Adam gibi adam olmak gerekir. Neden mi? cevabı Behlül Dane versin. Behlül Dane veli bir zat...Türk tarihi açısından Nasreddin Hoca neyse İslam tarihi açısından Behlül Dane de aynıdır.Güldürürken düşündüren hikmet ehli mübarek bir zat..Ağabeyi Harun Raşit akıllı bir hükümdar..Ama öbür âlemi ni de hazırlamak istiyor.
"ALLAH (celle celâluhu)'ya giden yol ALLAH dostlarının gönlünden geçtiğini iyi biliyor.
Öyle olunca Behlül Dane ye : "Behlül! Gel seninle bir anlaşma yapalım... Kim sıkışırsa öbürüsü ona mutlaka yardım etsin dünyada da âhi rette de!..." diyor.Onun hesabına göre koca hükümdar bu dünyada bir kalender dervişe muhtaç mı olacak...Eğer Behlül söz verirse sözünde durur ölüm çatınca da: "Yetiş Behlül derim!..." diyor. Behlül hiç düşünmeden "Söz bir ALLAH bir !" diyor. Ahitleşiyorlar.
Zaman su gibi akıp giderken Harun Raşit’in karnında gaz oluşmuş. Ne alttan ne üstten çıkıyor... Hekimleri ne içirdiyse artırıyor azaltmıyor. Karnı davul gibi oluyor... Çaresiz kalıyor. Nerdeyse çatlayacak... Aklına geliyor: "Şu Behlül'ü yakalayıp getirin!" diyor. Yine yaka paça huzuruna dikiyorlar.
Harun Raşit: "Behlül hani bir antlaşma yapmıştık ya!..Şimdi ben yardıma muhtaç hâle düştüm karnım şişti inmiyor ha çatladı ha çatlayacak.Hemen yardım etmelisin söz verdin!" diyor. Behlül  derin derin düşünmeye başlıyor...Zaman geçiyor..Harun Raşit: "Kardeşim ne düşünüyorsun canım çıkıyor!" deyince... Behlül: "Seni bu hâlden kurtarmaya kurtarırım ama her şeyin bir bedeli var bunu en iyi sen bilirsin. Bana ne vereceksin!" diyor.Harun Raşit: "Yazlık köşk kışlık köşk v.s." dediyse de
Behlül: "Ben ne ideyim yazlığı kışlığı kalender bir dervişim!..." diyor.Naçar kalan Harun: "Anladım anladım sen tacımı tahtımı istiyorsun da diyemiyorsun mecburen verdim gitti sana!" diyor. Diyor demesine de Behlül yutar mı: "Olmaz efendim yazılsın çizilsin mühürlensin cümle âlem duysun!" diyor. Harun Raşit mecburen: "Peki!" diyor. İşlemler tamamlanıp fermanı koynuna koyan Behlül Dâne: "Bismillâhirrahmânirrahîm!..." diye elini Harun'un şiş karnına koyunca üç el top atışı gibi yelleniyor...Behlül ise kahkahalar atarak kapıya doğru koşmaya başlıyor.
Harun Raşit: "Yakalayın şunu!" diyor... Yakalıyorlar... Behlül: "Ne var daha ne istiyorsun!" deyince Harun Raşit: "Sözüm sözdür al tacımı tahtımı!" diyor... Koca Behlül: "Sen; o tacı tahtı daha biraz önce bize üç osuruğa satmadın mı?... Sen bizi ne sanıyorsun üç osurukluk dünyada gözümüz gönlümüz mü var sanıyorsun! Sen yoluna biz yolumuza!.." der...
    Adam gibi adam olmak terimi oldukça çok kullandığım, benim için içi dolu bir terimdir. yeryüzünde, ‘her insanda  bulunması gereken hasletler vardır.Bunlardan biride: Adam gibi adam olmaktır.Bununda ilk şartı ‘insan’ olmaktır!.. ‘İnsani değerleri ‘özünde’ toplamaktır!..‘Adam gibi adam’ olmanın şartlarından bazıları yaratılmışlığın şuuru ile hareket etmektir!..Yalan dünyanın ‘sahte’ görüntüsüne itibar etmemek, ‘hakkın’, ‘hakikatin’ peşinden gitmektir!..‘Hak’ bilinen yolda gerekiyorsa ‘yalnız’ yürümektir!..
‘Meşhur’, ‘ünlü’, ‘anlı-şanlı’, ‘namlı’ olmak ile adam olmak arasında karlı dağlar vardır bunu iyice idrak etmek gerekir.. Olduğu’ gibi görünmek, ‘göründüğü’ gibi olmaktır!.. ‘Korkaklığa’, ‘namertliğe’, ‘kalleşliğe’ prim vermemektir!..Adam gibi adam, ‘giyinişi’ ile ‘cebindeki para’ ile ‘boyu bosu’ ile ‘güzel konuşması’ ile tanınan biri değildir!..Onun hayatı ‘nokta’ gibidir, hiçbir zaman ‘virgül’ gibi eğri olmamıştır!..‘Oturduğu koltuklardan’, ‘bulunduğu mevkilerden’ güç almaz, onlarla alay eder, ama oturduğu koltuğa ‘güç’ ve ‘şeref’ katar!..Kendisinin üzerindeki ‘makamların’ ve ‘mevkilerin’ önünde gözü kapalı diz çökmez!.. Boyun eğilecek yegane varlığın Allah olduğuna inanır!..

Adam Gibi Adam Muhsin Yazıcıoğlu diyor ki: Müslüman’ın iki ayrı hayatı olamaz. Maddi hayatını düzenlerken başka, manevi hayatını düzenlerken de başka bir felsefeye göre davranamaz. Sadece din ve ibadet konularına Allah'a yönelik bir şahsi ve nefsi mesele olarak görmenin, ama siyasi, içtimai ve iktisadi meselelerde "Allah'ı işe karıştırmamak" felsefesiyle hareket etmenin insanı iki ruhlu, ikiyüzlü bir hayat anlayışına götürür. Müslüman'ın maddi ve manevi hayatında tam bir uyum ve ahenk olmalıdır. Bir vesile ile andık kendisine Allah’tan rahmet diliyorum.
Ne mutlu, başkaları için değil, sırf ‘kendisini yaratana karşı’ sorumluluğunu yerine getirmek için ‘adam gibi adam’ olmayı ilke edinenlere!..

 

Mefail ÖZBEK

( Adam Gibi Adam Olmak başlıklı yazı mefail tarafından 27.10.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.