Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 12.01.2019
Okunma Sayısı : 1401
Yorum Sayısı : 0


DAĞISTAN-  MAHAÇKALE  TÜRK  ŞEHİTLİĞİ

Birinci Dünya Savaşı'nın son günlerinde Kumuk halkını Daşnak ve Rus zulmünden korumak adına amansız bir savaşa girmişti. 1918'de Azerbaycan'ı Rus ve Ermeni işgalinden kurtaran ordu 192 şehit verirken, 15 Eylül 1918'de Bakü'yü alıp sonra Dağıstan'a yönelmişti. Dağıstanlı kardeşleriyle burada da omuz omuza verilen destansı mücadelede önce Derbent sonra Temirhan-Şura ve İncikala'yı düşman işgalinden kurtarmıştı. Anadolu'nun muhtelif yerlerinden gelen Osmanlı askerlerinin aziz hatırasına hürmeten yapılan Dağıstan'ın başkenti Mahaçkale yakınlarındaki şehitlik  2108 yılı  Aralık  ayında dualarla açıldı. Anıtta  Rusça  olarak ''“5-7 Kasım 1918’de Anji Kale’nin (Port Petrovsk) general L. Biçerakov’un işgal güçlerinden kurtarılması sırasında cesurca ölen Osmanlı askerlerinin kutsal anısına.” Yazmaktadır.

ENDONEZYA'DAKİ TÜRK  ŞEHİTLİĞİ - AÇE BANDA  SELAHADDİN MEZARLIK  VE  ŞEHİTLİĞİ

Endonezya'nın  Açe eyaletinin  başkenti  olan  Banda Açe'de Selahaddin  Mezarlığı  denen  bir  mezarlık  ve  bu  mezarlık  içinde  yatan  Türk  şehitleri  vardır.  Hem  de  ta  Osmanlı  Padişahı  II. Selim  Zamanından  beri.

Tarihimizde  Sumatra  Seferi olarak  bilinen  sefer  1569  da  yapılmıştır.  Bölgeye  gelen  Portekizlilerin,  Sumatra  adasındaki  Açe  halkına  baskı  yapması,  korsanlık  ve  yağmalamarı  neticesinde  Açe  Sultanı,  Osmanlı  Padişahı  II.  Selimden  yardım  ister.  II. Selim  de  Kurdoğlu  Hızır  Hayreddin  reis  idaresinde  bir  donanma  göndererek  Açe  halkını  Portekiz  zulmünden  korur.  İşte  bu  seferde  şehit  olanlar  ve  seferden  sonra  bu  ülkeye  yerleşen  Türk  askerlerinden  ölenler  Banda'daki  Selahattin  mezarlığında  yatmaktadırlar.  Olayın  güzel  tarafı  da  mezarlığın  bekçiliğinin  Osmanlı  soyundan Azima  Abdulaziz  adlı  bir  kadın  tarafından  yapılmasıdır. 


FİNLANDİYADAKİ  TÜRK  ŞEHİTLİĞİ

Finlandiya halkı uzun yüzyıllar İsveç, 1800’lü yıllarda ise Rus hakimiyetinde yaşamışlardır ancak 1917’de bağımsızlıklarını kazanabilmişlerdir. Ama çok geçmeden 1939’da Ruslar Finlandiya’yı tekrar işgala kalkışmıştır. Fin tarihinde bu olaya “Kış Savaşı” denmektedir.

Finlandiya’nın Başkenti Helsinki’de bulunan, 1829 kurulum tarihli Hietaniemi anıt mezarlığının Kış Savaşı “şehit”lerine ayrılan kısmında şanlı Ay-Yıldız’ımızın işlendiği bir Türk anıtını da görmek mümkündür.

Bu anıt Finlandiya’nın bağımsızlığını Sovyetlere karşı korurken canlarını vermiş olan 156 Tatar Türkü için “Finlandiya Türkleri Birliği” tarafından yapılmıştır.

TUNUS - CERBE  ADASI  ŞEHİTLİĞİ

Cerbe Adası Tunus’un Akdeniz kıyısında Gabes körfesinde yer alan trustik bir belde olma özelliğini taşıyor. Ünlü Türk Denizcisi Piri Reis’in Kitab-ı Bahriyesinde önemine atıfta bulunduğu ve küçük bir adacık olmasına rağmen uğruna ünlü Türk Denizcileri Turgut Reis’in, Uluç Ali Reis’in ve Kaptan-ı Derya Piyale Paşa’nın savaştığı Cerbe Adası tarih’teki stratejik konumunu günümüzde turizimde yaşıyor. Adada ecdadın 1560 yılında kazandığı en önemli deniz zaferlerinden birisi olan Cerbe Deniz Muharebesinde şehit düşen 3 Türk Denizcisinin kabirleri bulunuyor. Türk Denizcilerine ait kabirlerin şehitlik kitabesinde “Bu anıt mezarda Cerbe Adasını İspanyolların elinden geri almak amacıyla 1560 yılı Mayıs ve Temmuz aylarında Osmanlı Donanması tarafından yapılan kale kuşatmasında yaşamını yitiren 3 şehidin kabirleri bulunmaktadır” İfadesi yer alıyor.


LİMNİ  ADASI  TÜRK  ŞEHİTLİĞİ

Her  ne  kadar  ''Türk  Şehitliği  ''  diye  yazdıysam da  Limni  adasındaki mezarlıklar  sadece Türklere ait  değildir.  Şöyle  ki: 

Limni Adası’nda Çanakkale Savaşı’nda ölenler için 3 ayrı mezarlık bulunuyor.Bunlardan  İlki 1’inci Dünya Savaşı’nın sonunda Osmanlı ile İtilaf Devletleri arasında mütarekenin imzalandığı (30 Ekim 1918) Mondros Limanı’nda. '' Mondros İttifak Mezarlığı” denen  bu  mezarlıkta  148 Avustralyalı ve 76 Yeni Zelandalı asker yatıyor. 

Winston Churcill’in karargâhını kurduğu ve 2 ay kaldığı adanın Portianu sahil köyünde ise Çanakkale Savaşı’nda hayatlarını kaybedenler için iki ayrı mezarlık var.
Portianu'daki mezarlıkların  ilkinde  352 müttefik kuvvetler askerinin yatmaktadır.  ikincisi ise  Müslüman mezarlığıdır ve  İngiliz Ulusal Topluluğu Savaş Mezarlıkları Komisyonu’nca (CWGC) yapılan bu  Müslüman mezarlığında granitten bir anıt da dikilidir. Anıtın üzerinde üç levha vardır. Biri Arapça harfler ile yazılı. Ada’nın kuzeyine bakan ikinci levhada İngilizce “170 Mısırlı asker bu noktaya yakın yerde gömülüdür”, güneye bakan üçüncü levhada ise yine İngilizce “56 Türk askeri bu noktaya yakın yerde gömülüdür” yazıyor.

Bir tarafı denize bakan mezarlığın etrafı kısa bir duvar ve küçük taşlarla çevrili. Burada yatan Türk askerlerinin kimlikleri bilinmiyor. Türk askerlerinin Çanakkale Savaşı sırasında esir düşerek Ada’ya getirildikleri ve 1917-1919 yılları arasında öldükleri tahmin ediliyor.

RESİMLER

1-  Dağıstan- Mahaçkale Türk  Şehitliği
2- 3-  Endonezya-  Açe  Banda  Selahaddin  Mezarlığı  ve  Şehitliği  
4- Tunus-  Cerbe  Adası  Şehitliği
5-6- Finlandiya - Helsinki  Türk  Şehitliği
7-8- Limni  Adası  Türk  Şehitliği

( Dünyanın Dört Bir Tarafındaki Türk Şehitlikleri--5. Bölüm -- başlıklı yazı Sami Biber tarafından 12.01.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.