hep azalacaktır.

 

Abdullah Konuksever


( Haber Palyaçoları başlıklı yazı hotamisli tarafından 19.03.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.