TEKERRÜR EDEN TARİH-19. BÖLÜM—PARALEL YAPILANMA
II. Meşrutiyetin ilanı ülke için pek de hayırlı olmamıştı. Nitekim ilanının
üzerinden sadece dokuz ay geçmiş olmasına karşın İstanbul’da oldukça önemli
ayaklanmalar meydana geliyordu. Ancak hemen belirtelim ki bu ayaklanmalar
sadece İstanbul ile sınırlı değildi, Ülkenin her tarafı cadı kazanına dönmüştü
adeta. Peki neydi Osmanlı halkını o çok çok arzuladıkları meşrutiyete sadece ve
sadece dokuz ay içinde düşman kılan sebepler?
Bu sebeplerin önemli bir kısmını geçen bölümde yazmıştım. Bu bölümde ise daha
önce yazmadıklarımla devam edeyim.
Her şeyden önce Meşrutiyeti getirmiş olan İttihat ve Terakki, meşrutiyetle
birlikte hürriyet ve eşitliği getirmemişti. Getirmesi de düşünülemezdi zaten
çünkü kafa yapısı olarak hürriyetçi bir yapıya sahip değillerdi. Böyle bir ruh
ile yetişmiş insanlar değillerdi. Kendilerine muhalif olanlara karşı terör
uyguluyorlar, hatta faili meçhul cinayetlerle yok ediyorlardı.
Devlet dairelerinden ve ordudan kafalarına göre insan çıkarıyor, pek çok memuru
ve askeri açığa alıyorlardı. Özellikle bu dönemde alaylı- mektepli subay ayrımı
başgöstermişti ve İttihatçılar alaylıları tasfiye etmeye başlamışlardı. Bu da
alaylıların büyük ölçüde tepkisine neden olmaktaydı.
İttihatçılar bu arada İstanbul halkının çok çok gözüne batan işler
yapıyorlardı. Mesela kendilerini sağlama almak için Balkanlardan getirmiş
oldukları ve icabı halinde padişahın Hassa askerlerine karşı kullanmayı
düşündükleri Avcı Taburlarını, Taş Kışlaya, Taksim Kışlasına, Davutpaşa
kışlasına yerleştirmeleri ‘’ N’oooluyoruz, bu da ne demek şimdi?’’
Söylentilerinin çıkmasına sebep oluyordu.
Meşrutiyeti getirmiş olan İttihatçı subaylar askerlerinin başında da
durmuyordu. Mesela Avcı taburlarını tamamen çavuşların ellerine bırakmışlar,
kendileri Beyoğlu’nda, Galata’da zevk ve eğlenceye dalmışlardı. Öyle ki
içlerinde tiyatro sahnelerinde oyunculuk yapan bile vardı. Subaylar her şeyle
meşguldüler, askerlik hariç... Bu arada Avcı taburları da büyük bir
hoşnutsuzluk içindeydi zira Makedonya dağlarına çıkan, padişahı meşrutiyeti
ilana zorlayan onlardı ama meşrutiyetin nimetlerinden faydalananlar subaylardı.
Kendileri kışlalardan dışarı bile çıkamıyorlardı.
Subayların askere ‘’ Din adamlarıyla, mollalarla, medrese hocalarıyla ilişkiyi
kesin’’ Demesi de bir başka hoşnutsuzluk sebebiydi. Bu arada ülke genelinde
sayıları hızla artmış olan ve en basit ilçede bile onlarcası açılmış olan
medreselerin öğrencilerinin askerlikten muaf tutulması da kaldırılmıştı bu
dönemde.( Mesela sadece Trabzon’un Of ilçesinde 70 Medrese açılmıştı.) Bu da
medreseleri asker kaçaklarının mekanı yapan serserilerin hoşuna gitmedi tabii
ki.
Bu arada İttihat ve Terakki, getirdiği basın özgürlüğünün başına bela olacağını
asla düşünmemişti. Nitekim özellikle Volkan ve Serbesti adlı gazeteler İttihat
ve Terakki aleyhine verip veriştiriyorlar, açık açık İttihatçıları ve getirdikleri
yönetimi kafirlikle suçluyorlardı.
II. Meşrutiyetten hoşlanmayanlar arasında tabii ki yobazlar da vardı. Öyle ki
Karagöz oynatılmasını bile şeriata aykırı görmekteydiler bunlar. Nitekim
ileride karşımıza 31 Mart İsyanı olarak çıkacak olay öncesinde, ta 7 Ekim 1908
de Fatih camiinde Kör Ali ve İsmail
Hakkı adında iki hoca ‘’ "Ey ümmet-i Muhammet, din elden gidiyor! Sokaklarda alenen
oruç yiyorlar, kadınlar yüzleri açık geziyorlar" Şeklinde açıklamalarıyla
halkı kışkırtmışlar, akabinde peşlerine taktıkları bir kaç kişiyle saraya
gelmişlerdi.
Bundan sonrasını Mabeyn başkatibi Ali Cevdet Bey’den dinleyelim:
"Eylülün yirmi dördünde (7 Ekim 1908 çarşamba) ve Ramazan-ı Şerifin on
birine müsâdif olan çarşamba günü saat on raddelerinde Efendimiz beni çağırarak
'Birçok Fatih hocaları Saray-ı Hümayun pişgâhına gelmişler. Mutlak beni görmek
istiyorlarmış. Baş-mabeyinci Nuri Paşa geldi, söyledi, bir kere de sen gör'
buyurdular. Sarayın kapısı önüne çıktım; arakiyyenirı üstüne bir sarık sarmış,
göğsü bağrı açık pejmürde kıyafetli, şaşı gözlü, meczub tavırlı bir adamın
koltuğuna iki kişi girmiş ve etrafına da ellerinde bayraklar kırk elli kadar
adam toplanmış, seyirci olarak bir çok halkın da bunlara takılarak gelmiş
olduğunu gördüm. Ber-takrib bunların yanlarına sokuldum... Hoca Ali Efendi
namında olan bu adam, meyhaneler kapanmalı, resim çıkarmak men' olunmalı, İslam
kadınları sokaklara çıkamamalı, diyor idi... Zat-ı şahâneleri Mabeyn dairesine
teşrif buyurdular. Pencereyi açtım.
Ali Efendi pencerenin önüne gelerek yüksek sesle 'Padişahım çoban isteriz,
çobansız sürü olmaz. Şeriat emrediyor, meyhaneler kapanmalı, İslam kadınları
açık, saçık sokaklarda gezmemeli, resim çıkartılmamalı, tiyatrolar kapanmalı,
Karagöz oyunları men edilmeli... Korkma, tecelliyat var. Evliya perde altında
tecelli ediyor."
Bütün bu olaylar üzerine II. Abdülhamit, "icap eden emir verilir.
Muktezây-ı şeriat icra olunur. Müsterih olun hoca efendi" Sözleriyle
şeriatçılara pek yüz vermemekle birlikte onları ümitlendirecek sözler söylemiştir.
Kör Ali Olayı çok güç bastırılmış ve elebaşı hocalar (Kör Ali ve İsmail Hakkı),
bu şahlanış ve isyan denemesi sonunda asılarak cezalandırılmışlardır.
1908 Yılının Kasım ve Aralık aylarında yapılan seçimler sonucunda oluşturulan
meclis-i Mebusan da bir başka huzursuzluk sebebiydi. Zira Meclis-i Mebusanda
157 Türk, 54 Arap, 22 Rum, 10 Ermeni, 6 Sırp, 3 Bulgar,4 Yahudi mebus
bulunmaktaydı ki mesela daha önce de belirttiğim gibi Osmanlı Bankası’nın
basılmasında baş aktör olan Karekin Pastırmacıyan, Erzurum mebusu olarak
parlamentodaydı.
Evet, Kör Ali olayı bastırılmıştı ama olayların ardı arkası kesilmiyordu.
Beşiktaş’ta Bedriye adlı bir Müslüman-Türk kadını, aşık olduğu Tedori adlı bir
Ruma kaçmıştı. Olay Beşiktaş’ta büyük bir infial uyandırdı. Canını kurtarmak
için karakola sığınan Tedori, çılgına dönmüş halk tarafından karakoldan
çıkarılarak emniyet kuvvetlerinin gözü önünde linç edilerek öldürüldü ‘’Şeriat
mahvoluyor. Irz ve namusumuz gavurların ayakları altında çiğnenmektedir.’’
Naraları eşliğinde...
Bütün bunlar aslında yaklaşmakta olan fırtınanın ilk işaretleriydi ve ‘’Şeriat
isteriz’’ Ayaklanmaları şöyle ya da böyle bastırılabiliyordu. Peki asker de bu
isyanlara karışırsa, onlar da şeriat(!) isterlerse bastırmak mümkün olabilecek
miydi?
Daha sonra gelişen olaylara baktığımızda mektepli subaylar her ne kadar ‘’ Hoca
kısmından uzak durun.’’ Deseler de bu dokuz aylık süre içinde aynen günümüz
Fetö örgütü gibi orduya da bir hayli sızmıştı Şeriat İsterizciler.
Ordudaki ilk kıpırdanma 1908 Öncesi Taş Kışlada yaşanmıştı. Askerlik süreleri
dolduğu için terhis olmayı bekleyen 87 askerin görev süreleri uzatılıp bir de
Halep’e tayinleri çıkınca bunlar ayaklandılar. Ayaklanmayı Avcı taburları
zorlukla bastırdı ve tabii ki bu ayaklanmada her iki taraftan da ölenler oldu.
1908 Yılı sonlarına doğru bir tiyatro oyununu izlemek için tiyatroya giden
askerlere ‘’ Aslerlere yasak’’ Denince ‘’ Subaylara yasak değil de bize neden
yasak?’’ Diyen askerler kızılca kıyameti kopardı ve başlayan isyan yine gerek
isyancıların, gerek isyanı bastıran Avcı taburlarının bayağı kayıp vermesiyle
güçlükle bastırılabildi.
1909 un Mart ayında Sultan Abdülhamit’in özel koruma görevini yapan Arap ve
Arnavut askerlerinin ( Bunlar dışında ayrıca Bilecik- Söğüt’ten getirilen bir
birlik daha vardır özel koruma olarak. ) yerine Türk askerlerinin
yerleştirilmek istenmesi üzerine bu sefer Arnavut askerleri ayaklandı.
Ayaklanma zorlukla bastırılabildi.
Ayaklanmaları genelde Avcı taburları bastırıyordu ancak yukarıda da belirttiğim
gibi Avcı Taburlarında da huzursuzluk baş göstermişti. Çünkü rütbeli komutanlar
bazı din adamlarının ‘’ Nasihat’’ adı altında verdikleri akşam derslerini
yasaklıyor, namaz kılma bahanesiyle askeri talim ve terbiyenin aksamaması
gerektiği yönünde talimatlar gönderiyorlardı. Bu ise ordu içindeki paralel yapı
için oldukça elverişli bir fırsat doğurmuş ve ‘’ Kafirler ordudan namazı
tamemen kaldıracaklar. Erler artık namaz kılamayacaklar.’’ Şeklinde bir
propagandaya dönüşmüştü. İşte bu noktadan sonra artık Avcı Taburları da
isyancılar arasında görülecekti.
Unutmadan, o günlerde de bir şapka meselesi vardı ve bu şapka meselesi de 31
Mart isyanının sebeplerinden biriydi.
Bilindiği gibi uzun zamandır Türk ordusunda yenilikler ve modernleştirma
çalışması yapmaktaydı Almanlar...Bu cümleden olarak asker ve subaylar için yeni
kıyafetler düşünülüyordu ki bu kıyafetler içinde siperlikli şapka da vardı. Meşrutiyet
karşıtları bu şapkanın da kafir işi olduğunu savunarak kendilerine taraftar
topluyorlardı. Artık büyük patlama için sadece bir kıvılcım gerekiyordu ve o
kıvılcım da 6 Nisanı 7 Nisan’a bağlayan gece Galata Köprüsü üzerinde vuku
buldu.
1908 Yılının 6 Nisan gecesinde İttihat ve Terakkiye muhalif gazetelerden biri
olan Serbestînin başyazarı Hasan Fehmi, Galata
Köprüsü üzerinde tabanca ile vurularak öldürüldü. Lakin kim öldürdü, neden
öldürdü bilinemedi.
Hasan Fehmi’nin öldürülmesi üzerine yine muhalif gazetelerden olan Volkan
Gazetesinin sahibi ve başyazarı Derviş Vahdeti zehir zemberek bir yazı yazarak
ateşin üzerine benzinle gitti.
Yazdığı zehir zemberek yazıyla öncelikle 7 Nisan 1909 da öğrencilerin katıldığı
büyük bir gösterinin fitilini ateşlemişti. Mizan, Serbesti, İkdam gibi
gazeteler de hürriyet ve adaletin oldukça büyük bir darbe aldığından bahsediyor
oldukça sert yazılarla halkı bir isyana davet ediyordu.
Ortalığın iyice kızıştığı bu bir kaç gün
içinde gözler Avcı taburlarındaydı. Acaba başlayan bu isyanı da bastırabilecekler
miydi? Ancak bu sefer öyle olmadı. 12 Nisanı 13 Nisan’a bağlayan gece 4. Avcı
taburu,başlarında çavuşları olmak üzere kışlayı ele geçirip bazı subayları ve
erleri hapsettiler. Yani artık onlar da şeriat istiyorlardı (!)
Bu ayaklanmanın önderliğini Hamdi Yaşar Çavuş, Bölük Yazıcısı Mehmet ve Tüfekçi
Ustası Arif gibi bazı cahil askerler yapmaktaydı. Sabaha doğru kışlanın
kapıları açılmış ve subaysız askerler Divan Yolu'ndan geçerek Ayasofya
Meydam'na ilerlemeye başlamışlardı. Ne tesadüftür ki tabur harekete geçtiği
zaman kışlanın önünde ellerinde yeşil bayraklar bulunan bir takım sarıklı hocalar,
"Ey kahramanlar, şeriat elden gidiyor, ne duruyorsunuz?" Diye
pencerelere seslenerek isyanı teşvik etmişlerdir. Taşkışla'dan öteki kışlalara
da yayılan isyan, kısa süre içinde büyümüştü.
İsyancılar kısa sürede sayı olarak beş bini bulmuştu. ‘’ Şeriat İsteriz’’
Naraları atarak ilerliyorlar ama bu arada bir tek yabancı uyruklunun kılına
bile zarar gelmemesine çok özen gösteriyorlardı. Çünkü bu olay sebebiyle
yabancı devletlerin öfkelerini karşılarına almak istemiyorlardı. Hatta her
konsolosluğun önüne kendi silahlı adamlarını yerleştirmişler ve başı şapkalı hiç kimseye kesinlikle ilişmeme
kararı almış ve gerçekten de bu karara uymuşlardı.