Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 23.01.2019
Okunma Sayısı : 1735
Yorum Sayısı : 5
DÜNYANIN  VE  TÜRKLERİN EN ESKİ  ŞİİRLERİ
 
(ALINTIDIR )

İstanbul Arkeoloji Müzeleri’ndeki Eski Şark Eserleri Müzesi Çivi Yazılı Belgeler Arşivi’nde, “istanbul 2461” numaralı çivi yazılı bir tablet bulunmaktadır. Tablet, günümüz Irak’ının güneydoğusunda bulunan antik Sümer kenti Nippur’da, 1889 yılında ele geçmiştir ve 1951 yılında İstanbul’a gelerek Sümer tabletleri üzerinde çalışmaya başlayan Amerikalı Asurolog ve Sümerolog Samuel Noah Kramer tarafından deşifre edilmiştir. Türkçe’ye çevirisini de bir  Sümerolog olan  Prof. Dr. Muazzez İlmiye Çığ yapmıştır.

Kısa sürede anlaşılmıştır ki bu çivi yazılı tablette, dünyanın en eski aşk şiiri yazılıdır. Ve bu durum Guinness Dünya Rekorları tarafından da onaylanmıştır.

M.Ö. 20. yüzyıl'a tarihlenen ve Eski Babil Dönemi’ne ait olan bu yazıt dünyanın bilinen en eski aşk şiiri olarak nitelenmektedir. Sümer inancına göre toprağın bereketini ve döl yatağının verimli olmasını sağlamak amacıyla kralın yılda bir kez Bereket ve Aşk tanrıçası İnanna yerine bir rahibe ile evlenmesi kutsal bir görevdi ki buna ''Hieros Gamos'' (Kutsal evlilik) denirdi.

Bu şiir, büyük olasılıkla Ur’un III. Hanedanı’ndan Kral Shu-Suen (M.Ö.1972–1964) için seçilmiş bir gelin tarafından, yeni yıl bayramını kutlama töreninde söylenmek üzere kaleme alınmıştı ve ziyafetlerde, şölenlerde müzik, şarkı ve dans eşliğinde söyleniyordu.

Aşkın güzelliğini dile getirirken, erotizmin de ilk örneklerinden birini veren şiiri hep birlikte okuyalım…

Damat, kalbimin sevgilisi
Güzelliğin büyüktür, bal gibi tatlı
Aslan, kalbimin kıymetlisi
Güzelliğin büyüktür, bal gibi tatlı

Damat, seni okşayayım
Benim değerli okşayışlarım baldan tatlıdır
Yatak odasında bal doludur
Güzelliğinle zevklenelim
Aslan seni okşayayım
Benim değerli okşayışlarım baldan tatlıdır
Damat benden zevk aldın,
Anneme söyle, sana güzel şeyler verecektir.
Babam sana hediyeler verecektir.

Sen, beni sevdiğin için,
Lütfet bana okşayışlarını,
Beyim tanrım, beyim koruyucum,
Tanrı ENLİL'in kalbini memnun edenShu-Suen'im (  ŞUSİN )
Lütfet bana okşayışlarını

(https://kulturiksiri.blogspot.com/2017/10/turk-edebiyatndaki-ilk-sairaprn-cor.html)


Türklerin  yazdığı  en  eski  aşk  şiirlerine  gelince:

Türklere  ait  bilinen  en  eski  şiirler Uygurlar  dönemine  aittir.  Bilinen  ilk şair  ise  Aprın Çor  Tigin dir.

Aprın  Çor  Tigin'in  yazdığı  iki  şiir  vardır  ki  bunlardan  biri ''Sevgili ''  Başlığını  taşırken diğeri '' Bir  Aşk  Şiiri ''  başlığını  taşır.


BİR  AŞK  ŞİİRİ

( Hem  özgün  Türkçesi-  hem  de  günümüz  Türkçesi  ile ) 

Yarug  tengriler yarlıkazun
Yavaşım  birle
Yakışıpan  adrılmalım
Küçlüg  biriştiler küç  birzün
Közi  karam birle
Külüşigin  oluralım
*******************

Nurlu  Tanrılar  buyursun
Yumuşak  huylum  ile
Birleşip  bir  daha  ayrılmayalım
Güçlü  peygamberler güç  versin
Kara  gözlüm  ile
Gülüşerek  yaşayalım
---------------------------------


SEVGİLİ

Kasıncığım öyü kadgurar  men
Kadgurdukça
Kaşı  körtlem
Kavışıg  sayır  men

Barayın  tiser
Barç  amrakım
Baru  yime  umaz men
Bağırsakım

Kireyin  tiser
Kicıkıyem
Kirü yime umaz  men
Kin  yıpar  yıdlıgım

Yarug  tengrler
Yarluk azunın
Yavaşım  birle
Yakışıpan  adrılmalım

Küçlüg piriştiler
Küç  birzünin
Közü  karam  birle
Külüşüben külüşigil  oluralum
****************************

Kadıncığımı  düşündükçe  dertlenirim
Dertlendikçe
Kaşı  güzelime
Kavuşmak  isterim

Gideyim  desem
Güzel  sevgilim
Gidemem yine ben
Sadık yarim

Gireyim  desem 
Küçüğüm
Giremem  yine  ben
Amber- Misk  kokulum

Parlak  tanrılar  
Buyruğu  ile
Yavaş  huylum  ile
Kavuşup  ayrılmayalım

Güçlü  perilerin
Güç  vermesi  ile
Gözü  karam  ile
Gülüşüp oturalım.

(https://edebiyatvesanatakademisi.com/islamiyet-oncesi-donem/bilinen-ilk-turk-sairleri-ve-siirleri-uygur-sairleri/171)

( Dünyanın Ve Türklerin En Eski Şiirleri başlıklı yazı Sami Biber tarafından 23.01.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.