AYIYA DAYI DEMEK


Köprüden geçene kadar ayıya dayı demek...


Ne kadar kurnazca değilmi?


Ne kadar akıllıca...diyemeyeceğim, çünkü akıllı ile kurnaz aynı şey değil. Aklın temelinde doğruluk vardır. Kurnazlığın temelinde hile aldatmaca...


Peki bu ata sözümüz bize neyi öneriyor?


Köprüyü gecene kadar, ayıya dayı de, anlamı şu şekilde :


Kişi işini gördürünceye kadar yardım beklediği kimseye dil döker, onu över, ne kadar kötü de olsa onu göklere çıkarır. Ancak işini gördürdükten sonra bu tavrı birdenbire değişir. Karşısındaki kimse, sanki o övdüğü kimse değildir. Kuşkusuz bu tavır iki yüzlü kimselerin tavrıdır ki namuslu insanlar bundan uzaktırlar.  Diyor, deyim sözlükleri !


Birde ekliyor,


İşini yaptırıncaya kadar işi düştüğü güçlük çıkaracakları pohpohlamak, yalakalık yapmak.


Şimdi bu ata sözünün kelime anlamından uzaklaşıp felsefesine ve mantığına doğru bir yolculuk yapalım...


Önce şuradan başlıyalım bir köprü var.


Köprü olduğuna göre normal şartlarda karşıya geçmek imkansız veya çok zor.


Buraya kadar tamam. Karşıya geçmeyi kolay kılmak için yapılmış köprüde, ayının ne işi var?


İşte olay burda başlıyor.


Tamam karşıya geç, geçte o kadar da kolay olmasın.

Yani ayıyı bir şekilde ikna et yani.


Ya abi..

Ayı nasıl ikna olur?


Ayı bu yani, tamam köprüyü yaptın karşıya geçelim iyide ayıyı neden koydun ?


Tabi ata sözü bize ait olduğu için yardım severlik devreye giriyor ve daha önce köprüden geçmiş deneyimli birisi "ayıya dayı de" diye tiyo veriyor.

Yalnız burada şöyle bir kurnazlıkta söz konusu olabilir. Bizim o tecrübeli deneyimli daha önce köprüyü geçmiş diye düşündüğümüz kişi belkide hiç geçmedi. Ve sana gaz veriyor olabilir ,ayıya dayı desin bakalım ayı ne yapacak.


Gerçekten geçmesine izin verecekmi? Yoksa bir pençede öldürecekmi ?


İkinci versiyon: ayıya dayı dedik kandırdık karşıya geçtik... Peki bir daha geri dönmeyecekmiyiz ?


Birdaha o köprüden geçmecekmiyiz? Eğer döneceksek ve bir daha geçeceksek, daha önceki geçişimizde ayıyı kandırdık ayı bunu unuturmu?

Unutmaz abicim... cezamız büyük olur ve ayı bizi yer.


Yada hiç geri dönmeyeceğiz. Böyle bir köprü olmalı, gidişi var dönüşü yok.

Düşünüyorum da böyle bir köprü sadece sıraat köprüsü geliyor aklıma.


İlginç değilmi... şark kurnazlığı buradada işe yarıyor olabilirmi?

Yılmaz Tizgöl


13/07/1990

( Ayıya Dayı Demek. başlıklı yazı ylmztzgl tarafından 14.07.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.