Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 3.01.2019
Okunma Sayısı : 1319
Yorum Sayısı : 7
DÜNYANIN  DÖRT BİR  TARAFINDAKİ  TÜRK ŞEHİTLİKLERİ--1. BÖLÜM --

Öncelikle  açık  açık  yazayım:  Bu  yazının  tamamının kaynağı '' Tarih  ve  Arkeoloji'' adlı  bir  sayfadır.( Ancak  kopyala  yapıştır  değil. ) Arada  benim  bazı  yorumlarım  da vardır  yazıda.

Yine  de  ''Seni okuyacağımıza  yazının  orijinalini  okuruz''  Diyen  olursa  şu  linkten  okuyabilir,  resimleri  daha  büyük ve  daha  net  görebilirler. 

https://tarihvearkeoloji.blogspot.com/2015/09/savas-esiri-turkler-ve-sehitlikler.html

----------------------------------------------

Şimdi  yazımıza  ''  Ne  alaka?''  diyeceğiniz bir  soruyla  başlayayım:

Man  Adası  nerede  bilir  misiniz? 

Adını  mutlaka  duymuşsunuzdur.  Ama  itiraf  edin  nerede  olduğunu  pek  çoğunuz  araştırmadınız. Duyma  sebebiniz  de  malum: Devlet  Başkanımız  ile  Muhalefetin  başı  arasında yaşanan  bir  polemik...

Yok  yok  siyasete  asla  girmeyeceğim.  Niyetim  o  değil. 

1.  Resimde  de  gördüğünüz  gibi  Man  Adası İngiltere  ile  İrlanda  arasında  minicik  bir  ada.  İşte  o  adada  St.  Patrick  Kilisesi  denen  minicik  bir  kilise vardır.  Kilisenin  bahçesinde  ise  bir Türk  şehitliği...

Peki  Taa Man  Adasında,  üstelik  bir  kilisenin  bahçesinde  Türk  şehitliğinin  işi  ne?

I.  Dünya  Savaşı  yıllarında  İngilizler,  esir  aldıkları  Türkleri  adeta  dünyanın  dört bir  yanındaki  esir  kamplarına  göndermişlerdir.İşte  bu  esir  kamplarından  birisi  de  Man  Adasındaki  Knockoaloe Esir  kampıdır  ve  buraya yüz  on  beş  Türk  askeri  esir  olarak  getirilmiştir.  Ancak  bu  esirlerin  hepsi  bu  adada  ölmüş,  ölenlerden  yüz  sekizinin  mezarı  kaybolsa  da  yedisinin  varlığından  Türkiye  ancak  1970  yılında  haberdar  olmuş  ve  İngiltere  ile  yapılan  görüşmelerden  sonra  bu  mezarlardaki  kemikler  toplanıp  St. Patrick  Kilisesi  bahçesinde  özel  bir  bölüme  defnedilmiş,  bahçe  içindeki  bu  yer  de  Türk  şehitliği  olmuştur  1974  yılından  beri...

Peki  kimlermiş  bu  şehitler?

Haklarında  neredeyse  hiç  bilgi  olmasa  da  adları ve  öldükleri  tarihler  yazılı  mezar  taşlarında:

Kalan  Yegen--09.04.1918
Ramazan  Mehmet--17.11.1916
Ahmet  Hasan--15.07.1918
Hüseyin Ali--20.04.1917
Mehmet  Ali --17.09.1917 
Hüseyin  Halid  İbrahim--16.02.1917
Hasan  Derviş--18.05.1919

Görüldüğü  gibi  esir  edilip  o  adaya  getirildikten  sonra  hiç  biri  uzun  bir  ömür  yaşamamış. 

Madem  İngiltere  ile  başladık  o  halde  İngiltere  ile  devam  edelim  zira  İngiltere'de İki  Türk  şehitliği  daha  var.

Bu  şehitliklerden  biri  Londra  Brookwood Türk  Şehitliğidir. 

Bu  şehitlik ilginçtir.  İlginçliği şu: 1943  yılında  İngiltere'ye  pilotluk  eğitimi  için   otuz teğmen  gönderiyoruz  ama bu  otuz  teğmenden  on  beşi  şehit  düşüyor ( Hastalıktan  mı,  II.  Dünya  savaşına  mı  katılmışlar?  Kullandıkları  uçaklar  mı  düşmüş,  neden  ölmüşler  bir  açıklama  yok)  İşte  o  şehitler  adına  1945 de  yapılmış  bu  şehitlik

Üçüncü  şehitlik  de  Postmouth da  bulunuyor. 

1850  Yılında  seyir  ve  topçuluk  dersleri  almak  için  Osmanlı  devleti  tarafından  İngiltere'ye  gönderilen  Mirat-ı  Zafer  ve  Sirag-ı  Bahri  adlı  iki  savaş gemimizden yirmi  altı  denizci  salgın  hastalık  veya  kazalar  sebebiyle  vefat  edince Önce  Postmouth  Deniz  Hastanesinin  bahçesine  daha  sonra  da  oradan  alınarak Chayhall Askeri  Mezarlığında  özel  bir  bölüme defnedilmişler.

Resimlerde de  gördüğünüz ve  bu  bölümden  sonraki  bölümlerde  göreceğiniz  diğer  ülkelerdeki  şehitlikler  en  azından  bir  mezarlığa  benzer.  Bazıları  ise  oldukça  bakımlıdır.  Lakin  gelin  görün  ki  Suudi  Arabistan'daki  Türk  şehitliğine  şehitlik  demeye  bin şahit  ister.

İsterseniz  önce  o  şehitliğin  yerini,  Suudi  Arabistan'da  niçin  bir  Türk  şehitliği  olduğunu anlatalım,  daha  sonra  da  niçin  böyle  bir  şehitlik?  Sorusunun  cevabını  verelim.

Suudi  Arabistan'daki  Şehitliğin adı  Abha -  Hicaz  Türk  Şehitliğidir. 

Hicaz,  malum  I.  Dünya  Savaşında  en  fazla  şehit  verdiğimiz cephelerden  biridir.  Dolayısıyla  normalde  Suudi  Arabistan  topraklarında  Türklere  ait  çok  fazla  şehitliğin  olması  gerekir  ama  Hicaz'daki  bu  şehitlik  dışında  yoktur.   Bu  şehitliğin  düzenlenmesine  de  izin  verilmemektedir.  İki sebeple...Birincisi  bu  şehitlikte   yatan  dört  yüz  elli  şehidimiz  I. Dünya  Savaşında  bize  karşı  savaşan  Araplarla  çarpışırken  şehit  olmuşlardır. İkincisi : Zamanında  Mareşal  Fevzi Çakmak, Beytullah  Yakınında bir  Türk şehitliği  yapılması  için  Suudi  Hükumetine  müracaat  etmişse  de  ''  Böyle şehitliklerin  kurulması  İslam  dinindeki  en  büyük  günahtır''  denilerek  müracaatı  reddedilmiştir.  


Hicaz  Abha  Şehitliği  de  maalesef  resimde  gördüğünüz  gibi  bir  şeydir. 

*********************
Mynamar'dan  İsveç'e, Almanya'dan Japonya'ya  kadar  diğer  şehitliklerimiz  ile  devam  edeceğiz  inşallah. 

RESİMLER:

1- Man  Adasının  konumunu  gösteren  harita
2- Man  Adasındaki  St  Patrick  Kilisesi  ve  bahçesindeki  Türk  Şehitliği
3- Brookwood  Türk   Hava  Şehitleri  Şehitliği
4- Postmouth  Şehitliği 
5- Hicaz- Abha  Şehitliği 

( Dünyanın Dört Bir Tarafındaki Türk Şehitlikleri--1. Bölüm -- başlıklı yazı Sami Biber tarafından 3.01.2019 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.