Tam 6 yıl oldu Suriye'de iç savaş çıkalı ve halen bitmedi. Ne zaman biteceği belli değil. Dolayısıyla barışın ve huzurun ne zaman geleceği de... 70 yıllık diktatörlüğün 3-5 ayda sona erdirilebileceğine inanmak zaten çölde serap görmekti. Ayrıca Libya, Tunus gibi ülkelerdeki "devrimlerin" başarılı olduğunu ve Suriye'de de olacağını zannetmek de koca bir yalandı. Yine Esed'in zalim olsa bile kendi halkına karşı daha ileri gidemeyeceğini düşünmek de kendimizi kandırmaktı. 

Esasında durumun ciddiyetini ve vehametini anlayanlar yok değildi. Mesela Suriye'nin önemli sünnî âlim ve kanaat önderi Ramazan el-Bûti. Rivayet odur ki; isyan hareketlerinin yeni yeni başladığı dönemde Türkiye'ye gelmiş, önemli bazı siyasetçi ve idarecilerle görüşmüş, marûzatını dile getirmiş: "Siz Suriye halkını tanımıyorsunuz. Suriye ne Mısır'a ne de Libya'ya benzer" demiş. Aldığı cevap ise "biz işimizi biliyoruz" olmuş. Ve nihayet bir sükût-u hayalle ülkesine dönmüştü. Pes etmemiş, "sizin sözünüz geçer" umuduyla değer verdiği birine aynı minvalde mektup yollamıştı. O kişi de kendi ifadesiyle mektubun bir harfini bile değiştirmeden olduğu gibi devletin zirvesine yollamış. Onun da aldığı cevap "işine baksın" olmuştu. 

Bunlar ve benzeri uyarılara rağmen Suriye halkı devletine karşı isyana teşvik edilmişti. Yıllarca zulüm altında inleyen o masum halk da arkalarından kimlerin ne dolaplar çevirdiğini bilmeden "cihada" koşmuşlardı. Biz de 3 ay içinde Şam'da cuma namazı kılmayı bile hayal etmiştik. 

Dahası Amerika, Rusya, İran, Çin, İsrail gibi ülkelerin Suriye savaşındaki rolünün ne olduğunu anlamayarak olayı basit bir "özgürlük mücadelesi" zannetmiştik. Peki, Türkiye tek başına Suriye iç savaşını durdurabilir miydi? Yahut seyrini değiştirebilir miydi? Bunlar ve daha fazlası için çok çaba harcadı. Hatta "Rusya'nın orada ne işi var? Suriye'ye sınırı mı var ki?" bile denildi ama bugün gelinen noktada Rusya'dan icazet almadan Suriye'de bir şey olması mümkün değil. "Stratejik derinlik"in düştüğü nokta... 

Suriye iç savaşında BM verilerine göre 6 yılda yarım milyona yakın insan öldü. Onbinlerce insan bir şekilde kayıp. Milyonlarca insan yerinden-yurdundan, eşinden-aşından oldu. Binlercesi savaştan kaçarken ya boğularak veya zorlu şartlara dayanamayarak can verdi. Yeri geldi Türkiye ile AB arasında pazarlık unsuru bile oldular. Ama çile bitmedi. Şimdi şu sorunun cevabını verelim açık yüreklilikle: Esed mi zalim yoksa 6 yıldır bitmeyen iç savaş mı?

Not: 2016 yılında kaleme alındı.  
( En Kötü Barış En İyi Savaştan İyidir -suriye Meselesi 1- başlıklı yazı Recep K. tarafından 21.02.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.