Tahire susup karşısındakilere baktı.
-Tanışır tanışmaz sıkıcı biri olduğumu düşünmeye başladın. Bazen çenem düşüyor kusura bakma Şule.
-Sıkıcı olduğunu düşünmüyorum Tahire Anlattıklarını tam olarak anladığımı söyleyemem ama ilginç geldi, mahzuru yoksa devam edebilir misin?
-İnsanlarla dost olmanın birinci ve en önemli kuralını biliyorsun Şule.Herkes gibi ben de beni dinleyen insanları çok severim. Eğer Türkiye’de İslam Teolojisi diye bir ilim dalı olsaydı İslam Teolojistleri İslam dininin tarafı olarak fikir beyan ederlerdi.Felsefecilerin, İslam Felsefesinden bahsedenlerin tarafsız olmak gibi bir açmazları var. Diğer bilim dalları gibi felsefenin de kavramları ortak. Bizler dünya felsefecilerinin kavramlarıyla konuşuyoruz. Dünya felsefecilerinin din denildiği zaman akıllarına Hıristiyanlık ve Yahudilik gelir. Bildiğin gibi Ehli Sünnet inancında İncil ve Tevrat dolayısıyla Hıristiyanlık ve Yahudilik muharref yani bozulmuş ilahi dinlerdir. İlahi özelliklerini kaybettikleri için doğal olarak bu dinlerdeki ilahi mantıktan eser kalmamış her iki din de insan akıl ve mantığına aykırı bir hale gelmiş durumda. Batılı felsefecilerin dinlerine getirdikleri eleştirel yaklaşımı İslam dinine doğrudan uygulamak en hafif tabiriyle haksızlık.Din felsefesinin temeli bu zaten.Din felsefecisi her hangi bir dine taraf olmadan fikir beyan etmek zorunda. Akademik kariyerin en büyük açmazı bence bu;İnançlarına bile tarafsız yaklaşmak zorunda kalıyorsun. Hasan Ali Hoca’da İkrime’de bu bakımdan Din felsefecisi sayılırlar. Onlara göre her türlü dini bilgi mutlaka 21. yüzyıl insanının zekasına ve bilime hitap etmelidir. Her türlü dini nakil 21. yüzyıl bilimi ve insan aklının süzgecinden geçirilmeli ondan sonra inanılmalıdır.
   Tahire dikkatini Şule’ye yönelttiğinde onun tüm dikkatiyle dinlediğini fark etti.
-Vakfa İlmi ve dini pek çok yayın gelir. Bütün yayınları en azından yüzeysel bile olsa okumalı,gözden geçirmelisin.En azından bilhassa dergilerdeki makalelerin özetini o ay içinde tercüme etmen gerekecek. Tercümelerde birebir tercüme değil Türkçe anlam bütünlüğüne önem ver. Dini terimler sözlüğü bu yüzden çok önemli. Kafeteryanın bütün imkanları vakıf çalışanları için ücretsizdir.
   Tahire bardağındaki son yudum çayı içerek ayağa kalkmaya niyetleniyordu ki tekrar sandalyesine oturdu.
-Bir soru daha soracağını söylemiştin Şule.
-Gerek kalmadı Tahire ben sormadan cevapladın. Anlattıklarını hazmeder etmez sana yeni sorularım olacak merak etme.
Tahire ayağa kalktı. Gülerek elini uzattı.
-Bilmeden neye cevap verdiğimi bilmiyorum ama memnun oldum. Başarılar dilerim Şule. Aklıma gelenleri seninle paylaştım. İhtiyacın olursa telefonum Sümeyye’de var. Anladığım kadarıyla dinlemeyi seviyorsun, bende konuşmayı severim.İstediğin zaman ara seve seve kafanı ağrıtırım.
-Teşekkür ederim Tahire. Sanıyorum seni bir süre daha rahatsız edeceğim.Görüşürüz.
   Tahire sallana sallana ilk gelen dolmuşa binip uzaklaşıncaya kadar konuşmadılar. Garsona çay getirmesini işaret eden Şule aklından geçenleri Sümeyye ile paylaştı.
-Hem Anarşist hem İslamcı kafamdaki şablona aykırı gelse de Tahire ilginç bir insan ilerleyen zamanda dost olacağımızı sanıyorum.Sen ne dersin Sümeyye?
   Sümeyye hatırladığı eski halindeydi. Yeni ergenler gibi duyduklarını umursamaz bir tavırla gülümsemeye devam ediyordu.
-Doğru tespit Şule. Tahire ne zaman neye muhalefet edeceğini tahmin edemeyeceğin biridir. İmam hatip’ten beri böyledir. Çoğunlukla ağzından çıkan lafın nereye gittiğini hesap etmediği gibi bazan sırf muhalefet olsun diye muhalefet eder. Ekonomik sıkıntısı olmadığı için kimseye eyvallahı yok. Biraz maymun iştahlı,biraz anarşist,tatminsiz ve arayış içinde olduğunu kendisi de devamlı tekrar eder. İlginçlikleri yüzünden Hasan Ali Hoca’nın her zaman ikinci en iyi yardımcısı olmuştur.
   Sümeyye kısa bir an sustu.Duramayıp tedirgin konuşmaya devam etti.
-Şule yanlış anlama ama…
-Neyi yanlış anlamayayım Sümeyye?
-Yani,bu iş yeni bir ortam alışkın olmadığın farklı insanlar,ne bileyim sonuçta ben sebep oldum.Eminsin değil mi? Ortalamada bir en fazla iki ayda bir sekreterin kovulduğu bir vakıftan bahsediyoruz.
-Merak etme Sümeyye. İşin üstesinden gelirim. Hasan Ali Hoca ne kadar zor olursa olsun fark etmez. 6 yaşımdan bu yana okuyorum. İşimi yaptığım sürece ne İkrime'nin ne de profesörün sorun çıkaracaklarını sanmıyorum. Doğrusunu söylemem gerekirse dün seninle konuştuktan sonra kafama takılan tek şey kıyafetime karışılıp karışılmayacağı. Profesör veya İkrime başımı örtmemi falan isterlerse o zaman problem çıkartırım. Örtünmeye karşı değilim ama zorla olmaz.
-Rahat ol Şule. Profesör’de İkrime’de başörtüsü ve tesettür konusunda tahmin edemeyeceğin kadar geniştirler. Sekreterleri dini sebeplerle kovmadılar. Dinin emri olmadığını düşündükleri için başörtüsünün onlardaki karşılığı geleneksel ve statükoyu temsil eden bir giysi.
-Sen ciddi misin Sümeyye? Hem de Konya’da?
-Niçin şaşırdın Şule? Gerek başörtüsü ve tesettür gerekse İslami hayat Türkiye’nin her yerinde olduğu gibi Konya’da da farklı şekillerde yorumlanıp tartışılır. Aslına bakarsn şaşırmanı anlıyorum. İmam Hatip’ten mezun olup İstanbul’a üniversite eğitimi için geldiğimde ben de büyük bir şaşkınlık yaşamıştım. İstanbul’da, İmam Hatip’te ve sosyal yaşamımızda öğrenip savunduklarımızdan çok farklı insanlarla karşılaştım.Lise’de okurken bana absürd veya marjinal gelen pek çok konunun İslamcı diye bildiğimiz insanlar tarafından rahatça konuşulduğuna şahit oldum. Fikir ve tartışma özgürlüğü adına insanlar pek çok riskli konuyu,mesela kader ve tevekkül gibi tartışmalı konuları hatta Cuma namazı gibi farz ibadetleri ilk aklıma gelenler,çok rahat ve pervasız biçimde tartışmaya açabildiklerini gördüm. Kader ve tevekkülün yanında başörtüsü en hafif tabirle hafif kalıyor.
( Yarım Kalmış Romanlar Fedai 5 başlıklı yazı Mustafa ESER tarafından 16.10.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.