Makale / Araştırma

Eklenme Tarihi : 19.12.2018
Okunma Sayısı : 1789
Yorum Sayısı : 2
HALİFE-İ  RÛY-İ  ZEMİN  ABDÜLHAMİD HÂN-I  SÂNİ  VE  BASTIRDIĞI PİYANGO  BİLETLERİNDEN  GÜNÜMÜZ  MİLLİ  PİYANGOSUNA  PİYANGONUN  TARİHİ  VE  PİYANGOYA  GELİNCEYE  KADAR  DAHA  NE  GÜNAHLAR  VAR  MESELESİ. -----1.  BÖLÜM------

Piyango  ilk  kez  nerede,  ne  zaman  oynandı?

Tarihin  tozlu  raflarını  kurcaladığımızda Roma  hükümdarı Ceasar Augustos'un  piyangonun  babası  olduğunu  söyleyebiliriz.  Zira  ilk  kez  devletin  sponsorluğunda  kumar  oynanması  ile  ilgili  kanunu  çıkaran  o.  Sebep:  Roma'nın  yeniden  inşası.  Bu  iş  için  para  gerekmiş,  o  da kumar  oynamayı  kanunlaştırmış.

Avrupa'da  ilk  piyangoyu  çıkaran  İngilizler  olmuş. 1566 da  Fransa  ile  yaptıkları  savaşın  masraflarını  karşılamak  için  piyango  bileti  bastırıp  satmışlar. 

 1612-1620 yılları arasında piyango biletleri satılarak Virginia Şirketi finanse edilmiş, 1820’li yıllara kadar British Müzesi (1753), Westminster Köprüsü (1694-1768) gibi kamusal işler piyangolardan elde edilen gelirle sağlanmıştır. Amerika kıtasındaki kongre ve koloniler kurtuluş mücadeleleri için piyangolar tertiplemişlerdir.
Daha yakın zamanlarda piyangolar güney bölgesindeki eyaletlerde iç savaş sonrası gelir elde etmek amacıyla kullanılmış, para basma veya borçlanmaya karşı önemli bir gelir kaynağı olarak değerlendirilmiştir. Kurtuluş mücadelelerinden sonra da birçok önemli kamusal proje piyango satışlarıyla gerçekleştirilmiştir.

Osmanlı’da piyango ile ilgili ilk uygulamalar 1854 Kırım Savaşı sonrasındadır. Ülkede Ermeni,Rum ve Yahudi azınlıklar tarafından küçük çaplı eşya piyangoları düzenlenmiş, tiyatro piyangoları tertiplenmiştir. 1856 yılında Ermeni Katolik Kilisesinin güvence vermesiyle eşya ve para karma piyangoları düzenlenmiş, piyango düzenlemesinin karlı bir iş olduğunun fark edilmesi üzerine özel çıkar amaçlı piyangolar tedavüle sokulmuştur.

1857 yılında piyango faaliyetleri yasaklansa da 1861’de Sultan Abdülaziz’in tahta geçmesiyle piyangolar Gayrimüslim azınlıklar tarafından yeniden oynatılmaya başlanmıştır.1880 yılında azınlık piyango uygulamalarının kişisel amaçlı olanları yasaklanmış, hayır amaçlı olanların ise hükumetin izniyle faaliyet gösterebilecekleri belirtilmiştir.

Osmanlı İmparatorluğu döneminde 1870 ve 1910 yılları arasında ( 1870 de  Osmanlı  tahtında Abdulaziz,  1876-1909  yılları arasında II. Abdülhamid- 1909-1918  Yılları  arasında  V.  Mehmet  Reşat  vardır )  Şark Şimendiferleri ve Ergani Bakır İşletmeleri tahvillerinin satışını artırmak amacıyla kazananları kur’a ile belirlenen ilk resmi piyango uygulaması başlatılmıştır. Bu piyango dışında..

A) İzmir Islahhanesi’ne yardım ve hapishanede bir sanayi hane inşası için 1887 yılı başlarında“İzmir (Osmanlı) Piyangosu”  ( II.  Abdülhamid  Dönemi ) 

B) Osmanlı - Yunan savaşında şehit olanların aileleri ile yaralanarak sakat kalanlara yardım etmek için 1898-1899 yıllarında “İane (Yardım) Sergisi Piyangosu” ( II. Abdülhamid  Dönemi )

C) 1877-1878 Osmanlı-Rus ve 1897 Osmanlı- Yunan savaşlarından sonra ülkeye Kafkaslardan ve daha çok da Balkanlardan gelen Müslüman göçmenlere yardım amacıyla 1906-1909 yılları arasında “Ziraat Bankası Piyangosu” düzenlenmiştir. ( II. Abdülhamid  Dönemi.)

Görüldüğü  gibi  Müslüman  Türk  halkı  ilk  kez  yasal  olarak  milli  piyangoyu  Osmanlı  tahtına  gelmiş  geçmiş  padişahlar  içinde  en  dindarı  olarak  kabul  edilen ( Hatta  abdestsiz  adım  atmadığı  söylenir. ) II. Abdülhamid  zamanında  oynamıştır. 

Gerek   Halife-i  Rûy-i  Zemin  Abdülhamid  Han'ın  gerekse  zamanın  şeyhülislamının  bu  konuda  Kur'anın  hangi  ayetine  dayanarak  ''  Şer'an  caizdir ''  dedikleri  de  ayrıca  merak  konusu  tabii  ki. 

Şimdi  denilebilir  ki  ''Ama  o  piyangodan  elde  edilen  gelirler  devletin  bütçesini  önemli  ölçüde  rahatlattı''

Öyle  bir  şey  denmesin.  Öyle  bir  şey  denirse  ben  de  derim  ki:  ''Bugünkü Milli  Piyango  da  mesela  2017  yılında  devletin  hazinesine  tam  olarak 740.290.017,63 Tl  ( Yazıyla : Yedi  yüz  kırk  milyar iki  yüz doksan bin on  yedi  lira altmış  üç  kuruş ) gelir  sağladı. 

Yani  hiç  kimse  ''zaruret ''  mazeretinin  arkasına sığınmasın... Zaruretse devlet  şu  anda  da  zaruret  içinde. (  Teröriste  atılan  bir  tek  bombanın  parasıyla  bir  otobüs  alınabileceği söyleniyor. ) 

Neyse..Devam  edelim.

 Cumhuriyet döneminde 12 Aralık 1925 tarih ve 689 sayılı kanunla söz konusu kararname kaldırılarak eski Donanma Cemiyeti’nin Hazineye intikal eden parası ve gayrimenkulleri dışındaki hakları Türk Tayyare Cemiyeti’ne aktarılmıştır. Tayyare Cemiyeti’ne nakit piyangosu tekelini veren 9 Ocak 1926 tarihli kanunun 2. Maddesi bilet ve ikramiyelerden kazanç, belediye vergileri ve damga resmi alınmamasını öngörmüştür. 14 Mayıs 1927’de ikramiyeler Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu’nun 20. Maddesi hükmünden istisna edilmiş, böylelikle verdiği ödülden hiçbir kesinti yapmayan tek örgütlenme Tayyare Piyangosu olmuştur.

Cumhuriyetin ilanından sonra, karşılığı nakit olarak ödenmek üzere piyango tertip ve keşide etme hakkı 9 0cak 1926 tarihinden itibaren “Türk Tayyare Cemiyeti”ne verilmiştir. 

24 Mayıs 1935 tarihinde Tayyare Cemiyetinin adı Türk Hava Kurumu’na dönüştürülünce, piyangonun resmi adı da otomatikman Türk Hava Kurumu (T.H.K.) Piyangosuna dönüşmüş fakat halk arasındaki ismi “Tayyare Piyangosu” olarak devam etmiştir. 

5 Temmuz 1939’da Milli Piyango İdaresi  kurulmuş, piyango ile ilgili her türlü faaliyet T.H.K’dan alınmış ve Maliye Bakanlığına bağlanan Milli Piyango  İdaresi, ilk çekilişini 11 Kasım 1939 tarihinde gerçekleştirmiştir.

Yani  efendim  bazı  vatandaşlarımızın  zannettiği  gibi  ''  gavurun  icadı ''  olan  Milli  piyango  ülkemize  Atatürk ve  devrimleriyle  girmiş olan  bir  şey  değildir.  Müslüman  Türk  vatandaşı  ilk  kez  yasal  olarak Osmanlı  Padişahı  ve tüm  İslam  dünyasının  halifesi   II.  Abdülhamid  döneminde  piyango  oynamıştır.

Milli  Piyango  ile  ilgili  başka  mevzulara  da  dokunmak  üzere  şimdilik  bu  kadar.

Devam  edecek. 

RESİMLER:

1- II. Abdülhamid  Döneminde  bastırılan  ve  satışa  çıkarılan  ''Ziraat  Bankası  Eşya  Piyangosu''
2- II.  Abdülhamid Dönemine ait  ''İzmir  Hamidiye  Sanat  Mektebi Menfaatine  Mahsus Piyango  Bileti.''( Biletin  üzerinde  Osmanlıca  olarak  aynen  bu  cümle  yazılıdır. ) 

( Halife-i Rûy-i Zemin Abdülhamid Hân-ı Sâni Ve Bastırdığı Piyango Biletler başlıklı yazı Sami Biber tarafından 19.12.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.