Sizin varlığınızdan ve sizin iradi bilincinizden bağımsız
oluşuyla size ve içinde olduğunuz yapınıza, dış bir etkime vardı. Bu nedenle yapı
ilişkilerini, değişen ve değiştiren nesneli zorunlu süreç girişmelerini; totemi
sosyal yapılı, sosyal kültürle anlatmanız da pek olası değildir.
Değişeni, değiştireni; totemi kültürle açıklamanız olası
olsa bile; süreklilik ve değişmeler arz eden süreç içinin uzun erimiyle olup
bitenler dahi totem kültürle olur izahı içinde anlaşılır değildi. Çünkü uzun
erimde; anlaşılır olan da, anlaşılmaz oluyordu. İttifak içindeki doğumların,
totem yapı içindeki doğumlarla izah edilememesi gibi. Totem yapı içindeki tekil
totemi mananın; ilahi dönem içinde çoklu ilah iradesine dönüşmesine, izah
olamaması gibiydi.
Bilinenle bilinmeyen, hem açıklanıyordu. Hem açıklanamıyordu.
Bilinenle bilinmeyeni açıklayan kirşof, ya da Pastör gibi ilerlemeci olanlardı.
Biri elektrik düzenlenin süreçlerini
bulurken bir diğeri de bizi hasta edenlerin görünmez canlı beslenirler olduğunu
izah ediyordu. Bilinenle bilinmeyeni açıklayamaz olanlar ya da sınıf ve tarih bilinci
olmamakla El’e hizmet edip El’den beslek, Lümpen sokak yobazı da; bunu şeytan
işi olmakla söylüyordu.
Yine bu durum eş deyişle bilinenle bilinmezi, açıklar olmak
ta; uzun erimle, olacakları bilmek anlamına gelmiyordu. Antik çağda kehribarın
ipek kumaşa sürtme eylemi sonucunda, kehribarın saman çöpünü çekmişti. Bu
olaydaki bilinmezlik yobaza göre şeytan işi etkiydi. Ya da El dilediği için
oluyordu.
Yine kehribar çubuğun saman çöpünü çekmesi işine; şeytan işi
değil de, elektrik iş diyen bir azınlık çıkmıştı. Bu azınlık elektriği açıklamanın
bin bir gayretiyle oldular. Filim karesi gibi enstantaneleriyle donup
kalmamakla, elektrik tanımına birkaç yol adımı döşeyen, ilerlemeciler olacaktı.
Sürtme sonucu kazanılan girişme sürece, elektrik olayı diyen antik çağ zihniyetli
olan bu kişimizin bu bilmesi; yine bir elektrik sel olay olan televizyon
görüntülü izahı da; anlar olması, bilir olması demek te değildir.
Ki günümüzde dahi elektriğe, elektrik demekle; elektriği
kullanmakla; elektriği anlayan milyarlarca insan; yine bir elektrik devinimi içinde
olan televizyon görüntüsünü ve TV’nin sesini de anlar değildir.
Buradaki uzun erimden amaç, değişen şartlarla süreç
ilişkilerinin de değişmesidir. Hiç bir şeyin yerli yerinde kalmamasıdır. Bir
öncesinden bağıntı kopması ortaya koyar. Siz de bir öncesi ile bir sonrasını ya
bağıntılıdan kılan bir dinamik içinde olursunuz. Ya da bir öncesini bir
sonrasına bağıntılıdan kılamaz olan pasiflik bir durum içinde olursunuz.
İkinci durum tez elden düşün sel kaosta kaçınıp, bildik olan
düşün sel bir kararlı yapı içine geçmek isteyen kişilerle somut olur. Bu
nedenle bu kişiler nesnel nedence analitik ve nesnel nedence bağıntılı toplumsal
dili bilmek anlamak kullanmak yerine; daha kolayı olan sosyal dil mantığını
yeğlerler.
Zaten sürecin; bilme, bulma olan işini toplumsal dil
üzerinde analizler yapmasına; bilme bulma olacak sürecin özne nesnel nedence çözümleri
içinde anlaşılır olmasına daha çok vardı. Uzun erimde anlaşılır olanın;
anlaşılmaz olma zorunluluğu nedeniyle de sosyal dil olup biten tarihi; sosyal
anlayışın hikâye dili içinde kalmasıyla süreci insana göre anlatır. Sosyal dil kısa
erimli düşünsel kararlı yapıyı oluşan birlik dildir. Birliğin kendisi değildir.
Dil tutucu ve muhafazakârdır. Bu nedenle kişilere melezliği veren tarihi oluşumlar
dahi, sosyal izan içinde anlaşılır. Bu araç durumdur. Ve genel süreci yamultur.
Yani kişiler kendi melezlik sürecini somut üreten ilişkiler
izahıyla anlayamazlar. Somut ilişkilere tabii olsalar da süreci sosyal dille anlarlar.
Nesnel ve öznel yapabilirlikle halife
olduğu halde; geçmiş mana anlayışlı anlama anlatma kalıplarından ötürü
yapabilirliğin nesnesi; öznel söyleme göre geriler.
Gerileyen nesnelliğin çok kişideki öznel oluşa taban olma
bağı kopar. Böyle olunca da öznellik bir heyula gibi belirir. Heyula biçimsiz,
her biçimi alabilen öznelliktir. Öznellik içinde neye göre insana halife
dendiği anlaşılmaz. İnsan da bu anlaşılmazlıkla heyula olur çıkar. İnsanlar,
nesnel devinmeli alan hareketli salınımların üzerine; heyula (ürkü) mana
anlayışını kendilerine göre binişle kılarlar.
Heyula durum kararları veren soyut iradeli odağın izahı üzerine
oturur. Kerevit üzerine oturan kişiye padişahlık geçmesi gibi anlayışla olan bir
durumdur bu. İnsan kendisinin yapabilirlikle halife olmasını heyulanın söyletilmesi
olan söylemleriyle anlarlar.
İnsanı ortaya koyan ittifakın içinde her biri, her bir gruplar
uhdesinde bulunan totem mesleğine sahip grup olmak vardı. Meslek sahipliği olan
grupların gruplar arası üretim ilişkisi vardı.
Bu somut girişime dayalı bir ortak ittifak iradesi vardı. İşte tüm
bunların üzerine heyula oturur. Bu işin özetidir.
Grup sahipliği, grup aiti kişilerin gayret birliği olmakla;
kişiler üzerinde ortaktı. Gruplar arası ilişkiler gruplar üzerinde ortaktı.
İttifak iradesi de grupların yapabilirliği ve grupların yapabilir bağıntı
sahipliği üzerinde bir gruplar ortaklığıydı. El kulluk anlayışı bu heyula
üzerine oturacak bir biçimlenme olacaktı.
Erken dönem içindeki emek, sahiplik ve üretim; bir grup
hareketi olmakla, karşımıza çıkar. Bu nedenle ittifak içindeki meslek sahipliği
irade de; üreten ilişkiler de ve emek te grup süreçleridir. İttifak gruplar
odaklı girişen bağ süreçlerdi. Gruplar arası emekti. Gruplar arası sahiplikti.
Gruplar arası üretim ilişkisi olmakla, bunların toplamları gruplar arası ortaklığın
tekil iradesiydi. Bu üç somut olgu ve bu üç somut olgu olaylarının bir arada
girişmeler toplamı soyut irade ve soyut insan özneli; insan öznelliği olmuştu.
İnsan da ve insan iradesin de bileşen ortak sentezli gruplar
gücü bağıntısı vardı. İttifak içinde bu ortak grup ilişkili bağıntılar, giderek
tekil kişi bağıntıları duruma odaklanan parça yeteneklere dönüşecekti.
İrade, hem bir üreten ilişkiydi. Hem bir üreten ilişkilere
sahip, mesleki bilgi beceri donanım lığıydı. Hem de grup üreten ligi; grup
sahipliği ve grup emeği üzerindeki tüzelin ligin kişiye yansımasıydılar. Emeği,
sahip ligi, üreten ligi olmayanın, iradesi de yoktu. Bizi bağlayan irade;
üreten ilişki toplamı olan irade ortaklığı olan, tüzelin olukla; ortak ilişki
odaklı, iradeler birliğiydi. Bir olan değil birçok olandı. Bir olanın birliği de
birlik iddiası da olmaz. Bu nedenle birlik bir olanın değil birçok olanın iddia
birliğiydi.
Günümüze doğru gelirken süreç daha ön ittifaklar içindeki
grup iradeleri; kişi odaklı uzmanlık iradesi olmakla; uzmanlık parçalı iradeler
durumuna düştü. Parçalı iradeler bütünü veremez ama bütünden bir parçadırlar.
Bir arabayı ortaya koyan vidayı, somunu yapmak; motor kalıbı
dökmek, dişliler üretmek vs. gruba ait otomotiv olan sürecin; uzman sahiplik
olukla sürecin parçalı durumu olmasıydı. Uzmanlık olan parçalı işler otomotiv
içindedir. Tümü birden sağlık sektörünü verecek olan; dişçi, radyolog, biyolog, ürolog, kardiyolog, dâhiliyesi,
kulak burun boğazcısı, kalp cerrahı vs. hepsi gruba ya da sektöre ait genel
sağlık içinde parçalı uzmanlık işidirler.
Bu nedenle parçalı uzmanlık işi, üreten bağıntı işi olukla;
genel grup hareketi içinde bir iradedir. Ve kalp cerrahisi içindeki yeriyle grup
iradesini oluşturur. Grup iradesini oluşturur ama açıktır ki bir kalp cerrahının
kendi işini yapmasıyla; dişinize tedavi olmadığı gibi gastritiniz devam eder. Göz
bozukluğu kendisini ele verir. Veba, kolera salgını devam ediyor olacakla kalp
cerrahi uzmanlığının, parçalı süreç ilişkisi olması genel sağlık iradesini
oluşamaz.
Şu halde irade; entegre (ortaklaşan) bir iradedir. Bir
sistem içinde birkaç tane genel sağlık; birkaç tane genel eğitim; birkaç tane genel
başbakan olmamakla; o irade birçok uzmanlık olan iradede ortaklaşan iradeler odaklı
genel ve tekil bir iradedir. Melez insan; grup ve ittifakı genelle ve kişiler
bazındaki tekil olan uzman durumlu ortak iradelerinin sahipliğiydi. Melez insan
bu genelliği ve özelliği yansıtıyordu.
İttifak entegresi içindeki ilahlar; parçalı grup
temsilciliğini ifade eden grupların iradesi olan ilahlardı. Parçalı iş
durumundaki grup meslekli grup temsilcisi ilah iradeleri; entegre olur bütünleşiğin
ortak kararı (iş, eylem, fikir ortaya koyuşunun) tekil iradesi oluyordu.