TAHİR KUTSİ MAKAL İLE UNUTULMAZ BİR ANI

Ahmet AYAZ

Gaziantep Güneş Gazetesi 28.5.2019

…………………………………………………………..


        Gazeteci, yazar, yayıncı, halkbilimi araştırmacısı,  Rahmetli Tahir Kutsi Makal’dan, 1998 yılında ve Gaziantep/Şahinbey Konak Mahallesinde ikamet ettiğim yıllarda  bana bir mektup geldi. O zamanlar internet denen bir şey de yoktu, bende ulusal gazetelerden Hergün ile Yeniasya gazetelerine 1980 öncesi yazdım ama, çok da, bilinen birisi değildim. Biraz kendimi şanslı hissediyorum  kültür,  sanat  ve  edebiyat  alanında. Adım rahmetliye nasıl ulaşmış? Onu da bilemiyorum. Mektup  aynen şöyle “Sayın Ahmet Ayaz, Ömer Asım Aksoy  veya Cemil  Cahit Güzelbey ile ilgili bir yazınız ile sizi Tarla Dergisine bekliyoruz.  Gaziantep’te Rahmetli  Mehmet Sağlam Bey tarafından  yayımlanmış olan “YÖRE” Dergisinde sözü  edilen Ömer Asım Aksoy ve Cemil Cahit Güzelbey ile tam  3 yıl yazım  beraberliğimiz oldu ama, ben Ömer Asım Aksoy’un yüzünü  bile görmedim. Fakat Cemil Cahit Güzelbey ile bir aile dostu olduk. Ben “Dr.Cemil Cahit Güzeley’in hayatı ve şiirleri” başlıklı bir yazı yazıp Tarla Dergisine  gönderdim.  Cemil Cahit Güzelbey’in bana imzalı olarak verdiği bir vesikalık resmini  gönderdim. Yazıda not düştüm. Sayın  Makal Cemil Cahit Güzelbey’in bu imzalı resmini  yazıda kullanır  veya kullanmazsınız. Bu resim bana hatıradır, bu resmi istiyorum demiştim. Yazı Tarla Dergisi Yıl 32. Sayı 1998/4 Sayfa 25 Nisan sayısında yayımlanmış ve bana Tarla Dergisinden 4  adet geldi. Fakat resim  dergide yoktur bana da iadesi yapılmamış. Evimdeki sabit  telefon ile Tarla Dergisini aradım. Resimden  söz etmek için. Alo  dedim, efendim  diyerek cevap verdiler. Sayın Makal’ı rica etsem dediğimde de, “Siz sağ olun, Makal vefat etti” dediklerinde ki, acıyı halen ve hiç bir zaman unutamam. Mekanı cennet olsun diyorum. Göndermiş olduğu 4 adet derginin 3 tanesini küçük oğlu ve Dt. Ragıp Güzelbey’e takdim ettim. Bir tanesi  kendisine diğer 2 tanesi de Rahmetli Annesi Saliha Güzelbey’e ve ağabeyi Oktay güzelbey’e verilmek üzere. Bendeki kalan bir tane  Tarla Dergisi  kitaplığımdaki yerini korumaya  halen devam ediyor. Şimdi Tahir Kutsi Makal’ın özgeçmişinden bir kesit sunuyorum.

         Tahir Kutsi Makal, 1937 yılında Denizli’nin Acıpayam ilçesinin Oğuz Köyü'nde doğdu. Rençberlik yapan Hacı Mehmet Hoca'nın 13 çocuğundan üçüncüsüdür. Acıpayam Ortaokulu'nda ve Denizli Lisesi'nde okudu. İstanbul'da gazetecilik öğrenimi yaptı. Denizli, Tan, Yeni Gazete, Dünya, Vatan, Ekspres, Tasvir, Son Havadis, Hergün, Ortadoğu, Güneş, Sabah gazetelerinde; muhabir, haberler müdürü, yazar, sekreter, yazı işleri müdürü ve genel yayın müdürü olarak çalıştı. Petek, Yelken, Maya, İnanç, Tarla dergilerini yönetti. Gazetecilik yıllarında bir çok ödül aldı. 1962-63'te "İçgöç" dizi röportajıyla "Yılın Gazetecisi" seçildi ve ödül olarak Avrupa'ya gönderildi. Röportaj, öykü, şiir, araştırma dallarında eserler verdi. "Kamyon" romanıyla Peyami Safa Roman Ödülü'nü, "Karadon" kitabıyla Kültür ve Turizm Bakanlığı Öykü Ödülü’nü kazandı. İnönü Üniversitesi Senatosu’nca kendisine "Fahri Doktor" unvanı verildi. Hasandede Belediyesince Kırıkkale'nin hemşehrisi ilan edildi. Şiirleri Şölen Kasetçilik tarafından "Ülkemin Güzelleri" adıyla kaset yapıldı. 1998 yılında hakkın rahmetine kavuştu. Tekrar diyorum,  mekanı cennet olsun. 

ESERLERİ: 
Fakir İşi (Şiirler-1957).  İçgöç (Röportajlar-1964, 66, 1973),  Acı Yol (Röportajlar-1964),  Köylü Gözüyle Avrupa (Gezi-1965, 76),  Anadolu'da Türk Mührü (1971, 76),  Meydan Dayağı (Roman-1977),  Delitay (Öyküler-1982), Kamyon (Roman 1979, 84),  Al Kırbayı Eline (Günlük Gazete Fıkraları-1978).  Benim Benim O Benim (Aktüel İnceleme -1987),  Karadon (Öyküler-1987), 
Babanız Yine Aşık Çocuklar (Şiirler-1987), 
Öpkü (Şiirler-1997). Tahir Kutsi  Makal  ciddi anlamda bir sanat  adamıdır.

( Tahir Kutsi Makal İle Unutulmaz Bir Anı başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 28.05.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.