Makale / Eleştri Makaleleri

Eklenme Tarihi : 3.10.2018
Okunma Sayısı : 1993
Yorum Sayısı : 6
ŞİİR VEYA  DİĞER  YAZILARI  HANGİ ORGANINIZLA  OKUYORSUNUZ?



Bugün  bir  şiir  okudum.  Pek çoğumuzun  tanıdığı,  sosyal  medyada  6  bine  yakın  takipçisi  olan bir kadın  arkadaşımızın  şiiri  bu.  İşte  bu  şiiri  okuduğum  02.10.2018  tarih ve  saat  12.52  itibarıyla  şiir  184  beğeni,  40  yorum  almış  ve  dört  kişi  de  o  kadar  çok  beğenmiş  ki  paylaşmış. 

Şimdi  Allah  için  şiir  güzel.  Güzel olmasına  güzel  de  bir  kıt'a  var  ki  bütün  şiiri  mahvediyor. Nasıl  ki  bir kova  temiz  suyun  içine  bir  damla  idrar  düştüğünde artık  o  bir  kova  temiz  su içilemez  bir  su  haline  dönüşürse aynen  öyle  de  diğer  tüm  dizeleri  şahane  olsa  da  bir dize  tüm  şiiri  berbat  edebilir bazen.  Bu  şiirde  de  öyle  olmuş.  İlle velakin bu  çok  önemli  hatayı 184 beğeni  yapan ya  da  40  tane  yorum  yazmış  olanlardan  hiç  biri  görmemiş. Hiç  biri  ''  Hanımefendi !  Bu  ne yahu?  Sırf  kafiye  uysun  diye böyle  bir  saçmalık  yapılabilir  mi? ''  diye  sormamış.

Şimdi...  O  şiiri  ve  şiirdeki  saçmalığı  aynen  yazsam  telif  hakları,  izinsiz  alma,  intihal vs.  bir  sürü  dert...  O  bakımdan  yapılan  hatayı  daha  doğrusu  bizim  aşağı  yukarı  hepsi  şair  olan (!)  arkadaşlarımızın ayılıp  bayılarak  alkışladıkları  o  kıt'anın  çok  benzeri  olan  bir kıta  yazarak  ne  demek  istediğimi  anlatmaya  çalışayım.

Şairimiz,  yani  yazıma  konu  ettiğim  kişi  kızdığı  insan  tiplerini  sıralamış  şiirinde. Bir  kaç  kıta  oldukça  güzel  yazmış.  Sonra bahsettiğim kıt'aya  gelmiş  sıra  ve  şöyle  bir  şey  yazmış: ( ben  benzerini  yazıyorum )

Osman bin  Affan  gibi  edepten  şaşmayana
İyi, doğru,  güzeli  görünce  koşmayana
Burnundaki  o  kılı  bir  türlü  düşmeyene
Gazeli  hep  hariçten  atana  kızıyorum

Ölçü  tamam  mı?  Tamam.
Kafiye  tamam  mı?  Tamam.
Yazım  hatası  var  mı?  Yok.

Peki  mana  bütünlüğü?

Yahu  daha  ilkokulda  öğrettiler bizlere  cümlenin  öğelerini  değil  mi?

Şimdi  bu  kıt'ayı  tek  bir  cümle  olarak  kabul  edersek  bu  cümlenin  en  basit  olarak  öznesi,  nesnesi  ve  yüklemi  hangi  kelimelerdir?

Bu  cümlenin  (  ya  da  kıt'anın  )  öznesi  gizlidir.  Kızan  kim?  Ben.  O  halde  özne  ''Ben''  '' Kim  kızıyor?'' sorusunun  cevabı  '' Ben ''

Nesne  peki?

Nesne: Osman  Bin  Affan  gibi  edepten  şaşmayan, iyi  doğru  ve  güzeli  görünce  koşmayan, burnundan  kıl  aldırmayan,  hariçten  gazel  atan  insanlar... 

Yüklem?  Kızıyorum.

Şair kime  kızıyor?

En  başta  Osman  bin  Affan  gibi  edepten  şaşmayana...

Edepten  şaşmayana  niçin  kızıyorsun  bacım? 

Tamam  anladık İyi,doğru, güzel  olana  koşmayana  kızılır.  O  konuda  haklısın. Burnundan  kıl  aldırmayana  da  kızılır.  O  konuda  da  haklısın.  Hele  de  hariçten  gazel atanlara  ben  de  sinir  olurum, yani  o  konuda  da  haklısın.  Peki  bu  kadar  olumsuz  tipin  içine  Hz.  Osman'ı  niçin  katıyorsun?  Neden  onun  gibi  edepten  şaşmayana da  kızıyorsun?  

Şair  bu  kıt'ada sırf  kafiye  uysun  diye  ne  yazdığına  dikkat  etmeden  sallamış  olabilir.  Peki  kırk  tane  yorum  yapıp  bu  şiire  övgüler  dizen  bir  Allah'ın  kulunun  dikkatini  çekmemiş  mi  bu  oldukça  önemli  hata? Çekmemiş.  

Neden  mi  çekmemiş?  

Çünkü  beğeni  yapanlar  zaten  %90 oranında  şiir  filan  okumazlar.  Beğenileri  de  şiire  filan  değildir.  Resmedir.  Şair  hanımın  resmini  gördükleri  anda o isterse  ''  Ulan  takipçilerim !  Hepinizin  canı  cehenneme.  Geri zekalı  dangalaklar! ''  yazmış olsun,  beğenirler.  Çünkü  onlar resimleri  beğenmeye  programlanmışlardır.  Yazılanı  görmezler  bile.

Peki  yorum  yazanlar?  Onlar  okumamışlar  mı  bu  kıt'ayı?

Yani  hiçbiri okumamış olamaz.  Mutlaka  o  kırk  yorum  yazandan  en  az  onu  okumuştur.  Okumasına  okumuştur da  acaba  hangi  organı  ile  okumuştur?  İşte  sorun  bu.  Ben  de  sırf  bunu  merak  ettiğim  için soruyorum bazı  vatandaşlara: (  Şiirleri  adam  gibi  okuyup  adam  gibi  yorum  yazanları  tenzih  ederek. ) Sizler  şiirleri  ya  da  diğer  yazıları  hangi  organınızla  okuyorsunuz?

( Şiir Veya Diğer Yazıları Hangi Organınızla Okuyorsunuz? başlıklı yazı Sami Biber tarafından 3.10.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.