Makale / Toplumsal Makaleler

Eklenme Tarihi : 2/28/2017
Okunma Sayısı : 2615
Yorum Sayısı : 0
Doğrudan temsil sistemi önerisidir
Ali Rıza Malkoç

     Parlamenter sistem, başkanlık sistemi,yarıbaşkanlık sistemi, dar bölge seçim sistemi, daraltılmış bölge sistemi.....
     Kuralları koyan, seçilenleri belirleyen direkt olarak halk olmayınca, temsilde tam adaleti sağlayamıyoruz. Ve adeta kavgadan besleniyoruz. En güzel, en ideal görüş ya da öneriniz, tercihiniz olsa bile, liderin prizmasından, merceğinden, şablonundan geçince kırılmaya uğruyor.
     İstişareyi ve denetimi sözde övüyoruz, önemsiyoruz ama birbirimize güvenemediğimizden hepsini istikrar endişesi ile devre dışı bırakıyoruz.
     550 milletvekiline tek tek sorsak, kendi yakın çevresi hariç, " sen kimin vekilisin desek"
 10 tane seçmenin adını soyadını sıralayabilir mi acaba?...
    25 milyon seçmene tek tek sorsak, " senin milletvekilin kim, eposta, telefon ile ya da bizzat görüşebiliyor musunuz?" 
 %10 u olumlu cevap verebilir mi acaba?
     Demek ki, vekil belirleme yönteminde, seçilmesinde, iletişimde bir sorun var.
İletişimin olmadığı her yerde, güvensizlik olur, huzursuzluk olur,belirsizlik olur, adaletsizlk olur, çatışma olur.
     Vekilin yaşı 18 ya da 88 olmasının bu sürece hiç bir katkısı olmaz.
Yöntem yanlış ise, iletişim kopuk ise, ailede de, şirkette de olsa  huzur olmaz.
Bu alanda öncelikle tam bağımsız, temsiliyet sağlanmadan, kanun yapma, denetleme , uygulama sistemi de sağlıklı işleyemez.
       Milletin vekil adaylarını, yasa zorunluluğu olarak delegeler belirlemelidir. Bu uygulama halkın siyasete, ilgisi, sevgisi ve güvenini artırır.
     Gelelim devlet başkanlığı sistemine.
Mecliste tam katılımcı demokrasi ile üyeler belirlendikten sonra, halk oylaması yöntemiyle  devlet başkanı seçimi yapılabilir.
En yüksek oyu alan devlet başkanı olur, ikinci sırada oy alan,  başkan yardımcısı olur.
Üçüncü sırada oy alan da meclis başkanı olabilir. Böylece en pratik denge ve denetleme mekanizması kurulabilir. Meşruiyet ve tek adam eleştirisi ve endişesi ortadan kalkar. 
     Bunun neresinde istikrarsızlık, huzursuzluk, adaletsizlik olabilir. Bu sistem peşinden tam bağımsız yargıyı da doğurabilir.
      Bunları başarmadan, toplumsal kardeşliği tesis etmek mümkün değildir. Üretim ekonomisine geçmek hayal gibi kalır.
Siyasi kutuplaşmalardan dolayı, kimin kaç kişi ile selamı sabahı kestiğinin anketini yapsanız içiniz kararır.
      Bu önerdiğim en basit metot daha da geliştirilerek en ideali kurulabilir. Halksız, halka rağmen pişirilen her aş, karın ağırtıyor ve hazmı zor oluyor.
     Daha önceki makalemde de, sosyal bilimler şurası önermiştim. Bu huzurun temeli önce orada atılmalıdır.
Bu millet en iyisine, daha iyisine layıktır. Yeter ki sunuş şekli adil, iletişime, denetime açık, samimi ve şeffaf olalım. 
Bu topraklardan, bir Almanya, bir japonya, 10 Hollanda çıkarırız biz.
     Samimi yüreklere, dost bir vatandaş önerisi olarak kabul ediniz lütfen.

http://www.edebiyatevi.com/yazi/184314_dogrudan-temsil-sistemi-onerisidir.html

28.02.2017
Ali Rıza Malkoç
www.arm.web.tr
#armozdeyis
( Doğrudan Temsil Sistemi Önerisidir başlıklı yazı Ali R.MALKOÇ tarafından 2/28/2017 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.