GERİ DÖNÜŞÜMLE
                    
    Yüz yıllar önce tüketimin az olmasının ve her şeyin organik, doğal olmasından dolayı atık çöplerde yüzdelik oranları hiç sayılacak derecedeydi. Şimdi   21.yüz yılın  2019 yılında  yaşadığımız bu günlerde insanoğlunun her şeyin fazlasını tükettiğini görüyoruz. Alınan gıdaların ve giyilen giysilerin atıkları da son derecede yığın haline gelmektedir. Örneğin; pet şişeler, kâğıt, demir, cam ve alüminyum gibi maddelerin çevreye ne kadar zarar verdiğini hepimiz biliyoruz. Bu nedenle hem çevremizi temiz tutma açısından olsun, hem de geri dönüşümle bu çöp atıklarından faydalanabiliriz.

 Geri dönüşüm nedir? Kullanım dışı kalan atık malzemelerin çeşitli geri dönüşüm yöntemleri ile ham madde olarak tekrar imalat sürecine kazandırılmasıdır. Türkiye şuan, İngiltere’de en fazla çöp atıklarını ithal eden ikinci ülke durumunda. Bundan bir yıl önce İngiltere’de çöp atıklarını ithal eden ve birinci sırada bulunan Çin 2017 yılında yurt dışında çöp almaması için yasaklanan bir yasa çıkardı. Ve yasadan sonra Çin İngiltere’den geri dönüşüm için çöp almaktan vaz geçti. Şimdi Malezya İngiltere’den geri dönüşüm için çöp atıklarını almaktan birinci sırada yer almaktadır. Türkiye şuan ikinci sırada bulunmaktadır. Malezya, İngiltere’den 100 bin tonun üzerinde çöp ithal ediyor. Türkiye şuan, İngiltere’de 80 bin ton plastik çöp ithal etmektedir. Türkiye'de yıllar geçtikçe insanların tüketiminde fazla oranda plastik şişeler, cam, kâğıt, pil tüketimi olmaktadır. Bu konuda insanlarımızın geri dönüşümde katkısı olması için yerel yönetimlerin her bir köşeye çöp atık kutularını indirmesinde faydası olacaktır. 

Bunun yanında geri dönüşüm için sosyal projelerin yapılması da katkı sağlayacaktır... Gençlerimizi, çocuklarımızı hata yaşlılarımızı bu konuda teşvik edelim.  Her gün 27,000 ağaç tuvalet kâğıdı için kesildiğini biliyor muydunuz? Bunun yanında eğer biz 1 ton kâğıdı geri dönüştürsek 17 tane ağacı kesimde kurtarabiliriz. Bir ton plastiği geri dönüştürerek 7570 litre yakıtı kurtardığımızı biliyormusunuz? Çöp atıklarını ekonomiye geri kazandırılarak enerji, su ve doğal kaynaklı gibi birçok alanda tasarruf yapmamızı sağlar. Atık malzemelerin ham madde olarak kullanılması çevre kirliliğinin engellenmesinde çok önemli rol oynamaktadır. Örneğin; kullanılmış kâğıdın tekrar imalatında kullanılması hava kirliliğinin % 74, 94 su kirliliğinin %35 su kullanımını %45 oranında azalmaktadır.  Bunun için kullandığımız pet ve cam şişelerini, kâğıtları, demir ve pilleri geri dönüşüm atık çöp kutularına atmayı unutmayalım. 

1- Her hangi bir ürünü alırken geri dönüşümlü olmasına dikkat etmeliyiz.

 2- Doğal bileşenli temizlik ürünlerini kullanmaya gayret edelim.

 3- Bir defa kullanıp atılan poşetlerin yerine sürekli kullanılabilen bez torba ve ya fileleri tercih etmeliyiz.

 4- Alışveriş yaparken cam şişeleri tercih edelim. 

5- Gidilecek kısa yollara yaya giderek oto egzoz gazı salınımını önleyebiliriz. 

6- Toplu taşıtları daha çok kullanmaya gayret edelim. Böylece şehir içindeki trafik akımı hem hızlanacak hem de oto egzoz salınımını önlemiş olacağız. 

Gelecek yıllarda dış ülkelerde çöp ithalini yapmak değil, ihracatını yapmak temennimiz olsun.    

  Allah'a emanet olun./ Kamile Özdemir 
( Geri Dönüşümle başlıklı yazı Kamile Özdem tarafından 14.07.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.