Soğuk kış gecelerinin sıcak dostu çay eşliğinde yapılan sohbetler günümüzde mumla aranır oldu.Dostuklar,ahpablıklar yavaş yavaş kayboldu gitti.İnsan üzülüyor gerçekten.Her şehrin kendine has bir ruhu vardı.O ruhu yansıtan ise bir çok değerleri...

Tarih,kültür,sosyal yaşam v,s. Eskiden çeşitlilikte çoktu. Kılık kıyafet,müzik,yemek gibi kültürel değerleri vardı.Forklorik renkler kültürümüzün kilometre taşları idi. Farkına varmadan ne çok şey kaybediyoruz.Her şehir birbirine benzemeye başladı.Kılık kıyafet kadın erkek farketmeksizin bi kot,bir T-shirt ten ibaret oldu.  Neyse bu kadar karamsar bir tablodan çıkıp asıl meseleye gelelim.Memleketim Erzurum'da tarihi,kültürü, kendine has yemekleri olan kadim bir şehirdir.Bazı yemekler veya tatlılar vardır ki ; o şehirle özdeşleşmiştir.
Mesela Erzurum deyince akla gelenlerden bazıları; kadayıf dolması,cağ kebabı,lor dolması,cevizli kete gibi..

Bir de o şehre ait şive veya ağız dediğimiz olgular var. Erzurum'da konuşulan şive Azerbaycan menşelidir.G ve K harfleri ile başlayan kelimeler C harfi ile yer değiştirir ve farklı fonetik bir yapı ortaya çıkar.
Halk arasında latife olarak söylenen şu benzetme güzel bir örnek olacaktır." Zeçi Zeçi İstanbul neçi ,Erzurum yayla"

Günlerden bir gün Erzurum'da ağanın birine dışarıdan bir misafir gelir.Ağa misafiri dört başı mamur konuk eder.Türlü türlü yemekler tatlılar yaptırır.Hatta ağanın hanımı kendi elleriyle tepsi tepsi cevizli Erzurum ketesi ve kadayıf dolması yapar.Ağanın çiftliğinde zamanın ruhuna uygun onlarca silahlı adamı vardır.Gelen misafir bu durumu yadırgar ama belli ettirmez.
Selam,kelâmdan sonra yemeğe geçilir.Ağanın adamları her zaman ki gibi  sofranın etrafında elleri  önünde bağlı vaziyette beklerler.Misafir bu durumu daha da garipser.Ağa bir ara hanımının yaptığı Erzurum ketesini yanlarında ağzına kadar dolu tepsiden bir tane alıp ikiye böler ve misafirine uzatırken ; 

-Erzurum çetesi buyur der.

Bu arada onlarca adamın bellerinde silah,elleri  önünde sofra başında beklemelerini izleyen misafir  cevap verir.

-Maşallah çete değil tümen mübarek...

Ağa bu cevabın cevizli keteyle alakalı olduğunu düşünerek der ki; 

- Ohoo hele sen bizim gadayıf dolmalarını gör sanarsın  ordu mübarek....



( Erzurum Çetesi başlıklı yazı AZİZ REMZİ tarafından 7.10.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.