Bir virüs tüm dünyanın altını üstüne getirirken, bize ait dünyamızı da kararttı.Acık cezaevi şartlarını gönüllü olarak hayatımıza soktu..Tek farkla cezaevinde olsak sayıma tabi olmak la birlikte öğün yemeklerimiz görevlilerce getirilecekti.Şimdi hiç olmazsa kimse üç öğün bizi saymıyo. Bu sebeple bu halimiz de şükür diyelim.

Nasıl oldu da arkeologların araştırması ile tesbit edilen  7000 bin yıldan beri yenilen köpek etinin satıldığı Vuhan kenti Pazar yerinden bir virüs çıktı ve dünya da yetrişmiş insan gücü ve emeğin zirvesine oturduktan sonra bilgelik çağlarını yaşayan insanları %80 oranında kurban seçiyor?metobolizma ise hepsi insan metobolizması,virü varlığı ise 7000 yıllık bilinir geçmiş var…Trilyona yakın sürekli mutasyona uğrayan virüs var….

Çin de fakir yiyeceği olan ve törensel değeri bulunmayan bir misafir geldiğinde deveden balığa kadar boyutu ile kesilip ikram edilen ve köpek etinin fakru zaruret belirteci oladuğu şehir yada köy pazarlarında değil de Vuhan gibi 3 kentin birleşimnden oluşan ve otoban demiryollarının kesiştiği ,batılı dev firmalarının merkez üs seçtiği zengin bir şehir de çıkıyor?

İlk önce araştırma ve ticaret merkezi  Vuhan kentini biraz tanıyalım .. Çin’in en büyük şehirlerinden olan kent,Ülkenin Hubai eyaletinin yönetim merkezidir. Tarihden beri ve ticari yol olarak da kullanılan  HAN ve YANGATZE  nehirlerinin  kesiştiği yerde 3 kentin birleşiminden oluşan şehirdir.Nufusu 11 milyonun üzerindedir. Tarihi kent krallık döneminde Mibg ve Qing hanedanlarının merkezi dir..10.EKİM.1911 gerçekleşen devrim bu şehirde ortaya çıkmış ve 2000 yıllık imparatorluk ÇÖKERTMİŞTİR.  Yeniliğe açık bir toplum yapısı ve başkaldırmaya müsait hali ile milli konularda çalışma yapılabilir bir sosyolojik alt yapı var diyebiliriz…. Devrimi Karl marks Londra da beklıyordu ama Moskova da oldu..Çökertme operasyonu yapmaya elverişli bir yapısı hem imparataorluğu hemde yeni dünya düzeni der gibi…

                    Tarihi doku ve doğal güzelliklerinin yanında Tüm kentlere giden  geçiş noktasındakı kent demiryolları ve karayollarının kesişim noktası dır..Bu sebeple ‘’ülkenin ana caddesi ‘’diye adlandırılır. 2019 rakamlarına göre kentin ekonomik boyutu 35 milyar doları aşmıştır.Çin ekonomisinin 2019 itibari ile büyüklüğü 14 Trilyon dolardır. .

                     Sıkı durun dünya ticaretinin ilk 500 firmasından 300 ü bu sehir de konumlanmıştır..Kentteki şirket kökenlerini incelediğinizde dünya devi firmalarının Avrupa merkezlerine çıktığını görürsünüz..İngiltere HSBC ,Fransa peugot ve Renault,araba sanayi olduğu için yan sanayi italya,IBM  ile ABD ve en büyük liman Newyork bağlantısını kurduğunuzda ortaya yayılım hızının  haritası çıkar..sanırım, virüsün sıklet merkezleri ortaya çıkacaktır..Dünya Otomobil devlerinin tamamına yakını buradadır.. Satış yönünden böyle bir zenginliğin oluşturduğu Çin ülkesin de  BMW  ve Mercedes satışının %30 u gerçekleşmektedir.

                    Dünyanın Ara mal tedarikçisi çin dir..  Çin’den gelen ara malı tedarikinde yaşanan sıkıntıdan dolayı Güney Koreli bir otomotiv şirketli faaliyetlerini bir süre durdurma kararı aldı. Küresel tedarik zincirinde virüs salgını kaynaklı yaşanacak sorunların ve beklentilerdeki bozulmanın ABD ve çeşitli AB ülkelerini olumsuz etkileyeceğini unutmayalı.

                      Bu şehirin  beynelminel özelliği olmasının yanında  350den fazla Bilimsel ve teknolojik Araştırma Enstitüsü var..Enstitü ne demek ? Somutlaştırmak için şöyle diyelim lisans diploması için fakülte açarsınız daha mütehassısı için enstitü açarsınız..Yani  ‘’Bir konuya ya da alana  mahsus olmak üzere üniversite bünyesinde ya da bagımzız bir kuruluş olarak belirlenen konuda araştırmalar yapan ve ona yönelik uzzman yetiştiren kuruluşlar’’ diye tanımlaya biliri..

                   Var olan virüz,kendiliğinden oluşup ,mahsus şahıslara yönelik yolları nasıl izlediğini anlatırken mecburen biraz ekonomiden de bahsetmek gerekecek Ekonomide “siyah kuğu” (black swan) tabiri, finans ve ekonomi dünyasını derinden etkileme potansiyeline sahip, öngörülmesi güç nadir olaylara vurgu yapmak için kullanılır.Biz buna millet olarak ‘’kırmız kar yağması’’ ‘’çıkmaz Çarşamba’’ gibi sonsuz vadeli ödeme yada imkansız  ifa vaatleri de kısaca tarihden beri isimlendiririz.            Ticaret savaşları, Brexit ve çeşitli jeopolitik meselelerden dolayı tatsız bir dönem geçiren küresel ekonomi için yavaşlama ve hatta resesyon riski bir süredir konuşuluyordu. Dünya ekonomisi zaten iyi gitmiyordu. Duyumlarımıza göre Koca Almanya da fabrikalar sökülerek ucuz iş gücü ülkelerine sökülerek taşınıyor ya da fabrıkalar kapanıyordu..Fransa da insanlar işsizlik parasına talim ettiklerini ve işlerin iyi olmadığını bizzat oralarda yasayan ve geçimlerini sağlayan yurttaşlarımızdan biliyoruz..  Yani bu şartlar altın da ‘’dünya da pimi çekilmeyi bekleyen bir bomba var mı ?‘’diye sorduğunuzda teröristseniz ya da terörist eylemlerin mazur görebilecek bir zihniyete sahipseniz cevabınız  evet olacaktır……

         Şimdi dönelim çin mutfağının böyle bir olayda kendiliğinden etkisi olabilir mi ihtimaline ..2009 yılından beri Yulin köpek festivali var..Yulin ‘köpek eti festivali’nin gerçekleştiği Guangxi’deki Zhuang halkının bile keskin olarak köpek yiyenler olarak tarihte kaydı bulunmamaktadır.Açık göz yerliler bunu iş fırsatına döndermek ve turist çekmek için tepkilere rağmen 2009 yılından beri düzenlemektedirler..Akıllı çin liller zaten bu tarz yiyeceklerle anılmaktan rahatsızlık duyuyorlar.. Çin’de köpek yemenin gelenek olduğunu savunanlar, tarihsel belgelerde et pişirmek için uzmanlaşmış “köpek kasaplarının” bulunduğunu iddia ediyor. Ayrıca, Han () Hanedanı’nın (M.Ö. 206–M.S. 220) kurucusu Liu Bang (劉邦)ve Qing() Hanedanı (1644–1911) ressamı Zheng Banqiao (鄭板橋)’nun eserlerini Çinlilerin eskiden beri köpek eti yediklerinin bir kanıtı olarak gösteriyorl Biraz araştırdığınızda  Masa hariç dört ayaklı her şey, gemi hariç yüzen her şey, uçak hariç uçan her şey yenebilir algısını dile getirirsek abartmış olmayız.. Pazarlardaki kasap da ‘’tavuk koyun domuz tavşan köpek tilki timsah dev semender balığı,yılan sıçan,dağ sıçanı,tavuskuşu,kunduz,yarasa koala,eşek,deve,’’gibi 112 çeşit farklı et mevcut..Eve servis dondurulmuş servis temizlenmiş servis sunum tekniği olarak ellerinde bulunuyor.Biraz daha somutlaştırır ve parçalara etleri ayırırsak’’ Koç penisi,balık gözü,horos testisi’’ yan ürün ve seçenekleri olarak var.Haşlanmış ördek embriyosu yani daha kabuğunu kırmadan yemek haline gelmiş ördekçik,gibi enterasan ve okurken midenizi kaldıracak öte yandan belki de bir  çin linin ağzının suyunu akıtacak örümcek kavurması karınca kavurmalarında bahsetmeyelım. Çin de tahıl ve et ürünleri tüketilmekle birlikte eknomik olarak Zenginler fakirlerin iki katı mıktar olarak fazla et tüketiyor.. Guney Çin bölgesinde vahşi hayvan ve yarasa benzeri yiyecekler tüketimi var.Fakat bazısı lüks sınıfından geçiyor yarasa çorbası da lükslük arz ediyor…

         Fakat bunların varlığı Covit 19 la ortaya çıkmadı zaten vardı..

         Çin hükümeti göstermelik olup olmadıgı anlaşılmadan vahşi hayvan etleri ile ilgili mücadele ediyor görüntüsü çiziyor..Ama  Huanan pazarındakı diğer hayvan satışlarının karantina altına başladığı güne kadar ilk önlemlerin geç alındığı da biliniyor. Virüs e ad babası olanlar 2019 novel Koronavirüs (2019-nCov)olarak bilinen en erken şekli ile ilk etkilenenlerin de pazarda çalışan lar olduğu söylenmiştir. ABD Vahşi Yaşamı Koruma Örgütü'nün Sağlık Programı Genel Direktörü Christian Walzer tüm yeni enfeksiyon hastalıklarının yüzde 70'inin vahşi yaşam kaynaklı olduğunu belirterek şunları söylüyor:

"Vahşi yaşam pazarları daha önce hiç karşılaşmadığımız virüslerin dönüşüm geçirerek yayılması için bulunmaz bir ortam sağlıyor. Sadece yeni virüsleri tespit etmek için kaynak harcamak yeterli değil. Daha önemli olan bu virüslerin barındıkları doğal ortamdan nasıl taşmayı başardıkları, hangi sebeplerle mutasyon geçirip farklı türlere bulaştıkları ve nelerin metabolizmalarını hızlandırarak çoğalma süresini kısalttığını bulmamız lazım."

             Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından COVID-19 olarak adlandırılması 12 Şubat 2020 tarihine tekabül etmektedir..(3c hukuk olarak ilk  makale Corana korum ona ile 30.1.2020 tarihinde yayınlanmıştır.)

            Yine ABD  Charles Lıeber isimli bilim adamının nano teknoloji ile virüsler üzerinde oynama yapabildiği ve buna ilişkin Çin hükümüti ile Amerikan hükümetinden habersiz araştırma ilişkisine girdiği ve sruşturma  konusu yapıldığıbilgisini paylaştığımızda bir takım işlerin tesadüfen olmadığını ilk başta belirttiğimiz virüsün yol haritası ile ortaya çıkacaktır…

( Vuhan Sen Neredesin başlıklı yazı HALİLİ tarafından 3.04.2020 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.