Kapadokya milyonlarca önce ki, yıllarda,Erciyes,Hasandağı,Güllü dağın püskürttüğü lavların sonucunda meydana gelmiş bir doğa harikasıdır.Uzak diyarlardan bu bölgeyi görmek için gelenlerin en çok cazibesi mutlaka şapkaları olan peribacalarıdır.Hititler döneminden sora hıristiyanların yaşadığı mağara ve yer altı şehirleri hala gizemini koruyor.
Bu bölgeyi 1977 Taksim olaylarının yaşandığı bir pazar günü okul arkadaşlarımla ziyaret etmiştim.Bu yüzden bu tarihi hiç unutamam.O yıllarda müze ve ören yerleri daha henüz koruma altına alınmamıştı.Çok kilise ve yeraltı şehirlerinin içinde bulunan resimler bilinçsizce tahrip edilmişti.

Oysa yıllar sonra buranın O bölgede yaşayan insanlar için ekmek kapısı olacağından habersizdiler.

1984 yıllarIdan sonra artık turizme açılmaya başlamıştı.Benim de O yıllarda kendi mesleğime ek olarak hediyelik turistik eşyala yönelmemin başlangıcı olmuştu.O yıllarda bütün hediyelik ürünler yerli,yöresel ürünlerdi.Kimi ,Ankara'dan çanta,kimi Konya,dan el örğüsü çorap ve kazaklar getiriyordu.Soğanlı köyünün el emeği bebekleri ilgi görüyordu.Tam o yıllarda Fatih Kısaparmak'ın kilim şarkısı,sümer bez fabrikasının kilim desen kumaşlarının ilgi gördüğü yılardı.Bu kilim desen kumaşlardan yelek ve şapka yapılıyordu.Bunlar turistlerin çok ilgisini çekiyordu.Daha sonra Antepliler ünlü kilim desen savanları ile bölgenin sosyo ekonomik gelişimine katkı yaptılar.

Artık pazar büyümüştü.Büyüyen pazarda küçük üreticilere yer yoktu.Pasta büyüyordu.Ama paylaşım azalıyordu.
Benim de emek verdiğim peribacalı işlemeli şapkalarımın logoları taklit ediliyor,Çin malı ürünler pazarda yer alıyordu.2001 lerin sonunda o bölgede açılan iş yerleri bir süre iyi gitmesine rağmen Çin mallarının bölgeye girmesi ile rekabet gücünü kaybetti.Sonunda hepsi kapandı.

Tabii bu gelişimlerin sonucunda yabancılarda ilgi gösterdi bölgeye.Yüksek fiatla evleri alındı.Ürgüp ve Göreme halkı kendi evlerini satarak Nevşehir de yaşamaya başladı.Yabancı kadınlarada ilgi büyük oldu.Göreme çok uluslu bir gelinler topluluğu haline geldi.Göreme'nin kızlarıda civar köylere gelin gitmek zorunda kaldı.
Ünlü yazarlar gazetelerde roportaj yapmak için yeni konu bulmuşlardı.Yabancı gelinler çok ilgi görüyordu.Ama görünmeyen Göremenin kızları olmuştu.

Göreme artık çok uluslu bir kozmopolit bir köy olma yolun da giderken böyle milli ve kendi yaşadığımız evlerin el değiştirmesi kaçınılmaz bir olgu olmuştur.
( Kapadokyanın Sosyo Ekonomik Değişimi başlıklı yazı M.Filizman tarafından 6.12.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.