Herkes Şiir Üzerine Bir Şeyler Yazar Da Ben Durur Muyum? / Bu Şiirin Ana Fikri N
HERKES ŞİİR ÜZERİNE BİR ŞEYLER YAZAR DA BEN DURUR
MUYUM? / BU ŞİİRİN ANA FİKRİ NEDİR?
Biz öğrenci olduğumuz yıllarda yani fî tarihinde, veya şimdiki neslin MÖÖÖÖÖÖÖ
diye okuduğu M.Ö ( Milattan Önce ) yıllarda edebiyat derslerinde
öğretmenlerimizin yazılı sınavlarda sorduğu sorulardan biri mutlaka ‘’ Bu
yazının, ya da bu şiirin ana fikri nedir?’’ Sorusuydu. Biz de şiiri okur ona
göre yanıtlardık.
Aslında o dönemlerde sınav değil imtihan yapılır, soru değil sual sorulur ve
yanıt değil cevap verilirdi ya neyse. O kısma girmeyelim.
Bizler her ne kadar hoca desek de asıl mesleği öğretmenlik olan zât-ı
muhteremler önümüze koyarlardı bir şiir ve derlerdi: ‘’ Ha bunun anasının
fikri-zikri nedir bul bakalım ‘’ Yok…Şaka…Öyle demezlerdi tabii ki ‘’Aşağıdaki
şiirin ana fikri nedir yazınız’’ Derlerdi.
Farz edelim şiir şu olsun:
İSTANBUL’U DİNLİYORUM GÖZLERİM KAPALI
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı
Önce hafiften bir rüzgar esiyor;
Yavaş yavaş sallanıyor
Yapraklar, ağaçlarda;
Uzaklarda, çok uzaklarda,
Sucuların hiç durmayan çıngırakları
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı.
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı;
Kuşlar geçiyor, derken;
Yükseklerden, sürü sürü, çığlık çığlık.
Ağlar çekiliyor dalyanlarda;
Bir kadının suya değiyor ayakları;
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı.
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı;
Serin serin Kapalıçarşı
Cıvıl cıvıl Mahmutpaşa
Güvercin dolu avlular
Çekiç sesleri geliyor doklardan
Güzelim bahar rüzgarında ter kokuları;
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı.
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı;
Başımda eski alemlerin sarhoşluğu
Loş kayıkhaneleriyle bir yalı;
Dinmiş lodosların uğultusu içinde
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı.
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı;
Bir yosma geçiyor kaldırımdan;
Küfürler, şarkılar, türküler, laf atmalar.
Birşey düşüyor elinden yere;
Bir gül olmalı;
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı.
İstanbul’u dinliyorum, gözlerim kapalı;
Bir kuş çırpınıyor eteklerinde;
Alnın sıcak mı, değil mi, biliyorum;
Dudakların ıslak mı, değil mi, biliyorum;
Beyaz bir ay doğuyor fıstıkların arkasından
Kalbinin vuruşundan anlıyorum;
İstanbul’u dinliyorum.
Ben böyle bir şiirin ana fikri olarak - Ama doğru ama yanlış - şunları yazardım
: ‘’İstanbul, her türlü kargaşasına, gürültüsüne, değişik meslek ve değişik
karakterde insanları içinde barındırmasına rağmen dünyanın en güzel ve
yaşanılası şehridir.’’
Yani, doğru ya da yanlış bir fikir yazardım.
Şiirin ana fikrini doğru ya da yanlış tespit etmek değil anlatmaya çalıştığım.
Netice olarak bir fikir ortaya koyabilmek.
Şimdi gelin bir de günümüzde yapmış olalım bu sınavı ve aynı soruyu mini mini
ilk okul, ergenlik sivilceleriyle başı dertte olan orta okul, ya da artık koca
kazık olmaya başlamış lise öğrencilerine değil de ilk tanıştığınız anda
burnuza üzerinde ‘’Şair, yazar,bestekar,
organizatör, editör, traktör, dedektör, vektör, sektör’’ yazan kartvizitini
dayamış olan bir üstad-ı âzâma soralım yukarıdaki şiirin ana fikrini.
E haydi Bismillah. Başlayalım.
-Sayın şairim/şairem sizce bu şiirin ana fikri nedir?
-Oooooo işte bu şiire bayılırım. Büyük bir halk ozanı olan Ahmet Mete
Işıkara’nın yedi nokta dört şiddetinde hece ölçüsüyle yazdığı muhteşem bir eseridir
bu ‘’ İstambulu Dinliyorum Gözlerim Kapalı’’ ( İstanbul değil- İstambul,
dikkatiniz çekerim. )
Gözleriniz büyür, büyür, ‘’Faltaşı’’ benzetmesi artık sizin gözlerinizin o anki
hali için yetersizdir. Vatandaşın Orhan Veli’yi halk ozanı yapmasına
‘’Eyvallah’’ deseniz de, Orhan Veli’nin evrim geçirerek Deprem Dede Ahmet Mete
Işıkara’ya evrilmesine siz de gözlerinizi kapatsanız da ve hatta bu serbest
şiirin yedi nokta dört şiddetinde hece ölçüsüyle yazıldığı yolundaki suç isnadına
itiraz etmesiniz de canım İstanbul’un İstambul yapılmasına dayanamazsınız.’’ Diyeceğimi
sanıyorsanız çok yanılıyorsunuz. Tam aksine bu müthiş (!) tespit (!)karşısında
bir alkış kopar.
-Eee. Şiirin ana fikri?
-Evet efendim gelelim şiirin ana fikrine:
-Lütfen. Sabırsızlıkla bekliyorum.
-Efendim burada bir adam var. Adam İstambul’u dinliyor gözlerini kapatarak.
Gözleri kapalı ama kalp gözü açık olduğundan da her bi şeyi o açık olan kalp
gözüyle görüyor. Önce bakıyor hafiften bir rüzgar esmiş, sonra yapraklar
hışırdamaya başlamış, peşinden sucular bağırıyor. Şairimiz burada belirtmeyi
unutmuş: Tabii ki sucular ‘’ Hayde Taşdelen, Kayışdağı, Hamidiye.. Sucu geldi
suuuuu’’ Çiye bağırıyorlar.
-Çene Suyunu unuttunuz üstadım.
-Evet doğru. Hay çenene-----sağlık şairim. Çok mersi bokubiyen. Devam ediyorum.
Sonra kuşlar geçiyor. Şair burada da yuvarlak bir ifade kullanmış. Milyonlarca
çeşit kuş var. Hangi kuş onu atlamış. Neyse efendim sonra balıkçılar ağlarını
çekiyorlar. Bi bakıyorlar ağda bir kadın vücudu. Kadının ayakları suya değiyor.
Artık bu müthişten de öte dehşet ana fikir olayına siz de kendinizi
kaptırıyorsunuz.
-Üstadım. Emin misiniz? Kadın ve sudan çekilen ağlar bana sanki ayrı ayrı
olaylar gibi geldi de.
-Yok yok aynen böyle. Böyle olmasa niçin ağlarla çekilen balıktan bahsederken
birdenbire ayakları suya değen kadından bahsetsin ki di mi ama?
-Di ama…
Üstad sazı ele aldı ya. Devam ediyor.
-Sonra efendim adam Kapalıçarşıya gidiyor
Dedim ya artık siz de kaptırmışsınızdır bu eşsiz ana fikir izahına. Tamamen
istem dışı bir harekettir ama mutlaka yaparsınız. Yani o meş’um soruyu
sorarsınız.
-Pardon üstadım ! Adam ağa takılı vaziyette sudan çıkarılan kadını merak
etmiyor mu? Öyle ya insan bi merak eder öldü mü kaldı mı? Bi yardıma ihtiyacı
var mı filan diye.
-Evet haklısınız. Şairin buradaki vurdumduymazlığı benim de nazar-ı dikkatimden
kaçmadı. Ama kesinlikle insanların böyle toplumsal olaylar karşısındaki
duyarsızlığını dile getirmiştir şairimiz.
-Haaa ondan diyorsunuz yani. Yoksa hiç zavallı kadını orada öyle balıkçıların
insaf ve merhametine bırakıp da Kapalıçarşıya gider miydi? Harikasınız valla
üstadım. Eeee sonra?
-Sonra efendim Kapalıçarşıda dolaşırken kimi görse iyi?
-Fatih Sultan Mehmet’i deme şak diye düşüp bayılırım valla.
-Yok be yahu. Ne Fatih’i. Fatih öleli bir asır olmuş. O değil elbette.
-Eeee…Kim o zaman?
-Mahmut Paşa’yı görüyor.
-Fatih’in Sadrazamı Mahmut Paşa?
-Offff Taktınız Fatih’e şairim. Elbette o değil. Bu Mahmut Paşa ‘’ Cıvıl cıvıl
Mahmut Paşa ‘’ Namıyla maruf olan Mahmut Paşa… Şairimiz şiirinde diyor zaten
‘’Cıvıl cıvıl Mahmut Paşa’’ Diye.
-Anaaaa..Doğru…Bak ona hiç dikkat etmemiştim. Demek bizim tarihimizde ‘’Cıvıl
cıvıl Mahmut Paşa’’ Diye bir paşamız da varmış.
-Elbette var. Olmasa şairimiz yazar mıydı hiç? Neyse efendim. Cıvıl cıvıl
Mahmut Paşa bir bakıyor Kapalı Çarşının avluları güvercin dolmuş. Kızıyor tabii
ki bu laubaliliğe. Bir işaret ediyor, hemen uzaklardan çekiç sesleri geliyor.
Çekiç sesleri gelince de güvercinler pırrr diye uçup gidiyorlar. Cıvıl cıvıl
Mahmut Paşa bir de o ter kokularına çok sinirleniyor. ‘’ Bu güzelim bahar
gününde ne bu ter kokuları, pis herifler! Sizin yüzünüzden çarşıya turist
gelmez oldu.’’ diye Kapalıçarşı esnafını fena şekilde haşlıyor.
-Allah başımızdan eksik etmesin Cıvıl cıvıl Mahmut Paşa gibi azimli ve
gayretşeş paşalarımızı değil mi üstadım?
-Amin şairim…Eveeeettt. Bir sonraki bölüme geçiyoruz. Bu bölümde bakıyoruz ki
adam İstambul’u dinlerken iyice kafayı çekmiş. Baya sarhoş. Belli ki evsiz
barksız. Gitmiş bir kayıkhanede sızmış. E mevsim de kış tabi. Lodos var.
Adamcağız üşüyor doğal olarak.
-Üstadım o bölümde bir de yalı vardı o ne oldu peki?
-Haa o yalıyı bilirim. Sait Halim Paşa yalısı… Yaktılar o yalıyı namussuzlar,
yerine otel yapıcam diye.
-Otel YAPICAM diye?
-Evet otel yapıcam diye yaktılar.
-Üstadım boş verin… Ana fikir diyorduk .
-E biz ne diyoruz? Ana fikri anlatıyoruz ana hatlarıyla di mi?
-Allah razı olsun üstadım aslında hani vaktiniz olsaydı da ana hatlarıyla değil
daha dataylı olarak anlatsaydınız keşke. Sayenizde öylesine mütevennir oluyoruz
ki ( aydınlanıyoruz ki) en parlak neon ışıkları bile bizleri bu kadar münevver
eyleyemezdi ( Nurlandıramazdı-Aydınlatamazdı )
-Ha?
-Siz devam edin üstadım. Bakmayın bana.
Zaten ben ‘’Devam edin ‘’ Demesem de devam edecek ve maalesef devam ediyor:
-Efendim daha sonra bir yosma geçiyor sokaktan. Hemen kadına sulanmaya
başlıyorlar. Arkasından laf atanlar mı dersiniz,şarkı türkü söyleyenler mi
dersiniz, küfür eden, kavga eden mi dersiniz? Kızılca kıyamet kopuyor. İşte
şair burada bizim milletin ne kadar görmemiş olduğunu vurgulamaya çalışmış.
‘’Ayıptır böyle şeyler, sizin ananız, bacınız, karınız yok mu? Onlara birine
böyle davranılsa hoşunuza gider miydi?’’ Demek istemiş.
-Diyorsunuz?
-Evet aynen öyle…Sonra ne demiş şair ‘’ Bir gül düşüyor yere’’ Demek ki kadının
adı Birgül. O kadar çok sataşmaya dayanamıyor ve yere düşüyor.
-Üstadım ben de dayanamıyorum artık. Ana fikir?
-Yahu biz burada iki saattir baba fikri mi anlatıyoruz. Ana fikir bu işte.
-Ne?
-Birgül yere düştükten sonra ölür gibi oluyor.
-Allah Allah…Bak hele şimdi durup dururken olan işe. Peki bunu nereden
anlıyoruz?
-Birgül yere düşünce şairimiz ‘’ Öldü mü acaba?’’ Diye yokluyor ama alnı sıcak
mı, soğuk mu, dudakları ıslak mı değil mi anlayamıyor.
-Eee ölmüş mü ölmemiş mi Birgül? Kesin bir teşhis ve tanı konulamıyor mu yani?
Hay Allah. Şiirin yazıldığı yıllarda öyle emar, tomografi filan da yok. Eee ne
olacak şimdi?
-Yok…Anlaşılıyor. Sonra kalbini dinliyor. Kalbinin sesini duyunca ‘’ Oh Ya
Rabbi şükür yaşıyormuş’’ Diyor.
-Oh Ya Rabbi şükür. Ben de bayağı endişe etmiştim ‘’Gitti zavallı kadın.’’
Diye. Eeee sonra?
-Sonra adam yine gözleri kapalı olaraktan İstambul’u dinlemeye devam ediyor.
Biliyorum çok çok abarttım lakin inanın bana günümüzde artık ‘’ Bu şiirin ana
fikri nedir?’’ Diye sorduğunuzda alacağınız cevaplar bu yazdıklarımdan çok da
farklı olmayacaktır. Deneyin isterseniz.
Peki çok mu önemlidir bir şiirin ya da yazının, bir tiyatro eserinin, bir
resmin, bir bestenin ana fikri? İşin orasını bilemem lakin biz öğrenciyken
öğretmenlerimiz anamızı ağlatırdı ‘’ Bu ana fikir yüzünden.
Bir diğer soru da şu: Her şiirin bir ana fikri var mıdır? İşte bu konuda
şüpheliyim. Şimdi şöyle bir şey şiir diye karşınıza gelse bundan nasıl bir ana
fikir çıkarırsınız?( Bu da benim şiirim.)
BIRAK
Bu aşkın çarkı feleğinin akvaryumundan uçtu bir kuş.
Uçurtmanın kuyruğunda yorgun argın bir yokuş.
Eee sonra?
Beni sana bırak
Seni de bana bırak.
Nerde tırak
Orda bırak.
Haydi bakalım. Bulun bunun ana fikrini bulabilirseniz. Yok yani mutlaka vardır da
onu oradan söküp çıkarmak her kula nasip olacak iş değil.
(
Herkes Şiir Üzerine Bir Şeyler Yazar Da Ben Durur Muyum? / Bu Şiirin Ana Fikri N başlıklı yazı
Sami Biber tarafından
28.05.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.