Gün geçmiyor ki bir otobüs kaza haberi ile irkilmeyelim. Günde bir iki bin araba kaldıran iş yeri disiplini ve kuralları olduğunu düşündüğümüz firmaların daha cok kazaya sebep oldukları algısı giderek yogunlaşıyor..

Özellikle mart ayı ile beraber acılan sektör piyasasında kontak kapamayan araclar gelişler ve gidişlerle bazen tek şofor yolda değişimli bazen de çift şofor arac içinde değişimli olarak faaliyet gösteriyor..

Şoforlerin çoğu bir kaç ay evlerini görmeden işe çıkıyor 2 metrekare olmayan tabutluk gibi yerde yatıp kalkıp molalarda karınlarını doyurarak saatlerce direksiyon sallıyorlar...Hepsinin uykulu ve gülmeyen yüzlerine baktığınızda adamların hallerini anlıyorsunuz..

Şoforler tabi ki bu hallerinden memnun değil..Aldıkları 130/150 arası yevmiye günlük paket sigarası ve yolda yedikleri ücretsiz yemekler ile ekstra yolda kaptıkları yolcu ya da danışıklı bilet satışı gişesinden son dakika yolcusu yada faturasız kargodan firma sahibine geçirdikleri bir kaç kuruşla intikam mı alıyorlar haksız kazanc mı sağlıyorlar anlayamadıgım tarzda ek kazancları var..

İnsan vucudu dış etkenlere karsı duyarlı ve tehdit ya da tehlike anında geliştirdiği refleks davranışları ile kurtarıcı hamleler yapabiliyor..Kaynak anında bir demir çapağının gözünüze girmesini gayri ihtiyari bir göz kırpması engel oluyor. Ya da arac kullanırken önünüzdeki aracın ani freni ile gayri ihtiyari sizde frene basarak aracınızı ona carpmaktan engelliyorsunuz..

Sürekli çalışma hali ilerleyen yaşla beraber refleksler azalmaktadır.Hatta bazı firmalar özellıkle cazip ücret sebeb  ile emekli yaslıları tercih ediyor..

Batı bu durumu büyük 4-5000 euro lara kadar ceza kesme ve 6 saatten sonra bir gün konaklamalı şekilde disipline etmiş.Böylece trafikteki canı soförü ,mal sahibini,sigorta şirketlerinin gereksiz yere ödemelerini, hastanelerdeki kaza sebebi ile yıgılmayı engelliyor..Bu nu nasıl gerçekleştiriyor? Uzun yol şoforunu 6 saatten fazla çalıştırmayarak...Aynı kural biz de de var ama bizdeki kural bilfdgimiz gibi çiğnenmek için var...

Ölmüş adam dahil ya da muavine çıkarılan e sınıfı ehlıyet ve src belgeleri ile ya da bir baskasına ait emanet ehliyet ve takografa konulan cd yi andırır kartoncuklarla durum idare ediliyor..Dijital olunca artık makina da  jelatın sokma arızaya baglama saatı düşük gösterme yi yapamıyorlar...

Sadece plakalarında KK kullanan aracların yaptığı gözleme dayalı son bir aydaki kazalardan bahsedeceğim..

18/9/2018 tarihin de  Afyonda yaptığı kaza da 8 kişi ölmüş 23 kişi yaralanmışdı.Ayfon çıkışında  Dümdüz yol ve arac kanala yuvarlanmışdı

Yine aynı firmanın aracı  2/10/2018 tarihinde Susurluk şeker fabrikası önünde kaza yapmış bir kişi ölmüş 17 kişi yaralanmışdı Gündüzün gözünde trafik ışıklarının  olduğu düz alanda gelerek, temizlik yapan kara yolları aracına arkadan carpmışdı ..

Aynı firmanın Samsun dan cıkan aracı en son dün  17/10/2018 tarihinde gece 03 de  Kahramanmaras Göksun yakınlarında kontrolden cıkarak şarampole ucmuş  7 kişi ölmüş ve 24 kişi yaralanmışdı..Siz yolcu olarak eminyet kemerinizi baglasanızda canınız artık tanımadıgınız adama emanette duruyor...

Sadece sofor değil çalıştığı firma ,terminal çıkışlarının olduğu belediye ,yolların sahibi kara yolları ve trafik ekipleri bu emanete sahip çıkmak zorundadır.

Bu yazının amacı herhangi bir firmanın az ya da daha cok kaza yaptığı anlamında değil kontrolsuz kalan saha da sömürülen emek ve iş gücü ile hayattan kopan insanların hakkını savunmaktır.

Avrupa da da otobus kullanılıyor ama orada yanarak ölen ya da katliam gibi kazalarda ölen hiç kimseyi görmüyoruz..Çünkü önceden belirlenmiş kurallar ve kuralların kontrolü ile ağır yaptırımları var..Ülkemiz de 35 bin otobüs kara yolların da dolaşıyor..

Aç susuz yolda mazotsuz kalan soforler,muavini ile kavga eden kaptanlar,yolcusunun yanında cep telefonundan porno izleyen terbiyesizler hep bu başıboşluğun eserıdır..

Başıboşluk konulan kurallarla olacaktır..Nasıl mı?

-Acılen yolda şoför değişimin kaldırılması gerekir.Yani tek şofor gidiyor Memlektinde iniyor aracı diğer şofor teslim alıyor..Dönüşte bu sefer tam tersi oluyor..Şofor bu durum da Kontrolsuz kalıyor

-Muavinler geçici bir iş olarak kabul gördüğü için üst yas ve e sınıfı ehliyeti  olmayanlardan calıştırılma zorunluluğu getirilmelidir.Çalışan ekip olarak kimlik bilgileri resimli olarak otobüsün giriş ve görülür bir yerine asılmalıdır

-6 saat kuralı yatakhaneli bölge trafik istasyonlarının olduğu yat tesislerinde ya da bizzat terminarllerde oluşturulacak yatakhanelerde '' yattı belgesi'' ile yola çıkışları olmalıdır..(24 saatte 6 saat)

-Muavinlerin 8 saatten fazla çalışmama kuralı ikinci 24 saat te izlenmelidir.Salaklaşmış bir muavin 50 kişinin hayatını taşıyan şoforu çileden cıkarır..

-Sofor kimlik belgesi ,ehliyet yeterlilik belgesi  tako belgesi nin şahsiliği birebir kontorllü olmalı veimzalı olmadan geçişi izin verilmemlidir.

-Şoforun işyeri otobusu dür..Yol çıkış belgesi,varış belgesi aralığı günlük  1000 km olmalıdır ..1000 km yol yapmasına gün aşırı dinlenme belgesi ile müsade edilmelidir.1000 i geçen her 1000 e kadar  2 şofor daha ilave edilmelidir.

-Uyarıcı madde ve içecek kullanımı yasaklanmalı ve rutin kan kontrolleri ile bu durumun bilgisi tutulmalıdır.Bu konuda veri tabanı oluşturulmalıdır

-Garaj çıkış belgesi ve kayıtları her il yada ilçe sınırlarında değil tüm Türkiye de gözükecek ve takip edilebilecek şekilde kayıt otomasyon sistemi olmalıdır.

-Sabıkazsızlık olmasa bile uyuşturucu alkol gibi konuarda adli sicilinin bulunmaması gereklidir.

Kıcının altından yel geçen kaptanların devri artık geçti elinin altında bir kaç trilyonluk sermayeyi taşıyan tepesinden klimanın yeli eksik olmayan modern cag da iş disiplini ve yolcu güvenliği ile milli sermayenin kediye yuklenmemesi öncelikli  taleplerimizdendir.

Yoksa coluğumuzu cocugumuzu teslim ettiğimiz aracların yat bölümünde içki alemleri seks alemi yapan kamuflajlı kaptan benzerleri olduğunu biliyoruz.

Koskoca firmalar sadece kar hırsı ile değil hizmet askı ile de bu ticareti yapacaklar... Devletimizden karayollarından beledeyelerimizden bunları beklemek vatandaşlık haklarımızdan dır.. Yoksa yaz gelince fiatı 10 tl ARTTIR  kış gelince 10 tl düşürle işletmecilik yapılmaz.. Bir kaza da  10 ölü bir holdıngın bile işini bitirir .

-

 

( Dikkat Otobüs De Kaza Var başlıklı yazı HALİLİ tarafından 19.10.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.