Kurban bir ibadettir. Allah'ın farz kılmasıyla yine Allah ve Rasûlü'nün belirlediği şartlarda bir hayvan kesmektir. "Gücü yeten" yani dinin belirlediği ölçülere göre "zengin" sayılan her bir müslüman/mü'min "Allah için" kurban keser. Kurban kesmeyenler Allah'a olan mükellefiyetlerini yerine getirmemiş olurlar.

Kurban ibadeti, farz olması anlamında tartışmaya açık değildir. Eleştireye ise hiç açık değildir. Çünkü Kur'an ve sünnet ile açık ve sabittir. Senede bir kez Allah'ın kullarına emri gereği bir hayvan kesmeyi popülist ve marjinal düşüncelerle eleştirmek "hayvan katlimanı" engellemediği gibi, empati düşüncesinden yoksun söylemlerin ciddiye alınacak bir tarafı da yoktur.

Bireysel olarak kurban kesme işini katliama dönüştürenler yok mudur? Elbette vardır ve sayıları ne yazık ki bir hayli fazladır. Amatör ve cahilce kurban kesenler masum hayvanlara eziyet etmektedirler. Bu konuda eleştirilmesi hatta ilgili kurumlar tarafından müdahale edilmesi gereken vakalar çoktur. Oysa Kurban Bayramı öncesinde Halk Eğitim Merkezleri'nde ve çeşitli yerlerde kurban kesme eğitimleri verilmektedir. Böyle bir eğitim olmasa bile profosyonel olarak kurban kesenlerden yardım almak gerekir.

Et yemek fıtrî bir ihtiyaçtır. Et veya hayvansal gıda tüketmeyenlerin varlığı et yeme ihtiyacını ortadan kaldırmıyor. Bunun için de hayvanların kesilmesi gerekiyor. Eğer hayvan kesmeyi "katliam" olarak ele alacak olursak et yemek için kesilen hayvan sayısı kurban için kesilen hayvan sayısından çok daha fazladır. Ayrıca ticari, yaşam konforu vb diyebileceğimiz amaçlarla da çok sayıda hayvan öldürülmektedir ve katliam budur.

Yine, eğer meseleyi hayvanları öldürerek doğal dengeyi bozmak olarak ele alacak olursak, bu konuda da kurban kesenler masumdur. Çünkü, ister geniş anlamda "doğa katliamı" ister hususi anlamda "hayvan katliamı" olsun, senede bir kez kurban kesmek devede kulak kalır. Dolayısıyla kurban kesmeye gelinceye kadar eleştirilmesi gereken pek çok "katliam" var. Kaldı ki, İslâm Dini'nde genel olarak "yaş kesen baş keser" anlayışı hakimdir ve müslümanlar "zerre kadar hayır ve zerre kadar şer" de olsa Allah tarafından hesabanın sorulacağına inanırlar.

Kurban sadece "etçil" bir ibadet değildir. Eleştirenlerin ve savunanların ihmal ettiği en önemli husustur bu kanaatimce. Kurban, sosyo-psikolojik sebep ve sonuçları olan bir ibadettir. Her müslüman "kurbanın etinin ve kanının Allah'a ulaşmadığını, Allah'a ulaşanın (ihlas ve samimiyet) amelleri olduğunu" bilir. Bununla birlikte yine kesilen her kurbanda komşuların, kurban kesemeyen fakirlerin, çocukların, et ile beslenen diğer hayvanların hakkı vardır. Kurban kesmek bu anlamıyla bir "bayram" olmaktadır.

Ve yine, bir hayvan kesildiği, bir cana kıydığı için üzülen müslümanların sayısı az değildir. Fakat diğer tarafta hayvan öldürmeyi zevk edinmiş insan evlatlarının yaptığı ise, işte asıl katliam odur. O katliamda kendini "müslüman" olarak tanımlayanların inkar edilemez varlığı ise en hafif tabirle esef vericidir.

Son olarak, kurban kesmeyi "hayvan katliamı" olarak görenlere bir soru: "Hayvan katliamı"ndan kastedilen bütün canlılar mıdır? Örneğin; karıncalar, fok balıkları, arılar, köpekler, insanlar da ilgi alanınıza girmekte midir?
( Kurban Meselesi Ve Katliam başlıklı yazı Recep K. tarafından 17.08.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.