Değerli Dostlar;

Bugün, “Bismillah” diyerek bu yazıma başlayıp “Bismillah” ın içerdiği sınırsız manalardan bir kısmını, dilimin döndüğünce sizlere aktarmak istiyorum.

Bismillah, günlük hayatımız içerisinde belki de en çok kullandığımız sözcüktür.

Bismillah her hayrın başıdır. O, ne büyük bir kuvvet; bitmez, tükenmez bir bereket; ne büyük bir hazinedir.

Öncesinde Bismillah söylenilmeyen her mubah iş, eksiktir.

En kısa tercümesiyle “Allah’ın adıyla” demektir, Bismillah. Yani yapacağımız bir iş için Cenab-ı Hakk'ın (cc) rızasını talep etmektir. Bir izindir, müsaade almaktır.

Bunu şöyle bir örnekle açıklamaya çalışayım: 

Bir yerde misafir olduğumuzu düşünelim. Bulunduğumuz ortamdaki bir eşya çok hoşumuza gitti ve sahibine sormadan alıp cebimize koyduk. Bu eylemimiz ne olur? Tabi ki hırsızlık olur. Ama aynı eşyayı sahibinin rızası ile alırsak; bu lütuf olur, hediye olur bizim için. Aynen öyle de; misafir bulunduğumuz bu dünya üzerinde Cenab-ı Hakk'ın (cc)  bizlere ihsan ettiği nimetleri kullanabilmemiz için O’nun müsaadesini almamız gerekir. İşte, o müsaade; "Bismillah"tır. Bismillah söylenilmeden kullanılan her nimet, Allah’ın malından gasptır.

Başka bir örnek:

Alışveriş yaptığımız manavda veya sahibi olmadığımız bir tarlada, gözümüze hoş görünen bir meyveyi ücretini ödemeden veya sahibinin rızasını almadan yedik diyelim. Bu, hırsızlık olur ve cezası vardır. Ama aynı meyveyi ücretini ödeyerek veya sahibinden izin alarak yersek; bu bizim için onur, şeref olur.

Bu konu ile ilgili önemli bir hususa değinmek istiyorum:

Halk arasında yaygın ama aynı zamanda yanlış olan bir inanış vardır, “göz hakkı” diye.  Bir tarladan, bir bahçe kenarından geçerken gözümüze ilişen meyvelerden gören kişi için göz hakkı vardır, denilir. Bu, çok yanlış bir inanıştır. Dikkat etmemiz gereken önemli bir ayrıntıdır. Çünkü “göz hakkı” diye bir şey yoktur. O, olsa olsa “kul hakkı” olur. Bizim olmayan hiçbir şeyde gözümüzün hakkı olamaz. Sahibinden izinsiz alınan her şey hem hırsızlıktır, hem kul hakkıdır. Ama maalesef, üzülerek maalesef diyorum; halk arasında bu haram uygulama yaygınlaşmış durumda. Bu hataya düşmemek için mümin sıfatıyla birbirimizi uyarmak zorundayız.

Mevzuyu dağıtmadan devam edeyim.

Bismillah; bizler için öyle büyük bir nimettir ki her halimiz “Bismillah” ile iç içedir.

 

Bismillah; bir başlangıçtır, sonuca ermektir.

Bismillah; kapıyı çalmak, izin istemektir.

İcazettir, Bismillah!

Kalpteki imanın sözel ifadesi, vurgusudur.

Dillerden düşmeyen büyük bir zikirdir, Bismillah!

Bismillah; bir sığınma, yaratana bir ilticadır.

Bismillah; huzura ermek, güvenmektir.

Bismillah; O ’nu (cc) bilmek, O ’na (cc) dayanmaktır.

Tevekküldür, Bismillah!

Bismillah diyen kişi bilir ki;  sonsuz kudretiyle kâinatı yaratan Zat (cc) onun yanındadır ve ona yardım eder.

Hem duadır; hem duanın başlanmadan kabulüdür, Bismillah!

Rahmet hazinelerini açan bir anahtardır. Her türlü nimetin O ’ndan (cc) geldiğini bilmektir.

Berekettir, Bismillah!

 

İçerdiği çok geniş manaların yanı sıra Müslümanlar arasında adı konulmamış ilahi bir kod,  bir paroladır aynı zamanda.

Örneğin: Dilini bilmediğiniz yabancı bir ülkede ve hiç kimseyi tanımadığınız bir şehirde olduğunuzu düşünün. Cadde kenarındaki arabasının kapısını veya köşedeki dükkânının kilidini açan birisini görüp de "Bismillah" dediğini duyarsanız, başka bir söze gerek kalmadan onun Müslüman olduğunu anlarsınız. Bismillah diyen bir kişinin Müslüman olduğu aşikârdır, başka söze ihtiyaç bırakmaz.

Hepimizin hassasiyet göstermesi ve önemle üstünde durması gereken bir başka konu:

Allah’ın bizlere rızk olarak gönderip helal kıldığı hayvanların Bismillah söylenerek kesilmesi son derece önemli bir şarttır.  Eğer kesimi yapan kişi tarafından Bismillah denilmezse helal olan o nimet, murdar olur ve bizim için haram olur. (Özellikle son yıllarda ülkemize giren ithal etleri düşündükçe aklımda soru işaretleri beliriyor. O hayvanların nasıl kesildiği konusunda şüpheler taşımaktayım.)

 

Bismillah hakkında o kadar çok söz söylenebilir ki…

Rabbim bizleri, dilinden Bismillah ’ı düşürmeyen, her işinde Bismillah ’ın anlamını düşünüp manevi kuvvetini hisseden ve o bilinçle hareket eden kullarından eylesin.

Allah’a emanet olun.

 

Not: Rahmetli dedem bizlere sürekli olarak uyarıda bulunur ve “Evden çıkarken üç defa ‘Bismillahi tevekkeltü âlallah; La havle velâ kuvvete illa billah’ deyip çıkın; Allah’ın (cc) koruması altında olursunuz,” derdi. Ben her sabah bu cümlelerle evden çıkarım. Sizlere de tavsiye ederim.

( Bismillah Her Hayrın Başıdır başlıklı yazı Hamdi tarafından 1.12.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.