Makale / Ekonomik Makaleler

Eklenme Tarihi : 12.06.2017
Okunma Sayısı : 2131
Yorum Sayısı : 0
İsraf ve tüketim ekonomisi

     Kendimi bildim bileli hiç bir şeyi israf etmemeye özen gösteriyorum.
İster bir vida olsun, ister bir odun parçası, karton, metal.Bulunduğum mekânda uzun süre işe yaramayacaksa geri dönüşüme atıyorum.
Aylar önce "tutumlu inovasyon" kitabını okuduğumda yalnız olmadığımı, doğru yolda olduğumu anladım.
Oysa ki toplumumuzda yanlış bir yargı yerleşmiş, tutumluluk ve israfı önleme fakirlerin gündemidir, paran varsa harca(!)
     Günümüze uyarlarsak bir ürünün ekonomik ömrünü az tutarak, ticaret hacmi büyüyecek ve kalkınma hızı artacağı zannediliyor.
Bu olsa olsa kaynakların verimsiz kullanımı olabilir. Kalitesiz sandalye üreterek, benim her yıl yeni sandalye almamın toplumsal ve kamusal faydası ne olabilir ki?...
       Kombi, klima, çamaşır makinası, bulaşık makinası ve benzeri cihazların işlem süreçleri artık elektronik kart devreleri ile yürütülüyor. Ve bu kartlar garanti süresince bozulunca ücretsiz değişiyor.
Ülkemizde elektrik şebekesindeki voltaj ve frekans dalgalanmaları ve kesintileri de çok olduğundan bu kartlar sıkca bozuluyor.
Herhangi bir ön güç koruma devresi, voltajı regüle eden bir koruyucu da cihaza entegre edilmeyerek kartın bozulmasının önü açılıyor
Kart yandı deniyor. Yanan birşey yok. Karttaki yaklaşık 50 devre elemanından oluşan birisi, ya bir direnç, ya bir kondansatör ya da bir transistör özelliğini kaybediyor. Bunların da ticari değeri 5 tl bile değil. Fakat 1500  TL değerindeki bir kombi cihazının kartı değişecekse yetkili teknik servis 600  700 TL masraf çıkarabiliyor size. Bu çamaşır makinasında da aynı. Yani cihazın yarı parası.
Oysa ki arıza istatistiklerinde biliniyor ki, hangi kartta hangi devre elemanı sık bozulabiliyor.
O devre elemanlarını baskılı devre üzerinde, kolayca sökülebilen soketli yapsak, 5 tl lik parça için 700 Tl ödemesek fabrikalar batar mı?... Garanti  süresinde bozulup değişen kartların da firmaya mali yükü azalmaz mı?..
     Bir dişimiz çürüdüğünde, tüm dişlerimizi çektirmiyor, çenemizi söktürmüyor, başımızı kestirmiyoruz değil mi?
Kaldı ki teknolojik ürünlerin ömrü
bir dişin ömrünün onda biri kadar bile değil.
Evler, odalar, depolar, iş yerleri elektronik eşya çöplüğüne döndü. Toprak da kabul etmiyor ki gömsek.
     Her üretim/tüketim planı ve inovasyon girişimimizde başta tüketiciyi, çevreyi, kamu yararını, doğal kaynakları hesaba katmak zorundayız.
Kalite ve insanlık; israfı önlemekle başlar.
12.06.2017
Ali Rıza Malkoç
#armozdeyis
( İsraf Ve Tüketim Ekonomisi başlıklı yazı Ali R.MALKOÇ tarafından 12.06.2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.