beşer
hiç anılmaya değer
bir şey değilken
bir gün yaratan Allah :
yer yüzünde muhalif bir varlık
evet bir insan yaratacağım dedi
melekler : biz var iken mi?
kan dökecek birisini mi ?
sizin bilmediklerinizi bilen Rab benim
bütün yeryüzü ilimlerini
eşyanın tüm isimlerini
Allah Adem’e öğretti
hiç birinin ismini Melekler bilemedi
hiçbir soruya cevap veremedi
aciz kaldıklarını itiraf ettiler
senin bize öğrettiğinden başkasını
biz asla bilemeyiz dediler
o halde bu yaratılışa saygılı olun
kabul edin itaatte bulunun
iblis hariç tüm melekler kabullendi
iblis kibirlendi
ben daha üstünüm tamam mı
beni ateşten o ise çamurdan yaratıldı
isyanı başkaldırışı ile bu hadsiz
huzurdan kovuldu iblis
din günün(kıyamet)e kadar
lanet üzerinde okunacaktır
Adem ve eşi cennette(bahçede)
şu ağaca yaklaşmayın dışında
dilediğinizden yiyin için orada
men edildiğiniz şeyi sakın yapmayın
yoksa zalimlerden olursunuz
iblis düşmanlıkta boş durmadı
yanlış yapmaları için ne lazımsa yaptı
olacak oldu Adem ve eşi yasağı çiğnedi
sonunda çok pişman oldular her ikisi
birlikte tevbe ettiler
Allah tevbe edenin tevbesini kabul edendir
Adem ve eşine oradan inin denildi
gittiğiniz topraklarda
geçineceğiniz imkanlar olacak
indirdiğim emirlere uyarsanız
ne bir korku ,
ne de bir üzüntü çekmezsiniz
artık siz beşer değil Adem(insan)siniz …
13.11.2020 / Üsküdar
Mustafa Kaya
NOT :
1- Meleklere, “Âdem'e
secde ediniz” dediğimiz vakit İblis'ten başka hepsi secde ettiler. İblis secde
etmedi, kibirlendi ve kâfirlerden oldu..’’ Bakara-34
2- Ve dedik ki: 'Ey Adem,
sen ve eşin cennette yerleş. İkiniz de ondan, neresinden dilerseniz, bol bol
yiyin; ama şu ağaca yaklaşmayın, yoksa zalimlerden olursunuz.' Bakara-35
3- Dedik ki: “Hepiniz
oradan inin. Size benden doğru yolu gösteren bir rehber(bir peygamber)
geldiğinde, kim rehberime uyarsa, onlara hiçbir korku yoktur ve onlar
üzülmeyeceklerdir”Bakara-38
4-
Anılmaya değer bir şey değilken, insanın üzerinden uzunca
bir zaman gelip geçmedi mi ?İnsan -1
İnsan cinsi evrenin yaratılışından çok sonra
yaratılmıştır. Evrenin yaratılışından insanın var edilişine kadar uzun bir süre
geçmiştir. Bu zaman diliminde insan cinsi henüz yoktur, adı sanı geçmemekte ve
anılmamaktadır. Âyet-i kerimede, kuvvetle muhtemel ki bu gerçeğe işaret edilmektedir.Başka
bir açıklaması da bununla insanın yokluktan varlık âlemine çıkışı da, ruh
üflenmeden önceki beşer hali de kastedilmiş olabilir. Birinci ihtimalde âyet,
Allah’ın varlığının bedihiliğine delâlet eder. Zira, yokun varlığı faile
bağlıdır. Fakat âyet “hiçbir şey değildi” demek yerine “anılmaya değer bir şey
değildi” diyerek ikinci ihtimali doğrulamaktadır. Yani beşer, kendisini irade
ve akıl sahibi kılan ruh üfleninceye kadar anılacak bir isme sahip olmayı hak
etmemişti. Doğal olarak daha eşyaya isim verme yeteneğine de sahip değildi
demektir.
İblis
itaat etmeyerek kafirlerden oldu ,
“Kâfirlerden oldu” sözü, İblis’ten
önce de bazı meleklerin kâfir olduklarını gösterir. Demek ki
ilk yoldan çıkan İblis değilmiş. Daha önce de kendini büyük görüp Allah’ın
yolundan çıkmış olan cinler (melekler) olmuş.“İblis, elimle
yarattığıma secde etmeni engelleyen ne oldu? büyüdün mü, yoksa kendini yüce
görenlerden mi oldun..’’(sad-75).Melek, elçi anlamındadır. Onlar
Allah’ın, birçok konuda elçi olarak görevlendirdiği cinlerdir. Allah Teâlâ
şöyle demiştir: “Cinleri ve insanları, sadece bana kulluk etsinler diye
yarattım.” (Zariyat 51/56) Şu âyet bunu açıkça anlatmaktadır: “Bir gün meleklere, ‘Âdem’e secde
edin!’ dedik. İblis’in dışındakiler hemen secdeye kapandılar. O da o
cinlerdendi ama Sahibinin (Rabbinin) emrinden çıktı.“ (Kehf 18/50) Bu âyeti doğru anlamak için: “Rabbinin emrinden çıkmayan cinler
hangileriydi?” diye sormak gerekir. Bunun tek cevabı “melekler” olur. O zaman,
meleklerin cinlerden olmadığı, sorumsuz varlıklar olduğu ve günah
işleyemeyeceği şeklindeki yanlış bilgiler Kur’an ile böylece düzeltilmiş olur.
Burada emirden çıkan meleğin adı İblis’tir. İblis, meleklerden olmasaydı
secdeden sorumlu tutulamazdı. Âyete göre secde etmemesinin tek sebebi kendini
büyük görüp direnmesidir. Bu suçu hangi melek işlese aynı cezaya çarptırılır.
İlgili âyetler şöyledir: “Mesih, Allah'a kul olmaktan geri durmaz. Mukarreb
(Allah’a yakın) melekler de öyledir. Kim O’na kulluktan geri durur da büyüklük
taslarsa (bilmeli ki) Allah, onların hepsini huzuruna toplayacaktır. İnanıp
güvenen ve iyi işler yapanlara hem ücretlerini tastamam verecek hem de ikramda
bulunacaktır. Kul olmayı kendine yakıştıramayıp büyüklük taslayanları da acıklı
bir azaba çarptıracaktır. Onlar, kendileri için Allah ile aralarına girecek ne
bir dost (veli) ne de yardımcı bulacaklardır.” (Nisa 4/172-173)Orası Adem’in yaratıldığı yer dünyadaki bir bahçedir. Arapçada cennet,
üstünde bitki örtüsü bulunan yer anlamındadır. (Bakara 2/30). ayete göre Âdem, dünyada
yaratıldı ve kendine dünyadaki varlıkların bilgisi öğretildi. (Araf 7/25). ayete göre de o ve onun
soyundan gelenler, burada yaşayacak, burada ölecek ve kıyamet günü yeniden
yaratılışları burada olacaktır. Âdem ve Havva'nın dünyanın dışında bir yere
götürüldüklerine dair tek bir delil yoktur. Onların yerleştirildikleri yer Ahirette
müminlerin gideceği cennet olamaz. O Cennet, imtihan yeri değil, imtihanı
kazananlara ödül olarak verilecek yerdir. Adem ve eşi söz dinlemeyip yasağı çiğnedikten sonra
Allah onlara “Size bu ağacı yasak etmedim mi? Demedim mi ki: Şeytan sizin
açık düşmanınızdır?” Dediler ki: “Rabbimiz! Ne ettikse kendimize ettik. Bizi
bağışlamaz ve bize acımazsan, kaybedenlere karışır gideriz.” (Araf 7/22-23). Hadis
kitapları yoluyla müslümanlarca da kabul gören Yahudi hikayesine göre, Şeytana
ilk olarak Havva anamız uymuştur. Kuran ise ikisinin birlikte suç işlediğini
bildirir .Yani Adem’i Havva annemiz yoldan çıkarmamıştır aksine birlikte
İblis’e kandılar birlikte pişman oldular ve birlikte tevbe ettiler .