PATLAT BAKAYIM SEKİZ KİŞİYE BİR GAZOZ—10. BÖLÜM--


Konulu ya da siyasi mesajlı filmler içinde Aziz Nesin Kitaplarından alınanlar bir hayli önemli yer tutar. Bunlar içinde en önemlisi ise ’’ YAŞAR NE YAŞAR NE YAŞAMAZ ’’ Filmidir. 1974 de ilkinde Halit Akçatepe Baş rolde oynarken 2008 de bu rolü Şafak Sezer oynamıştır. Filmin en komik sahnesi bence şudur: Bir Milletvekilinden aldığı ’’ Hamili kart Yaşar, yakinimdir, gereken ilginin gösterilmesini arz ederim ’’ yazılı kartın Yaşar Yaşamazın cebine sokup çıkarmaktan yazılarının bir kısmı silinmiş ve kartta o yazıdan kala kala ’’ kart Yaşar’a gösterilmesini arz ederim ’’ Kısmı kalmıştır. Bu kart ile bir müzede iş bulmak için giden Yaşar’a müze müdürü ’’ Oooo...Kart Yaşar Bey..Buyurun size müzemizi göstereyim ’’ Deyince zavallı Yaşar’ın yüzünün aldığı şekli hiç unutmam.

Yaşar ne yaşar ne yaşamazdan sonra yine Aziz Nesin romanından aktarılan ve baş rolünde Kemal Sunal’ın oynadığı ’’ ZÜBÜK ’’ Siyasi mesajları olan müthiş bir komedi filmidir ve aynı zamanda insanları gülerken düşündüren filmler listesinde baş sıraları alır. Siyaset denen şeyin dönme dolapları bu filmde gayet güzel ve mizahi bir dille anlatılmıştır.

Madem siyasi ve komedi dedik devam edelim. Baş rolde yine Kemal Sunal..Ancak film Cevat Fehmi Başkut’un tiyatro eseri olan ’’ Buzlar Çözülmeden ’’ den alınmış ve adı ’’ DELİ DELİ KÜPELİ ’’ Olmuş. Oldukça abartılı ve bana kalırsa çok saçmasapan bir filmdi. Ama seyrettiğim yıllarda bayılmıştım bu filme ve ’’ Ulan bu memleketi keşke deliler yönetse ’’ Demiştim.

Bu grup filmler içinde Zeki Alasya- Metin Akpınar’ın oynadıkları ’’ HASİP İLE NASİP ’’ ise tam bir kahkaha fırtınası olmakla birlikte çaktırmadan çaktırmadan Karaoğlan Ecevit propagandası yapılmıştır bu filmde. Çünkü Metin Akpınar tamamen Necmettin Erbakan kopyası, Zeki Alasya ise Süleyman Demirel’dir ve bu iki üçkağıtçı birbirlerinin kuyusunu kazarken seçimleri hiç ummadıkları biri kazanır : ’’ Umudumuz Vecdi ’’ Yani Ecevit.

Peki konulu ve siyasi mesajları olan filmler hep böyle komedi filmlerimiydi? Ya da sol içerikli miydiler hep? Elbette hayır. İçlerinde süper dram filmler olduğu gibi sağcıların sahip çıkabileceği filmler de vardı.

Bu bahse geçmeden önce hemen belirtmeliyim ki tarihi diye nitelendirdiğimiz filmlere genelde sağ görüşlüler giderdi çünkü bu filmlerde sık sık mehter marşı çalınması, onun da ötesinde MHP nin de sembolü olan üç hilalli bayrağın sık sık görünmesi solcuların pek de hoşuna gitmezdi. Ama yine de Kara Murat, Battal Gazi, Malkoçoğlu Filmleri sağcıların filmleri sınıfına girmezler.

Sağcıların benimsediği filmlerden iki tanesinde ilginçtir Tarık Akan baş rol oynamıştır.Geçen bölümde bahsetmiştim bu iki filmden. Bunlardan ilki Filiz Akın ile oynadığı ’’ MEMLEKETİM’’ dir. Sağcıların beğendiği ve benimsediği bir diğer filmde ise Yine Tarık Akan vardır ve bu sefer baş rolü Deniz Gökçer ile paylaşmıştır. Filmin adı ’’ AŞKLARIN EN GÜZELİ ’’ Olup Mevlana Celaleddin Rumi’nin Konya’daki dergahına kadar uzanan bir aşkı anlatır.

Bu ikisi dışında en ses getiren filmlerden birisi ’’ GÜNEŞ NE ZAMAN DOĞACAK ’’ Filmi olup Cüneyt Arkın’ın bu filmde zorla oynatıldığı söylentileri vardır..Nitekim bu filmden bir süre önce Cüneyt Arkın ayağından vurulmuştur. Dahası 1978 yılındaki Kahramanmaraş olaylarının fitilini ateşleyen de bu filmdir. bu filmin aynı zamanda ’’ Kahraman Maraş Olaylarına ’’ Sebebiyet verdiği de yine çok konuşulmuştur.

19 Aralık 1978 de Kahramanmaraş’ta Çiçek senemasında oynatılımakta olan Zeynelle Veysel adlı erotik komedi filmi kaldırılıp yerine Güneş ne Zaman Filminin konması tartışmalara, bu tartışmalar sinemeya bomba atılmasına( ses bombası da dendi bayağı bayağı bir bomba olduğu da söylendi.) ve akabinde olayların büyümesine ve tam bir katliama dönüşmesine sebep oldu.

Ancak...Sağ kesim için en ses getiren film ( Minyeli Abdullah’tan ve Güneş ne Zaman Doğacaktan önce ) ’’ OĞLUM OSMAN ’’ Olmuştur. 1973 yılı yapımı olan bu film dini nitelikli bir film olup baş rollerinde Aytaç Arman ve Fatma Belgen oynadı. Bu filmin de -daha sonraki- Minyeli Abdullah gibi gişe rekorları kıran bir film olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.

Evet...Bu parmakla sayılabilecek kadar az film dışında siyasal mesajlı filmlerin çoğu sol içerikli filmlerdi. Bunlar içinde büyük bölümü yurt dışında çekilen iki filmi zikretmeden geçmek olmaz: İlki Baş rollerini Tuncel Kurtiz ile Tunç Okan’ın oynadığı ve Tunç Okan’ın aynı zamanda yönetmen olduğu 1973 yılı yapımı ’’ OTOBÜS ’’ Filmidir. İsviçreye kaçak işçi olarak götürülen ve Stockholm’de bir otobüs içinde kaderleriyle başbaşa bırakılan bir kaç Türk vatandaşının dramının anlatıldığı film sonradan yasaklansa da ben bu filmi seyrettim. Bu filmin yurt dışında yedi ödül aldığını da belirteyim hemen.

OTOBÜS filmi, o dönemde Türkleri küçük düşürdüğü gerekçesiyle sansüre uğradı. Çünkü filmde, Türkleri küçük gösteren birçok sahne vardı. Örneğin Türkler, bayat ekmek ve soğan yiyor, trafik kurallarına uymuyor, ayakta işiyordu.(!)

Türkler tarihleri boyunca ne zaman bayat ekmek ve soğan yemişlerdir ki? (!) Dünyada trafik kazalarında ölen insan sayısı bakımından her zaman rekor bizim millete ait olsa da Türklerin trafik kurallarına uymaması diye bir şey düşünülümez bile (!) İlle de ayakta işemek...Külliyen yalan (!) Türkler genelde ya yattıkları yerden ya da amuda kalkarak işerler(!)...

Bu gün gülüyoruz ama o günlerde yasaklanma gerekçesi bunlar Lakin ‘’Filmden hoşlandın mı?’’ Derseniz kesinlikle hoşlanmadım. Film sanırım Danıştay kararıyla oynatılabildi ülkemizde.

Bir diğer film ise Solun önemli isimlerinden biri olan Rahmi Saltuk ile Hülya Koçyiğit’in oynadığı 1979 yılı yapımı ’’ALMANYA ACI VATAN ’’ Filmidir. Bu film de ’’ Danıştay Kararıyla ’’ oynanmasına izin verilen filmlerdendir ki bir dönem pek çok sinema filminde filme geçilmeden önce ’’ Danıştay Kararıyla ’’ Yazısını görürdük beyaz perdede.
****************
Gelecek bölümde -İçinde Atatürk’ün de canlandırıldığı- yasaklanmış bir Holywood filminden bahsedeceğiz uzun uzun.
( Patlat Bakayım Sekiz Kişiye Bir Gazoz—10. Bölüm-- başlıklı yazı Sami Biber tarafından 18.05.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.