Şair, deneme yazarı, sosyal teorisyen, Cumhuriyet Üniversitesi Felsefe Bölümü Öğretim Üyesi Yardımcı Doçent Doktor Berat Demirci, 1956 Sivas doğumludur. Yayımlanmış eserlerinin tümü deneme dalındadır.

Turna ve Gayda, Hançeremizdeki Harita, Ö. Tuğrul İnançer Vakte Karşı Sözler, Beethoven'in Gözleri, Serçe Saati. Kitabevi yayınlarından 2015 yılında çıkan, “Sür Atını Kafdağına” adlı kitabıyla Eskader 2015 Kültür ve Sanat Ödülleri kapsamında; “deneme” dalında ödüle lâyık görülen Berat Demirci’yi kutlarız.

Berat Demirci, ayrıntıların ne kadar önemli olduğunu okura gösteren bir kalem… “Hayatta küçük diye bir şey yoktur,” sözünü üslubu ile ortaya koyan bir usta…

“Sür Atını Kafdağına” adlı kitapta;  akıcı bir lisan ve duru Türkçeyle kaleme alınmış on bir deneme yer alıyor. Kitaba adını veren deneme ve diğerleri kırsal izlekli bir yol takip ediyor. Yılkı atlarının ağıla sevkini şöyle betimler:


“Yılkı, akşamın dar vakti 'sığır yolağı' denilen dar geçitten, arzı gümbür gümbür sarsarak girerdi köye. Yazı yabanın canavarıyla, kurduyla girmiş olduğu cenklerden yarı vahşi bir hale gelmiş olan yılkı başı aygır, muzaffer bir kumandan edasıyla gerile gerile, yılkıyı kendilerine tahsis edilen geniş ağıla doğru sevk ederdi. En geride kalan en arık atta içeri girdiğinde, yağız iki delikanlı zulalandıkları yerden fişek hızıyla fırlayarak ağılın kapısını kapatırlardı.”

Hayatın içinden aldığı her mevzuyu irfan ve hikmet süzgecinde damıtarak, rafine fikirlere tahvil eden denemelerinin satır aralarına mahalli kültürün çeşnilerini ustaca serpiştiren Berat Demirci tam kıvamında okunası eserler koyar ortaya.

“Yâr yatışı nicedir?”
Diye sorar bir denemesinde ve uykuyla hasbihâl eder. “Güzel uyku, nereye istersen kaçabilirsin, gönlünle koynuma gelmezsen ben de seni uyutmam!”

“Mendili Yudum Arıttım” adlı denemesinde ise mendilin ne kadar işlevsel bir nesne olduğundan dem vurur:

“Mendil; efendilerin süsü, efendiliğin alametidir. Bir de kravatla uyumlu, ceketlerin atıl sol dış cebine dürüle büküle sokuşturulan mendiller vardır, bana daima züppelik farikası gibi görünmektedir; çoğu naylondur ve sadece aksesuardır.”

Hayatını okumakla, yazmakla geçiren Berat Demirci’nin diğer eserleri gibi Sür Atını Kafdağına adlı kitabı da okumaya değer bir eser...

                                      Berat DEMİRCİ / Kitabevi Yayınları



Fatma TÜRKDOĞAN






( Sür Atını Kafdağına başlıklı yazı F.TÜRKDOĞAN tarafından 1.10.2016 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.