Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 8.01.2019
Okunma Sayısı : 1393
Yorum Sayısı : 5
ATATÜRK'E  İFTİRA  ATIYORSUNUZ  AMA  FARKINDA  BİLE  DEĞİLSİNİZ

Keşke  daha  kısa  yazmak mümkün  olsaydı.  
************************
Yazıma  bir  soru  ile  başlayayım:

I.  İnönü  Zaferi  kazanıldıktan  sonra Mustafa  Kemal  Atatürk  ve  TBMM,  İstiklal  Marşımızın  yazılması  için  hangi  yabancı  şaire  müracaatta  bulundu ''  Bizim  için  bir  İstiklal  Marşı  yazar  mısınız''  diye?

Soruyu  okuduğunuz  anda  ''  Bu  nasıl  saçma  bir  soru.  Bizim İstiklalimizin  marşı  olacak  bir  şiir  için  hem  de  Atatürk  gibi  milliyetçi  bir  insan  gidip de  bir  yabancı  şaire  ricada  bulunur  mu?  Olur  mu  böyle  saçma  bir  şey '' Dediniz  değil  mi?

Olmaz  tabii  ki.  Zaten  böyle  bir  istek,  böyle bir  rica  da  olmamıştır.

Ancak  gelin  görün  ki  1453 deki  fethinden  itibaren  Türkler  tarafından  Konstantiniyye,  Dersaadet,  Âsîtâne-i  Saadet,  Dar-ül  Hilafet, Payitaht, İslambol  gibi  adlarla  anılan  ama  halkın  dilinde  İstanbul  olan  şehrimizin adının  Constantinople  değil  de  İstanbul  olduğunu  tüm  dünyaya  ilan  etmek  için  Mustafa  Kemal  Atatürk'ün  hem  de  bizzat masrafını  kendisi  karşılayarak  bir  ABD li  sanatçı  ve  orkestrasına  '' İstanbul  not  Constantinople( İstanbul,  Constantinople  değildir ) ''  adlı  bir  şarkı  yaptırdığına  inanır  bazı  arkadaşlarımız.

Evet,  iddiaya  göre  Mustafa  Kemal  Atatürk  1928  yılında  ABD li  caz  sanatçısı  Poul  Whiteman'a  ''  Yahu  herkes  Constanople  diyor  bizim  İstanbul'a.  Sen  bir  şarkı  yapsan  da  İstanbul'un  Constantinople  olmadığını  herkes  öğrense...Merak etme  masraflar  benden''  Der.  Poul  Whiteman  da  oturur  güzel  bir  beste  yapar: '' İstanbul  not  Constantinople''  diye... Böyle  bir  saçmalığa  inanılır  maalesef. 

İyi  de  Türk  şair  ve  bestekarlarının  köküne  kıran  mı  girdi?  Neden  bir  Türk  şair  ve  bestekara  yaptırılmıyor  bu  iş?  İstanbul'a  artık  İstanbul  diyeceksek  bunun  şarkısını  Mustafa  Kemal  gibi  bir  bir  insan  gider  de  bir  ABD li  sanatçıya mı  yaptırır?

Şimdi  asıl  zurnanın  zort  dediği  yere  gelelim: 

Yani  soruyorsunuz: '' Ne  yani  1928  yılında  Poul  Whiteman  ve  orkestrası  tarafından  seslendirilen  bir  ''  İstanbul not  Constaninople ''  şarkısı  yok  mu?

Sorunun  cevabı:  YOK...

Evet  böyle  bir  şarkı  var  ama  ''İstanbul not  Constanople ''  değil  adı.  Tam  adı  '' C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E''  

Şarkı  güftesinin  hiç  bir  satırında ''  İstanbul  not  Constantinople ''  diye  bir  ifade  yok.  Tam  tersine ''  Hecelemek  o  kadar  zor  mu?   C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E ''  Der. 

Yani  iddianın  tam tersine  Mustafa  Kemal'in  ısrarla  '' İstanbul ''  deyişine ve  1927  den  başlayan  harf  inkılabı çalışmaları  ile artık dilimizden  Constantiniyye'yi  atma çabalarımıza  adeta  bir  tepki  olarak  yazılmış  ve  bestelenmiştir  1928  Tarihli '' C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E ''  şarkısı.  

Sizce Atatürk  böyle  bir  şarkı  besteletir  mi?

Şarkının  sözleri  şöye:

C – O – N.
S – T – A – N – T – I – N.
O – P – L – E,
Constantinople.
Brrrrrrrrow,
Mr No-one No-one was the teacher in a
school giving a lesson one afternoon.
Little Tommy Tomkins was the dunce and what a fool,
Didn’t know which was the sun or moon.
Brrrrrrow,
Teacher said to Tommy Tomkins well,
See if you can sing this while you spell,
Constantinople,
C – O – N – S – T – A – N – T – I – N – O – P – L – E.
Constantinople,
It’s as easy to say as saying your A – B – C.
C – O – N – S – T – A – N – T – I – N – O – P – L – E,
Show your flock now try your luck and sing it loud with me,
Constantinople.
C – O – N – S – T – A – N – T – I – N – O – P – L – E.
C – O – N com – S – T – A – N – T – I – N tense – O – P – L – E
Ah hah hah hah, Harry, what is this city your talking about,
What is this city I’m talking about?
Yes?
Constantinople.
Ah how do you spell it?
How do I spell Constantinople?
Yes.
Huh, I guess I’m talking about Rome.
Ah what a lad your spelling’s bad, I’ll give you your alphabetty.
A – B – C – D – E – F – G.
H – I – J – K – L – M – N.
O – P – Q – R – S – T – U.
V – W – X – Y – Zee,
It should not be so hard to spell correctly,
Since I made you learn your alphabetty.
Constantinople.

İngilizcem  iyi  olmadığı  için  Google  Translate e  bu  satırları  eklediğimde  şöyle  bir  tercüme  yaptı

C - O - N.
S - T - A - N - T - I - N.
O - P - L - E,
Constantinople
Brrrrrrrrow,
Bay Hiç kimse... Hiç kimse bir öğretmendi.
Bir öğleden sonra bir ders veren okul.
Küçük Tommy Tomkins, ahmaktı ve ne aptaldı.
Hangi güneşin veya ayın olduğunu bilmiyordum.
Brrrrrrow,
Öğretmen, Tommy Tomkins'e iyi dedi.
Bakalım bunu söylerken şarkı söyleyebilecek misin?
CONSTANTİNOPLE
CONSTANTİNOPLE
CONSTANTİNOPLE
A - B - C’nizi söylemek kadar kolay.
CONSTANTİNOPLE
Şimdi akınını göster, şansını dene ve beni yüksek sesle söyle,
CONSTANTİNOPLE
CONSTANTİNOPLE
C - O - N  - S - T - A - N - T - I - N  - O - P - L - E
Ah hah hah hah, Harry, bahsettiğiniz şehir nedir?
Bahsettiğim bu şehir nedir?
Evet?
Constantinople
Ah, nasıl hecelersin?
CONSTANTİNOPLE'i nasıl heceleyebilirim?
Evet.
Huh, sanırım Roma hakkında konuşuyorum.
Ah, nasıl bir delikanlı hecelemenin kötü olduğunu, sana alfabesini vereceğim.
A - B - C - D - E - F - G
H - I - J - K - L - M - N.
O - P - S - R - S - T - U
V - W - X - Y - Zee
Doğru hecelemek çok zor olmamalı,
Yaptığımdan beri alfabeni öğrenmişsin.
CONSTANTİNOPLE

1928 de Poul  Whiteman  ve  orkestrasının  yaptığı  şarkı  bu.  Şarkıyı  dinlemek  isterseniz  şu  linke  tıklayabilirsiniz: https://www.youtube.com/watch?v=Uq73nCZs9fw

İlle  de  ''Atatürk  1928  de  Poul  Whiteman'a  İstanbul  ile  ilgili  bir  şarkı  yaptırdı''  diyorsanız  Atatürk'e  iftira  atmış  olursunuz.  Atatürk  böyle bir  şarkıyı  hem de  masrafını  kendisi  karşılayarak  yaptırmaz.

Şimdi  bana  sorabilirsiniz:  Peki  İstanbul'un  adını  resmi olarak  İstanbul  yapan  kimdir?

İşte  bu  sorunun  cevabı  kesinlikle  Atatürk'tür. 

Ancak  Mustafa  Kemal Atatürk  sadece  İstanbul'un  değil,  aynı  zamanda  İzmir'in (  Smirna ) Edirne'nin ( Hadrianapolis ) Bursa'nın ( Brousse) Ankara'nın ( Angora ) adlarını  da  bugünkü  haliyle  resmileştiren  kişidir.  Bu  da  1928  de  filan  değil  28 Mart  1930  Tarihli ''  Türk  Posta  Hizmet  Kanunu ''  ile  sağlanmış,  bundan  böyle  İstanbul  yerine  Constantinopolis  ya  da  Konstantiniyye,  veya  başka  bir  isim  yazılması  halinde  bu  mektupların,  kolilerin  gerisin  geri  geldiği  yere  gönderileceği  yurt  içi  ve yurt  dışına  açıkça  bildirilmiştir.

Yani  Nedim'in  gazelinde  ''  Bu  şehr-i  İstanbul ''  ama  sultan  V.  Mehmet  Reşat'ın  parasında  bile  Konstantiniyye  olan  bu  güzel  şehrimiz  ancak  28  Mart  1930 dan  itibaren  resmen  İstanbul  olmuştur. 1930 da  resmen  İstanbul  olan  şehrimiz  için  1928 de  bir  beste  yaptırmak(!)  da  işin  bir  başka  saçma  tarafı. 

Şimdi  bir  kez  daha  zurnanın  zort  dediği  yerdeyiz:

Peki ''  İstanbul  not  Constantinople ''  Diye  bir  şarkı  yok  mu?

Var...Evet  böyle  bir  şarkı  var  ama  1953  tarihini  taşıyor.

Yani  Poul  Whiteman  ve  orkestrasının ''C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E''  adlı  şarkısından  25  sene  sonra, Türkiye'de  Demokrat  Partinin  iktidar  olduğu  yıllarda,  Demokrat  partiyle  uzak  yakın  bir  ilgisi  olmasa  da( Bu  şarkıyı  Demokrat  Partinin  yaptırdığı  iddiaları  da vardır  ve  tabii  ki uydurmadır  bu  iddialar  da. )  Kanadalı  olan For  Lads ( Dört  Delikanlı - Frank  Busseri,Jimmy  Arnold, John  Bernard  Toorish, Corrado Codarini ) adlı  bir  grup '' C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E''  şarkısına itirazlarını  '' İstanbul  Constantinople  değil ''  diyerek  dile  getirmişlerdir.  Hatta  bu  şarkıyla altın  plak  aldıkları bile  söyleniyor.

Atatürk  1953  yılında hayatta  olmadığına  göre bu  ikinci  şarkıyı  onun  bestelettirmiş  olma  ihtimali  var  mı?  Kaldı  ki  ''İstanbul  not  Constantinople ''  şarkısının  sözleri  dikkatle  okunacak  olursa  öyle  çok  da  övünülecek  bir  şey  değil  tam  tersine  ''  Atı  alan  Üsküdar'ı  geçti maalesef ''in  üzüntüsü  dile  getirilmiştir  aslında  ve  bu  şarkı  ''  C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E''  Şarkısına  bir  göndermedir. 

1953  Tarihli  ve Atatürkle  hiç  bir  ilgisi  olmayan  ''İstanbul  not  Constantinople ''  Şarkısının  sözleri   ve  Türkçesi şöyle: ( Dinlemek  isterseniz  şu  linki  tıklayabilirsiniz:  https://www.youtube.com/watch?v=rNUsOaB5V2c ) 

İstanbul was Constantinople
Now it's Istanbul, not Constantinople
Been a long time gone, Constantinople
Now it's Turkish delight on a moonlit night
Every gal in Constantinople
Lives in Istanbul, not Constantinople
So if you've a date in Constantinople
She'll be waiting in İstanbul
Even old New York was once New Amsterdam
Why they changed it I can't say
People just liked it better that way
So take me back to Constantinople
No, you can't go back to Constantinople
Been a long time gone, Constantinople
Why did Constantinople get the works?
That's nobody's business but the Turks
İstanbul 
İstanbul 

Türkçesi  şöyle: 

İstanbul Konstantinopolis'ti
Şimdi İstanbul,Konstantinopolis değil
Uzun zaman geçti,Konstantinopolis'ten
Şimdi o ay ışığında gecedeki bir Türk lokumu 
Konstantinopolisteki bütün kızlar
İstanbul'da yaşıyor,Konstantinopolis'te değil
Bu yüzden eğer Konstantinopolis'te bir randevun varsa
Sevgilin seni İstanbul'da bekliyor olacak
New York bile bir zamanlar Yeni Amsterdam'dı
Niye değiştirdiler söyleyemem
İnsanlar böylesini daha çok sevdiler
Beni Konstantinopolis'e geri götür
Hayır,Konstantinopolis'e geri dönemezsin
Uzun zaman geçti Konstantinopolis'ten
Niye Konstantinopolis yapıtlar edindi
Bu Türkler hariç kimseyi ilgilendirmez
İstanbul 
İstanbul 

Velhasılıkelam  ister '''' C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E''  ister '' İstanbul  Not  Constantinople''  şarkısı  deyin  her  ikisi  de  Mustafa  Kemal  Atatürk'ün-  hem  de  masraflarını  kendisini  karşılayarak - yabancı  şairlere  yazdırıp yabancı  bestecilere bestelettireceği şarkılar  değildir.  Bu  tür  iddialar  aslında  Atatürk'e  atılan  iftiralardır. Ancak  ne  yazık  ki  bu  iddiaları  dile  getiren  arkadaşlar  konuyu  fazla  araştırmadıkları  gibi  üzerinde  fazla  düşünmüyorlar.  En  azından  ''  Yahu  paylaşıyorum  ama  Atatürk  gibi  milliyetçi  bir  insan  İstanbul  adını  tüm  dünya  ezberlesin  diye  yabancı  bestekarlara beste  yaptırır  mı?''  diye  düşünmelidir.

Böyle  bir  şarkının  Atatürk  tarafından  yaptırıldığını  söylemek  İstiklal  Marşını  aslında  Mehmet  Akif'in  değil  bir  Amerikalının  yazdığını,  bestesini  de  Osman  Zeki  Üngör'ün  değil yine  yabancı  bir  bestecinin  yaptığını bunun  da  Atatürk'ün  direktifi  ile  olduğunu  iddia  etmek  gibi  bir  şeydir.

Ha,  Atatürk  olmasaydı  biz  yine  Konstantiniyye  mi  derdik?

Resmi  yazışmalarda  evet.  Ama  halk  dilinde  aynen  Osmanlı  döneminde  olduğu  gibi  İstanbul  derdik  yine.( Kaldı  ki  İstanbul  da  aslında çok  çok  özel  bir  isim  olmayıp  Konstantinopolis  kelimesinin  dilimize uyarlanmış  halidir. )   Resmi  olarak  İstanbul  dememiz  Atatürk'ün  sayesindedir  ve  bunda  Poul  Whiteman  ve  orkestrasının  zerre  kadar  payı  yoktur. Four  Lads grubunun  ise  zaten  olamaz.  Böyle  bir  iddia  Atatürk'ü yüceltmez  tam  tersine  ona  zarar verir. 

RESİMLER:

1- Poul  Whiteman  ve  orkestrasının  seslendirdiği '' C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E ''  Adlı  şarkının  plağı ( Kırmızı  çizgi  üzerinde C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E yazısını  okuyorsunuzdur  umarım )
2- Poul  Whiteman
3-  Poul  Whiteman  ve  orkestrası
4- Sondan  bir  önceki  Osmanlı  Padişahı  V.  Mehmet  Reşat  dönemine  ait  bir  Osmanlı  20  Kuruşu.  Parada  basıldığı  yerin  ''Constantiniyye '' olduğunu  görmek  mümkün ( Kırmızı  çizginin  üstündeki  yazı ) 
5- Four Lads Grubu
6- İlk  kez  Four  Lads  Grubu  tarafından 1953  de seslendirilen  ''İstanbul  not  Constantinople ''  adlı  şarkının  plağı. ( Siyah  çizginin  üstünde  İstanbul,  altında  ise  Not Constantinople  yazısını  görmek  mümkün. Bu  şarkının  sözleri  J.  Kennedy  ve N.  Simon  tarafından  yazılmış,  orkestra  düzenlemesi  ise Norman  Leydon  tarafından  yapılmıştır. ) 

( Atatürk'e İftira Atıyorsunuz Ama Farkında Bile Değilsiniz başlıklı yazı Sami Biber tarafından 8.01.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.