Makale / Güncel Makaleler

Eklenme Tarihi : 27.09.2017
Okunma Sayısı : 1519
Yorum Sayısı : 2
Günün Yazısı

Bu Yazı 28.09.2017 tarihinde
GÜNÜN YAZISI
olarak seçilmiştir.

Bu ülkede son yıllarda engellilerle uzaktan ya da yakından en ufak bir alakası olsun ya da olmasın her önüne gelen ya dernek açıyor ya da vakıf…

Neden açtıklarını soracak olduğunuzda bu konularda resmi kamu kurum ve kuruluşlar başta olmak üzere var olan açılmış derneklerin veya vakıfların yetersiz kaldıklarını, faaliyetlerini beğenmediklerini, sorunlara çözüm üretemediklerini öne sürerek kendilerinin bu eksikliği gidermek ve daha iyi çalışmalar yapmak amacıyla dernek veya vakfı açtıklarını belirtirler…

Engellileri tanımayan, yaşadıkları sorunları ve sıkıntıları bilmeyen insanların geneli de doğal olarak bu açıklamalara inanıyorlar… Bu açıklamalara inananlar arasında bürokrasiden tutunda siyasetçisine kadar her kesimi görmeniz mümkündür… İşte bu açıklamalara inananlar var olduğu sürece deyim yerindeyse mantar gibi yerden bitme bu tür dernek ve vakıfların açılması da artarak devam edecektir…

Açılma gerekçesi olarak öne sürdükleri gibi engellilerin yaşamış olduğu sorunlara çözüm üreteceklerse açılmaya ve çoğalmaya devam etsinler… Ancak gelin görün ki madalyonun arka yüzü öyle değil…

Engellileri tanımayan, engelliliğin ne demek olduğunu bilmeyen, yaşanılan ve karşılaşılan sorunlardan bihaber olan ve sorunların, sıkıntıların neler olduklarını kavrayamayan, aynı duygu ve düşünceleri taşımayan insanlar sözüm ona engellilerin haklarını savunacak, sorunlarına çözüm arayacak…

İşte bu şekilde çalışma yapan bir vakfın geçtiğimiz haftalarda yapmaya kalktığı ve engelli camiasında büyük bir infial yaratan etkinlikte bunlardan biri… Bahsettiğim vakfın adı ile etkinliğin adını duymayan bilmeyen kalmamıştır… Malum vakfın adı Engelsiz Yaşam Vakfı’dır… Başta engelli camiasında olmak üzere Türkiye genelinde büyük tepki çeken etkinliğin adı ise “Engelliler ve Sokak Hayvanları Yararına ENGELSİZSİNİZ Alışveriş Şenliği” dir.

2011 yılında İstanbul’da kurularak faaliyet yapmaya başlayan Engelsiz Yaşam Vakfı, Beşiktaş Belediyesi’nin katkılarıyla yapmayı planladığı etkinlik için hazırladıkları görsellerde, “Engelliler ve Sokak Hayvanları Yararına” kelimesini yazarak büyük bir skandala imza attı.

Vakıf yöneticileri akıllarınca yapacakları etkinlikle hem engellilerle ilgili hem de sokak hayvanlarıyla ilgili duyarlı olduklarını gösterecekler ve bir taşla iki kuş vuracaklar… Ancak engellilerin skandal olayı fark etmeleriyle birlikte büyük bir tepki göstermeleri üzerine evdeki hesapları çarşıdaki hesaba uymadı…

“Engelliler ve Sokak Hayvanları Yararına” yazılı görseller ile etkinliğin içeriği engelli camiasında büyük tepki çekti. Tepki çekilen etkinlik kapsamında sanat, sinema, TV, sahne, iş, medya ve moda dünyasında yer alan ünlülerin 2. el giysilerinin satılarak elde edilen gelirle engellilere yapılacak yardımla beraber sokak hayvanlarına da ilaç ve kuru mama alınarak yardım edileceği açıklanmıştı.

Tepki gösteren engelli derneklerin başında yer alan Türkiye Sakatlar Derneği Genel Başkanı Şükrü Boyraz konuyla ilgili olarak, “’Engelliler ve Sokak Hayvanları’ tanımlamasını aynı cümlede kullanmak en kibar tabirle ayıptır, insanlık adına utançtır. Eğer Başkan veya yetkililer özür dileyip bir açıklamayla bu organizasyonu iptal etmezlerse bizler de protesto amacıyla tasma takacağız” dedi. 

Toplumsal Haklar ve Araştırmalar Derneği ise yaptığı açıklamada, “Beşiktaş Belediyesi'nin engelliler ve sokak hayvanları yararına düzenlediğini duyurduğu etkinlik, büyük bir hayal kırıklığına neden olmuştur. Etkinliğin "Engelsizsiniz" başlığı doğrudan toplumu hedef alan, bir kesime doğruyu anlatmak yerine kabahatli gösterme şekli zaten kabul edilemez bir husustur. Öte yandan engelliler, sokak hayvanları ve alış-veriş temaları arasında nasıl bir kolerasyon olabilir ki, aynı etkinlikte yer almıştır? Beşiktaş Belediyesi başta olmak üzere etkinlik içinde yer alan STK'ları bu etkinlikten vazgeçtiklerini ifade ederek özür dilemelerini bekliyoruz.” dedi.

BJK Engelli Basketbol Takımı Menajeri Erdem Göksel ise, “Ne söylenebilir ki? Beşiktaş semtinde engellilerimizin yeteri kadar alaka görmediğini, her fırsatta dile getirdim. Şimdi de ‘Engelliler ve Sokak Hayvanları Yararına’ diyerek, bizleri sokak hayvanları ile aynı kefeye koydular. Biz Engelliler olarak, sokak hayvanlarını çok severiz. İtirazımız onlarla aynı kefeye koyulmaya değil, Beşiktaş Belediyesinin düşüncesizliğine” dedi.

Engellilerle ilgili birçok derneğin tepki göstermesi dışında Engelli Hakları Forumu, Türkiye Aktif Engelliler Platformu gibi etkin oluşumlardan da tepkiler yağdı… Türkiye genelinde birçok engelli STK’ları ile binlerce engelli tarafından sosyal medya organlarında tepki gösterilmesi üzerine önce etkinliğin afişinde ki kelimelerde düzenleme yapılsa da tepkilerin artarak devam etmesi üzerine tamamen iptal edildiği açıklandı…

Çirkin etkinliğin iptal edildiğine dair vakıf tarafından yapılan açıklamada ise engelli camiasından özür dileneceği yerde daha traji komik bir açıklamayla geçiştirildiği görüldü… Yapılan yazılı açıklamada, “Engelsizsiniz Alışveriş Şenliği” etkinliğini Engelsiz Yaşam Vakfı Yönetim Kurulu kararıyla iptal etmiş bulunmaktayız. Önünde “ENGEL” olan tüm canlılara el uzatmak için yola çıkan vakfımızın almış olduğu bu kararın sadece tek nedeni var; Engelli tüm kardeşlerimizin hassasiyeti bizler için her şeyden daha değerlidir.” denildi.   

Sözün özü olarak, engellileri aşağılayan ve hayvanlarla eşdeğer gösteren bu çirkin etkinliği düşünen ve uygulamaya koyarak yapmak isteyen Engelsiz Yaşam Vakfı’nın yöneticilerini şiddetle ve nefretle kınadığımı belirtmek istiyorum… Sadece bu etkinliği yapanı değil elbette buna destek veren diğer engellilerle ilgili kuruluşlar ile sponsor olan kamu kurum ve kuruluşlar ile özel işletmeleri de şiddetle kınadım... Şu ana kadarda ne vakıf yetkililerinden ne organizasyona destek Beşiktaş Belediyesi yetkililerinden ne de sponsor olanlardan herhangi bir özür dilendiğine dair bir açıklama yapılmadı… Bu da onların ne kadar erdemli bir insan olduklarının göstergesidir… Bundan sonra engellilerle ilgili olsun ya da olmasın STK’lar ile kamu kurum ve kuruluşları yapacakları etkinliklerde atacakları her adımı iyice düşünüp ince eleyip sık dokuyarak yapmaları gerekmektedir… Bu tür organizasyonları yapan düşünce engelli insanlar tarafından, engellilerin hayvanlarla aynı kefeye konulması, ayrımcı ve ötekileştirici etkinlik, söylem ve benzeri gibi çalışma düşünülmesi ya da yapılması aslında bilinçaltlarında yatanın dışavurumudur…  

( Bilinçaltında Yatanın Dışavurumudur başlıklı yazı AliHaydar tarafından 27.09.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.