Bir çok defa rastlamışsınızdır firmalarda ki bu öz üvey muhabbetine... Herhangi bir ticari kuruluş kârlı bir vaziyette ticaret yaparken, bir de bakıyorsunuz, başka bir firma aynı firma isminin başına öz ya da hakiki gibi bir isim getirerek güya firmaya rakip olmaktadır...


Bu konuda örnekler çok. Bir otobüs firması ''Varış Seyahat.'' adı ve şakır şakır yolcu taşıyor. Bir de bakmışsınız başına bir ÖZ getirmişler, olmuş Öz Varış Seyahat... Bu tip isim çalmalar hiç de hoş değil. Şimdilerde sanırım marka tescili denilen bir kuruluş bu işi ciddi şekilde takip ediyor ve bir çok haksızlığında önüne geçiliyor... Bir ya da iki harf değiştirerek o iş yapan firmaya rakip olmak ahlaksızlık aslında, marka tescili ile aynı zamanda haksız rekabete karşı önlem alınmış oluyor...


Bayilik sistemi ile çalışan ve binlerce şubesi olan firmalar bile şubelerini aynı semtte birbirlerine yakın yerlerde açmıyorlar... Şimdilerde küçük firmaların, bakkal, manav, yufkacı, terzi gibi zanaatkarların pek de şansı kalmadı... Maalesef büyük balıklar küçük balıkları bir lokmada yutuyor...


Marka Tescilini yapan kuruluşa belli bir sene karşılığında bir miktar para ödeyip, beş ya da on seneliğine tescil ettirdiniz mi, sizin firmanızın ismini hiç başka bir şahıs ya da tüzel kişi kullanamıyor. Kullanırsa da bunun cezai yaptırımlarına katlanmak zorunda kalıyorlar... Belirgin bir örnek Mac Danılds firmasının ismine benzer bir isim Mac Davud koyarak bir lokanta, köfteci açan esnaf, firmanın bunun farkın varmasıyla kuruluşunu kapatmak zorunda kalıp, cezai yaptırıma da uğramıştır...


Yine bir okuduğum haberi de burada paylaşayım. Bundan sonra firma tabelalarında yabancı isimler ve kelimeler Türkçe kelimelerin % 25'i büyüklüğünde olacak ancak... Geç kalınmış bir karar da olsa yine de sevindirici bir gelişme... Türkçe ile İngilizce veya yabancı kelimeleri karıştırıp garabet kelimeler de üretiyorlar bazen, bunun da bir şekilde önüne geçmek lazım... Şuna da dikkat çekmek istiyorum. Ülkemize gelip mülteci olan Suriyeli Vatandaşlar Arapça tabelalar ile bir sürü dükkan açıp ticaret yapıyorlar. Bunu da acilen önlemek gerek diye düşünüyorum. Yok öğle yağma Türkçe İsmini koy, Arapça bir şeyler de yazacaksan memleketlilerine onu da küçük yazacaksınız. Siz burada en nihayetinde misafirimizsiniz... 

( Öz Kim Üvey Kim En Öz Kim Markalar başlıklı yazı AhmetZeytinci tarafından 30.03.2018 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.