PATLAT BAKALIM SEKİZ KİŞİYE BİR GAZOZ—11. BÖLÜM--


Türkiyede oynatılması ve gösterimi yasaklanan filmlerin başında bir yabancı film olan ’’GECEYARISI EKSPRESİ ’’ Gelir. Ermeni lobisi tarafından tamamen Türkiye’yi karalamak amacıyla 1978 de piyasa sürülen bu filmde Türkiye’ye gelen uyuşturcu bağımlısı bir Amerikalı öğrencinin Türk hapishanelerinde yaşadıkları oldukça abartılarak anlatılmış ve çok ucuz bir film olmasına rağmen dünyada Türkiye’nin imajına ağır darbe vurmuştur. Filmin yönetmeni Oliver Stone daha sonra Büyük İskender filmi için mekan ararken Türkiyeye gelmiş ve bu filmden dolayı özür dilemiştir ama film Türkiye’ye sokulmamıştır. Ya da izinsiz ve kaçak olarak bir iki sinemada gösterilmiştir.

Bunun dışında ’’ARARAT ’’ adlı yabancı film de Türkiyede gösterimi yasaklanmış bir yabancı filmdir. Filmin konusu ’’Sözde Ermeni Soykırımı’’ üzerinedir ve baş rolleriden birinde dünyaca ünlü Ermeni asıllı Fransız şarkıcı ve film artisti Charles Aznavour oynamıştır.

Ancak yukarıdaki OTOBÜS örneğinde olduğu gibi doğrudan doğruya Türkler tarafından çekilen bazı filmler de yasaklı filmler listesindesindedir ki bunlardan en önemlisi ’’ YORGUN SAVAŞÇI ’’ Adlı filmdir.Yorgun Savaşçı 1980 yılında yönetmen Halit Refiğ tarafından TRT için aslında TV dizisi olarak çekilen bir filmdir. Çok güçlü oyuncu kadrosu, 2,5 yıl süren çekimleri ve 1 doların 35 lira olduğu dönemine göre rekor denilebilecek büyüklükteki 40 milyon TL bütçesiyle çok iddialı bir yapımdır. Fakat Filmin özgün kayıtları ve tüm kopyaları Kenan Evren yönetimi tarafından yakılarak imha ettirilmiştir. Filmin yakılma gerekçeleri arasında Atatürk ve Kurtuluş Savaşı karşıtı bir yapım olması, Çerkes Ethem’in kahraman olarak gösterilmesi, askerlere kötü lakap takılması gösterildi. En ilginç olan da nedir biliyor musunuz? Bu filmin yakılması için kurulan yedi kişilik komisyon içinde Turgut Özakman’ın da bulunması....Hani şu meşhur ’’ Şu Çılgın Türkler ’’ adlı kitabın yazarı Turgut Özakman Kurtuluş Savaşımızı anlatan bir başka belge olan Yorgun Savaşçı filminin yakılma kararı altında imzası olan kişilerden birisidir.

Bu Diziyi seyrettiğimi hatırlıyorum yayından kaldırılmadan önce. Zira  özellikle Can Gürzap’ı çok iyi hatırlıyorum ve seyrettiğimde ‘’ Bizim kuvay-i Milliyeciler hep Devrimciymiş maşallah’’ Diye ironi yapmıştım.

Şimdi sıkı durun...Asıl bombayı patlatıyorum: Türkiye’de gösterilmesi yasaklanan filmlerden birinin de Atatürk ve Kurtuluş Savaşımız konulu bir Holywood filmi olduğunu biliyor muydunuz?( İşin komiği bu filmim İngiliz yapımı olduğu da söylenir. )

Evet... 1970 yılı yapımı ’’ “YOU CAN’T WIN ’EM ALL” ( Bizimkiler ’’PARALI ASKERLER ’’ Yapmış bu filmin adını ) adlı filmde baş rolleri Hollywood’un iki ünlü oyuncusu Tony Curtis ve Charles Bronson’un yanı sıra Fransız Michele Mercier paylaşıyor. 

Filmde Atatürk rolünü Patrick Magee canlandırıyor.Ancak bu adamın Atatürk’e en ufak bir benzerliği yok. ( Ben hâla yanarım yanarım da Atatürk’e bu kadar benzeyen Ahmet Mekin’e bu rolün oynattırılmamasına yanarım. Mesela bu filmde onca Türk aktör oynamış. Ahmet Mekin de pek âlâ Atatürk’ü oynayabilirdi. )

Söz konusu yapıt, yani ’’YOU CAN’T WIN ’EM ALL- PARALI ASKERLER’’ ülkemizde şimdiye kadar sinemalarda ve televizyon kanallarında hiç gösterilmedi.( Gösterildiyse de ben görmedim)  Çekimleri İstanbul, İzmir ve Nevşehir’de gerçekleştirilen, yapımına kalabalık bir Türk teknik ekibinin de katkıda bulunduğu bu filmin başrollerinde ise Charles Bronson, Tony Curtis, Fikret Hakan ve Salih Güney’den oluşan son derece renkli bir kadro yer alıyordu.Ayrıca Yüksel Gözen, Suna Keskin, Kayhan Yıldızoğlu da bu filmde rol almışlar.

Dönem, 1920′li yılların başları… Adam ve Josh adlı Amerikalı iki eski asker, yanlarında bir grup serüvenci ve içi ağzına kadar silah dolu bir gemiyle Osmanlı Devleti’nin Ege kıyılarına demir atarlar. İki kafadarın başlangıçtaki tek derdi, uzak diyarlara açılıp oralarda bir “savaş” bulmak ve ihtiyacı olanlara silah satmaktır. Tam ortasına düştükleri Türk Kurtuluş Savaşı da voliyi vurmak için gayet ideal bir pazar görünümündedir. Fakat kahramanlarımızın kısa yoldan köşeyi dönme hesapları çok geçmeden çökecek ve bu savaşta onlar da adım adım birer “taraf”a dönüşeceklerdir.

Önceleri, kendilerini koruma görevlisi olarak kiralayan Egeli yerel lider Osman Bey’in milis kuvvetlerinde görev yapmaya başlayan Amerikalı fedailer, bu kişinin başka bir kente nakledilen servetine gözcülük yaptıkları ilk görevleri sırasında nisbeten rahat ve eğlenceli günler yaşarlar. Ancak sonradan işin içine Anadolu’ya saldıran Yunanlılar ve hem onlarla hem de çökmekte olan İstanbul yönetimiyle mücadele hâlindeki Mustafa Kemâl Paşa’nın birlikleri girince, bu topraklarda işlerin o kadar da eğlenceli olmadığı anlaşılacaktır. Ardarda bir sürü tehlike atlatıp heyecan dolu serüvenler yaşadıktan sonra Kuvvayi Milliye askerleri tarafından tutuklanan Josh ve Adam, İstanbul’a getirilerek direnişin lideri Mustafa Kemâl Paşa’nın huzuruna çıkarılırlar. ( Bundan sonrasını aşağıdaki videodan izleyebilirsiniz. 37. Dakikadan itibaren Atatürk’lü sahnelerdir. Filmin tamamını You tube dışındaki mesela Daily motiondan izlemek mümkün. )

Atatürk bu iki serseriyi affeder ama onlara ‘’Aklınız varsa bir daha ülkeme gelmeyin’’ der. Atatürk ilk kez bu filmde yabancılar tarafından canlandırılmıştır. İşin doğrusu Atatürk’ün canlandırıldığı bir başka yabancı film de duymadım.

Ancak filmin Türkiye’de oynanması yasaklanıyor ve bu filmde rol alan Mesela Salih Güney vatan haini ilan ediliyor. Yasaklanma gerekçesi: Atatürk Aleyhtarı bir film olması...Asıl gerekçe ise tamamen kaprisler...Baş rol oyuncularından biri olan Charles Bronson’un Türkiye lehine propoganda niteliğinde olması istenen bir röportajı reddetmesi.( Ermeni diasporosunun baskılarıyla tabii ki )üzerine film kara listeye alınmış ve aleyhinde müthiş bir propoganda yapılarak Türkiye’de oynatılmamıştır.Bence böyle bir filmin yasaklanması çok büyük bir hatadır.

Diğer yasaklı filmlerle devam edeceğiz.
&autoplay=1" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>
( Patlat Bakalım Sekiz Kişiye Bir Gazoz—11. Bölüm-- başlıklı yazı Sami Biber tarafından 20.05.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.