Serbest Kürsü / Söyleşi

Eklenme Tarihi : 23.06.2017
Okunma Sayısı : 1969
Yorum Sayısı : 0


Her  ne  kadar  ülkemizde  bazı vatandaşlarımızın  hiç umurlarında  olmasa  da  milletin  çoğunluğu  Ayasofya'nın  tekrar  cami  olarak  ibadete  açılmasını  isterler.  Ancak  her  nedense  1935  yılında  müzeye  çevrilen  Ayasofya'yı  tekrar  cami  olarak  açmaya  hiç  bir  hükumetin,  hiçbir  iktidarın, hiç  bir  devlet  adamının  gücü  yetmemiştir. 

Şimdi  burada  24  Kasım  1934  Tarihli  Bakanlar  kurulu  kararı  sahte  miydi,  değil  miydi?  Taa  1927  yılında  bu  günleri gören  Atatürk'ün  o  sene  burnunun  dibinde  Ayasofya  müzeye  çevrilirken,  hatta  bunun  için  sahte  bir  imzası  kullanılırken  hiç  mi  haberi  olmadı  konularına  girip  de  meseleyi  iyice  Arap saçına  çevirmeden  devam  edelim.

Aslında  çok  atladığımız  bir  nokta  vardır  bu  olayda.

1931  yılında  ABD  de  bulunan  Bizans  Enstitüsü  adına  Tomas Wittemore, Camiin mozaiklerini temizlemek ve tamir etmek için  devletten izin  istedi.  Bu  izin  kendisine  verilince  de  1932  yılında  işe  koyuldu.

Yani  bu  olayın  perde  arkasında  ABD  var.  ABD  nin  arkasında  olduğu  bir  işten  de  Türkiye adına  hayırlı  bir  şey  beklenemeyeceğine  göre ''Bu  işin  içinde  bir  şeyler  var''  Diye  düşünmek  hiç  de  yadırganacak  bir  davranış  olmamalı.

Neyse...1935  yılında  Ayasofya  '' Duhuluye  (  Giriş )  Ücreti  10  kuruş  olan  bir  müzedir  ve  Adı '' Ayasofya  Müzesi''dir

Derken  Mustafa  Kemal  1938  de  vefat  eder. O  vefat  ettiğinde  de  Ayasofya'daki  restorasyon  ve  onarım  faaliyetleri  hâla  devam  etmektedir  ama  neredeyse  de  bitirilmiştir. Lakin  gelin  görün  ki  geçici  olarak  ibadete  kapalı  olduğu  belirtilerek  ibadet  edilen  alanı   da  kapatılan  Ayasofya,  Atatürk  öldükten  sonra  da  açılamaz.  Zira 1939 da  II.  Dünya  Savaşı  başlamıştır.

Ne  Alaka?  Hiç  bir  zaman  dahil  olmadığımız  bir  savaş  sürüp  giderken  ''  Yeter  gayrı.  Restorasyonun  devamına  yetecek  paramız  da  yok.  Restorasyona  son  verdim,  camimizi  ibadete açıyorum  ''  Desek buna  kim  engel  olacaktı?

Resmiyette  hiç  bir  engel yoktu.  Camiyi  müze  yapan  biz  olduğumuza  göre  yine  koridorları  müze,  ibadet  edilen  alanları  da  ibadethane  olarak  kullanılabilirdi.  Fakat  olmuyordu.  Gizli  bir  el  ''  Naaah   cami  yaparsın  sen  o  ibadethaneyi''  Diyordu

Aslında  pek de  öyle  taraklarda  bezi olmayan İsmet Paşa'nın  aklına  da  gelmiyordu Ayasofya'yı  tekrar  cami  olarak  ibadete  açmak. Hem  II.  Dünya Savaşı  yıllarında Sultanahmet  Camii  bile  asker  alım  merkezi  olarak  kullanılmışken, ezanın  ve  Kur'anın  Türkçe  okutulduğu  yıllarda (1932-1950)  vatandaşın  da  böyle  bir  talepte  bulunması  doğal olarak  söz  konusu  değildi. 

Sonra  efendim Celal Bayar Reis-i  Cumhur,  Adnan  Menderes  Başbakan  olmak  üzere  Demokrat  Parti  yönetimi  işbaşına  geçiyor.   Gözler  Celal  Bayar  ve  Adnan  Menderes  üzerinde.  Lakin  onlar  da 1950  de  Ezan  ve  Kur'anı  tekrar  Arapça'ya  döndürüyorlar    ama  gelin  görün  ki  Ayasofya  konusunda   bir  şey  yapamıyorlar.  Yani  Ayasofyayı  açtırmayan  el,  öylesine  bir  el  ki      onun  nazarında  Ezanı  ve  Kur'anı  hangi  dilde  okuduğunun  hiç  önemi  yok.  Yeter  ki  Ayasofya'dan  okuma...

Demokrat  parti  iktidarı  da  söz  konusu  Ayasofya  olunca  ''At  kaçtı,  torba  düştü''  Demeye  başladı.  Onlar  da  ''   Yav  Valla  açacaktım  ama  şu  namussuz Hüseyin  Üzmez  gitti Ahmet  Emin  Yalman'ı  vurdu. Ticaniler  ortalığı  karıştırıyor.  Bu  ortamda  açamayacağım''  Dedi.   

Ayasofya  adeta  kor  alevde  nar-ı  cehenneme  dönüşmüş  demir  bilye  gibiydi.  Hiç  kimse  eline  almak  istemiyordu.  Ya  da  açılmaması  konusunda  öylesine  bir  bağlayıcılık  vardı  ki  en  baba  hükumet bile  söz  konusu  Ayasofya  olunca  süt  dökmüş  kediye  dönüyordu.

Sonra  Efendim  Bülent  Ecevit-  Necmettin  Erbakan  ortaklığı  döneminde  ''  Tamam,  işte  şimdi  hoca  ( Erbakan)  Allem  eder  gullem  eder,  Ecevit'in  ağzından  girer,  burnundan  çıkar  Ayasofya'yı  açtırır''  Diye  bekledi  halk.  Fakat  Bülent  Ecevit, bu  hükümet  bozulmadan  az  önce  kendisine  ''Ayasofya'yı  açacak mısınız?''  Diye soran  gazetecilere ''Ayasofya'da  resimler  var.  Müslümanlar  resim  olan  yerde  namaz  kılmazlar''  demek  suretiyle Ayasofya'nın  niçin  o  güne  kadar  açılamadığına yeni  bir  açılım  getirdi. (  Açılamadığına açılım  getirmek?  Bu  da  benim  Türkçeye  katkım  olsun)   

Ecevit'in  Ayasofya'da  kılınacak  bir  namazda  gözü  olmadığı  için  minarelerinden  okunacak  ezanda da  kulağı  yoktu  aslında.

'' Demokrasilerde  çare  tükenmez''  Sözünün  mucidi Süleyman  Demirel  sonunda  Ayasofya'yı  ibadete  açtı.

Durun.  Heyecanlanmayın hemen.  

Demirel  Hükümeti  döneminde Ayasofya'nın  482  sene  hünkar  mahfili  olarak  kullanılan  kısmında  namaz  kılınmasına  izin  verildi.  Yani  Koskoca  Ayasofya'da  en  fazla  40  kişinin  namaz  kılacağı,  eskiden  padişahların -  Ayasofya'ya  geldiklerinde- namaz  kıldıkları  alanda...  Bu  arada  yine  bu  bölümde  günün  24  saati  Kur'an  okunuyordu. 

Aslında  ''Eh,  bu  da  bir  şey ''di  ama  Ayasofya ibadete  açılmış  değildi.  Kapısında  '' Ayasofya  Camii''  yazmıyor,  görevli  bir  imamı  bulunmuyor,  minarelerinden  ezan  sesleri  yükselmiyordu.

Sonra  efendim 12  Eylül  ihtilali  geldi  malum.  İhtilalciler  Demirel'in  başlattığı  bu  uygulamayı  kesinlikle  yasakladılar.

Bundan  sonra  Turgut  Özal,  Süleyman  Demirel,  Bülent  Ecevit,  Necmettin  Erbakan,  Tansu  Çiller,  Mesut  Yılmaz  başkanlığında  pek  çok  hükumet  geldi-  gitti  lakin  hiç  biri  Ayasofya'nın  tekrar  ibadete  açılması  konusunda  bir  şey  yapamadı.

Her  birisinin  kendisine göre  ''At  kaçtı  torba düştü''  leri  vardı. En  büyük  ''Ayasofyacı''  Erbakan  bile  Ayasofya  konusunda  bir  şey  yapamıyordu. Hoş  rahmetli  hiç  bir  konuda  hiç  bir  şey  yapamıyordu  tepesine  binmiş  asker  sebebiyle ya  o  da  işin  bir  başka  acıklı  tarafıydı.  Bir  paşa  ondan  bahsederken  ''  Başbakan  değil,  bilmem neyimin  bakanı  olsa  ne  yazar''  Diyebiliyordu.  Peygamber  ocağı mensupları   ''  Al  sana  sonuna  kadar  destek.  Aç  şu  Ayasofya'yı  ibadete''  deseydiler  belki  de  olacaktı ama  onlar Necmettin  Erbakan'ın   YAŞ  toplantılarında  alnından  şıpır  şıpır  yaş  dökmesinden daha  fazla  hoşlanıyorlardı.  

En  son  olarak  mevcut  hükumet geldi.  O  geldiği  günden  bu  güne  yaklaşık  15  sene  geçti.  Bu  on  beş  sene  içinde  vatandaş  çok  umutlandı  Ayasofya  yeniden  ibadete  açılacak  diye. Fakat   ilginçtir  ki    Türkiye'de  ''  olamaz,  yapamazlar''  denilen pek  çok  şeyi  rahatlıkla  yapan  bu  hükumet  de  Ayasofya'yı  cami  olarak  ibadete  açamadı. 

Bu  süre  içinde  bir  sürü  saçmalayanlar    çıktı.  Hatta  olayı  Lozan  Antlaşmasın  -  aslında  hiç  bir  zaman  var olmayan-  gizli    maddelerine  bağlayanlar  oldu.  Güya  Lozan  Antlaşmasında  bize  ''Eğer  halifeliği  kaldırırsanız  ve  Ayasofyayı  müzeye  çevirirseniz  biz  de  sizin  bağımsızlığınızı  onaylarız''  denmiş  de  miş  miş  de  miş miş.

Derken  efendim  Türkiye'nin  en  etkili  ve  yetkili  ağzı   çok  veciz  bir  şekilde  açıkladı  Ayasofya'nın  neden  açılmadığını:

''Siz  önce  Sultanahmet'i  doldurun,  Ondan sonra  Ayasofya'yı da  açarız''

Kimse kusura  bakmasın  ama  bir  ''  At  kaçtı  torba  düşti  ''  mazereti  de  bu.

Daha  iki  gün  önce  Çamlıca  tepesine  gittim.  Orada  bilindiği  gibi  muhteşem  bir  cami  yapılıyor. Ama gelin  görün  ki  Çamlıca  adata  bomboş.  Ayrıca  Çamlıca  tepesindeki  o  sosyal  tesislerde  iki  tane  de  harika  mescit  var. Tabii  ki  mescitler  de  neredeyse  tamamen  boş.

Hal  böyle  olduğuna  göre  Çamlıca  tepesinde  yapımı  hızla  devam  eden  camiyi  hangi  cemaatle  dolduracağız?  

Bir  camimizi,  hele  de  bu  Ayasofya  gibi  İstanbul'un  fethinin  sembolü  olmuş  bir  cami  ise,  bunun  tekrar  ibadete  açılmasını  -İstanbul'un  Fethini  en  görkemli  törenlerle  kutlayan ama  Ayasofyayı  bir  türlü  açmayan, açamayan-  bu  hükumetten  beklemeyip  de  kimden  bekleyeceğiz?  

Camiler  hakimiyetin  sembolü,  o  sebeple  de  Çamlıca  Camii  ''  Boğazın  Anadolu  Yakasına da  ben  hakimim''  Anlamına  geldiği  için  yaptırılıyorsa  Ayasofya'nın  anlamı  nedir?  O  neden  kapalı?  

Yok eğer    bir camiyi ibadete  açmak  için  cemaat  sayısına  bakacaksak  -  vasıtasız  bir  şekilde  gitmek  neredeyse  imkansız  olan-  Çamlıca  tepesindeki  o  muhteşem  camiyi  hangi  cemaatle  dolduracaksınız  ki  oraya  böyle  bir  cami  yapılıyor?

Kısacası  bu  gün  artık  birilerinin  ortaya  çıkıp  açık  açık  ''  Ayasofyayı  ibadete  açamıyoruz.  Çünküüüü.''  demesi  lazım.  ''  At  kaçtı,  torba  düştü''  nereye  kadar?

 Mesela -  kurgu  dahi olsa- şöyle  bir  açıklama  olabilir. (  Ona  bile  razıyım  kendi  adıma)  

Ayasofya'nın  tamiri  konusunda  zamanın  patiği Athenagoras, Atatürk'e  müracaat  eder.  Atatürk  de  ''  Bunun  için  bütçemiz  yok.  Ama  bir  yerlerden  sağlanırsa  neden  olmasın''  der.  Bunun  Üzerine  Athenagoras  bu    parayı  ABD  den  sağlar  ve onarım,  tamirat  başlar.Bu  tamirat  sırasında cami  otomatikman  ibadete  kapatılır.   Daha  sonra Athenagoras'ın arabuluculuğu  ile ABD  der  ki  ''  Bu  yapıyı  tekrar  cami  olarak  ibadete  açma,  sana  her  sene  şu  kadar  para  vereyim.  Hem  müze  olarak  kullandığın  müddetçe  giriş  ücreti  de  alırsın.   Ne  dersin?''  Türkiye  bu  teklifi  kabul  eder  ve  o  gün  bu  gündür  ABD den  aldığı  bu  rüşvete  karşılık  Ayasofya'yı  cami  olarak  ibadete  açmaz.  Eh  çıkıp  da  millete  ''ABD den  rüşvet  alıyorum. O  bakımdan cami  olarak  açamam.  ''  Diyemeyeceğine  göre  ne  yapacak?  Elbette  böyle  estek  köstek yapacak. 

Vallahi düşünüyorum,  düşünüyorum  aklıma başka  sebep  gelmiyor. Öyle  ya  Ayasofya'ı  ibadedete  açma  konusunda  elimizi  kolumuzu  bağlayan  ne?

Ha  Türkiye'de.  Amaaaan  açılsa  ne  açılmasa  ne.  Hiiiç  de  dert  değil. Hatta  Müze  olarak  kalsın  daha  iyi''  Diyecek  sürüyle  insan  da  var  elbette.  Bu  işleri  lüzumsuz  işler  olarak  gören...  Onlara  derim  ki  ''  Camilere  giriş  bedava  ama  Müzeye  giriş  parayla...2013  yılında  Bir  arkadaşı  Ayasofya'ya  götürdüm. Giriş  adam  başı  50  Tl  idi.   Yani  tekrar  camiye  çevrilirse  para  ödemeden  gireceğiz.  Fena  mı?    

Dün    Kadir  Gecesi  münasebetiyle  Ayasofya'da  Kur'an   ve  sabah  ezanı  okunması  elbette  gözümüzden  kaçmış  değildir.  Allah  razı  olsun.  Lakin  ''Burası  bir  Unesco  Mirasıdır.  Unesco  Mirasında  Kur'an  okuyamazsınız''  diyenlere ''  Unesco  Mirası  değil, ata  mirasıdır  ve  canımın  istediği  zaman Kur'an  da   okurum  ezan  da..''  diye  cevap  verip - aynen  dün  olduğu  gibi-   her  gün,  günde  beş  vakit ezanımızı ve  kur'anımızı okumaya  devam  etmezsek  dünkü  hadise  basit  bir  şovdan  ileri  gitmeyecektir.  Bunu  da  bu  vesile  ile  bildirmiş  olalım.

( ''at Kaçtı, Torba Düştü'' Derken Biz Bu Ayasofya'yı Niçin İbadete Açamıy başlıklı yazı Sami Biber tarafından 23.06.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.