Makale / Güncel Makaleler

Eklenme Tarihi : 13.04.2016
Okunma Sayısı : 1995
Yorum Sayısı : 0

Kerim ÖZBEKLER

Gazeteci-Yazar-Şair

Türkiye'de bir çok kitap fuarı açılmaktadır, bu fuarları nasıl değerlendirmek lazımdır ? İsterseniz, buna kısaca bir göz atalım;

01-Kitap Fuarları genellikle yayınevleri ile okuyucularının en iyi buluştuğu yerlerdir, yayın evleri buralarda yayınlamış oldukları eserleri teşhir ederek satarlar. İndirim uygulayan yayın evleri de buralarda yer alırlar, bu nedenle okuyucular için kitap fuarlarını ziyaret etmek çok önemlidir. Buralarda istedikleri her türlü kitabı bulabilmeleri mümkündür, ayrıca görmek istedikleri gazeteci-yazar-şair-radyo-tv sahibi-proğram yapımcısı vb.gibi kişileri de buralarda görmeleri ve tanışmaları mümkündür. Bunun için yanlarına 1 defter ile 1 kalemi isim ve adres almaları için bulundurmaları, varsa fotoğraf çektirmek için dijital fotoğraf makinalarını yanlarına almalarında büyük fayda vardır.

02-Gazeteci-yazar-şair vb. gibi kişilerin işi çok olduğundan, yazı yazmaktan başını klavyeden kaldıramadığından ortalıklarda pek kolay kolay görünmezler. Yalnız kitap imzalamak, okuyucu ile buluşmak için kitap fuarlarına akın ederler. Çoğu zaman iş dalgınlığa geldiğinden bazen cebinde kartviziti bile bulunmaz, bazen de yayınladığı kitapta adresini göremezsiniz. Bu nedenle kitap fuarlarına iştirak edecek olan gazeteci-yazar-şair'lerin bana göre kendisi ile tanışan kişilere istedikleri takdirde verilecek 1 kartvizitleri bulunmalıdır, bunun için en az 1000 adet kartvizit bastırıp bir köşeye koymak lazımdır. Kitap Fuarına giderken de bunu çantaya yerleştirmek lazımdır, evde unutmuşum. Büro'da kaldı, bastıramadım, lüzumlu görmedim gibi sözler doğru değildir.

03-Gazeteci-yazar-şairler;Kitap Fuarlarında başta yayınevi sahipleri, diğer gazeteci-yazar-şair-radyo-tv sahibi ve proğram yapımcısı vb.gibi kişilerle de tanışmak için gayret sarfetmelidirler, onların kartvizitlerini almalı. Kendi kartvizitlerini onlara vermelidirler, daima mesleki konularda fikir alış verişinde bulunmalıdırlar. Birlikte fotoğraf çektirmelidirler, bunları facebook-gazete-dergi-tv vb.gibi yayın organlarında yayınlamalıdırlar.

04-Kitap Fuarı'nda yapılan söyleşi-konferans-panel-brifing vb.gibi organizasyonları zamanları olduğu sürece izlemeli, not almalı. Önemli gördüğü konuları yazarak fuar sonrası kendi yazdığı gazete-dergi-web sitesi-blog-grup vb.yerlerde yayınlamalıdırlar.

05-Kitap Fuarlarına gelen matbaacılarda olabilir, taşradan gelen kitap satıcıları da olabilir. Özellikle kendi yazdığı eseri kendisi bastıran ve satmak için kitapçıya ihtiyacı olan gazeteci-yazar-şairler bu tür fuarlarda matbaacılarla ve kitap satıcıları ile tanışmak için de uyanık olmalıdırlar, onların kartvizitini almalı ve kendi kartvizitlerini de onlara vermelidirler.

06-İlk defa eser yazanlar ve eserini yayınlatamamış olanlar, eseri kendi imkanları ile bastırmış ve dağıtamamış olanlar da bu tür kitap fuarlarına gelmeli ve matbaacı-yayınevi-dağıtım firması sahipleri veya yöneticileri ile tanışmalıdırlar. Diğer gazeteci-yazar-şairlerle tanışmaları, onlarla görüş alış verişinde bulunmaları daima iyi sonuçlar verir.

07-Gazeteci-yazar-şairler vb.kişiler kitap fuarlarında kendileri için faydalı kitapları satın almalı, kitaplıklarını zenginleştirmelidirler. Kitap sayısı az olan, arşiv dediğimiz kitaplardan kurulu kütüphaneniz de az sayıda eser var ise bir gazetecinin-yazarın-şairin daha iyi eser vermesi mümkün değildir. Bunların yanında kitap fuarlarında veya dış kısmında ücretsiz olarak dağıtılan gazete-kitap-broşür-dergi-yayın kataloğu vb.gibi dökümanlar da alınmalı ve çantaya yerleştirilmelidir ve müsait zamanda incelenmek üzere arşive kaldırılmalıdır. Bu tür dökümanlar bir başka fuarda daha iyi yer almak için neler yapmamız gerektiğini bize öğretirler, yayıncılığı kendisine meslek olarak seçmiş her kişinin bu tür yayınları elde etmesi lüzumludur.

08-Gazeteci-yazar-şairler kitap fuarlarında her hangi bir yayın evi adına düzenlenecek olan şiir söyleşisi-şiir dinletisi-panel-brifing-konferans vb.gibi organizasyonlarda görev almak için de hazırlıklı olmalıdırlar, bu tür yerlerde net bilgiler doğru bir şekilde kısa olarak verilmelidir. 1 saatten uzun süren organizasyonlar yapılmamalıdır, zira dinleyicilerin ilgisi azalır.

09-Kitap Fuarlarında bazen bir olayı kısa film olarak vermek veya video şeklinde okuyucuya aktarmak büyük ilgi çekebilir, müsait olan yerlerde gazeteci-yazar-şairler iyi bir görüntü. İyi bir ses düzeni, rahat bir izleme ortamı altında bunu yapabilirler.

10-Yayınevleri sahipleri-dağıtım kuruluşları-gazeteci-yazar ve şairler kitap fuarlarına gelenlere yayın kataloğlarını ücretsiz olarak bastırıp dağıtmalıdırlar, fuarlar çok kalabalık olduğu için her yayınevi standını ziyaret etmek ve yayınları dikkatli bir şekilde incelemek çoğu zaman mümkün olmamaktadır. Kataloğu inceleyip bağlantı kuracak kitap evi sahipleri ile sonradan sipariş verebilecek okuyucuların olacağı unutulmamalıdır, kataloğlar göstermelik olarak değil. Yetecek kadar bastırılmalıdır, kataloğlar yeteri kadar bastırılmalıdır.

11-Yayınevleri;Kitaplarını imzalayacak gazeteci-yazar-şairlerinin hangi tarihlerde, hangi saatlerde standlarında olacağını önceden ilan etmelidirler. Bazen çok kalabalık anlarda standların bulunması mümkün olmadığından, yayın evi fuarın hangi bölümünde yer aldığını. İmza günlerinin altında mutlaka stand adresini açık olarak yazmalı ve telefon numaralarını vermelidirler, okuyucularda bu tür yerlerin nerede olduğunu bulmak için 15-20 dakika önce gelip standı bulmalıdırlar.

12-Kitap Fuarlarında yer alan dernek-vakıf-cemiyet vb.gibi kuruluşlar da standlarında hangi gazeteci-yazar-şairlerin yer alacağını mümkün mertebe duyurmalıdırlar, stand adresini-telefon numaralarını-e mail-varsa web adreslerini açıklamalıdırlar. Sadece fuara gelen ve rastgele önlerinden geçip giden okuyucularla yetinmemelidirler, zira bazen aranan yer görülememektedir. Stand adresi ile harf ve rakamlar takip edilerek bir yeri bulmak, daha kolaydır.

13-Kitap fuarlarında doğrudan doğruya yer almayan taşrada ki gazete sahipleri-dergi sahipleri vb.gibi kişiler de isterlerse ellerinde fazladan kalan gazete ve dergileri bu tür yerlerde ücretsiz olarak içeride ki bir yayın evi-dernek-vakıf-cemiyet standında veya dışarıda dağıtabilir veya dağıttırabilirler. Veya standlarda bulunan gazeteci-yazar-şairlere direk verebilirler, böylece yeni okuyucu ile yayın organlarında yazmaya hevesli yeni gazeteci-yazar-şairlere kavuşabilirler.

14-Gazeteci-yazar-şairler bunların yanında başka fikirler de geliştirebilir ve bunların faydalı olacağına inanıyorlarsa kitap fuarlarında uygulayabilirler.

15-Yabancı dil bilenler de kitap fuarlarını ziyaret ederek yayın evi sahipleri, gazeteci-yazar-şairlerle tanışmalı ve bağlantı kurmalıdırlar. Çeviri yaptırmak isteyenlerle irtibat kurabilecekleri en iyi yer kitap fuarlarıdır, hatta çok çeviri yaptıran yayın evlerini daha önceden öğrenerek bu yayın evlerinin sahipleri ile tanışmak kendileri için faydalı olabilir. Ayrıca 1 sayfayı kaça çevireceklerinin hesabını yaparak gelmeleri, bu konuda ihtiyacı olanlara net ve doğru bilgi vermeleri iş almaları açısından önemlidir.

16-Yazmış olduğu kitabı bedava dağıtmak isteyen gazeteci-yazar-şairler de kitap fuarlarında yer alan yayın evi-dernek-vakıf-cemiyet stand'ı sahipleri ile anlaşarak veya dışarıda yayınlarını ücretsiz olarak ziyaretçilere dağıtabilirler, gazeteci-yazar-şairlere kitaplarını ücretsiz olarak dağıtmak isteyenler ise standlarda bulunan gazeteci-yazar-şairlere bu kitaplarını ücretsiz olarak verebilirler. Tanışabilirler, hatta kartvizitlerini bile takdim ederek reklamlarını yapabilirler.

17-Gazete-dergi-radyo-tv-web sitesi-blog-grup vb.gibi yayın organlarında haber yazan muhabirler, biyoğrafi ile ilgilenen editörler. Röportaj peşinde olanlar da kitap fuarlarında istedikleri gazeteci-yazar-şairlerle irtibat kurmak için buralara akın etmelidirler, kartvizitlerini toplamalı. Ellerinde hayat hikayeleri varsa bunları almalıdırlar. (Bazı gazeteci-yazar-şairler hayat hikayelerini fotokopi yaptırarak çantalarında taşıyorlar) Gazeteci-yazar-şairlerin kullanılmak üzere fotoğrafını tek başına çekmelidirler, birlikte fotoğraf çekilmelidirler. Önceden hazırladıkları soruları vakitleri müsait ise sormalı ve cevaplarını kaydetmelidirler, fuarlar çok kalabalık olduğundan ses cihazı kullanarak bilgi almak. Sonra bunu yazıya dökmek daha uygun olabilir, bu tür fuarlardan 1 senelik haber-biyoğrafi-röportaj-görüntü elde etmek mümkündür. Elde edilen bilgiler arşive alınarak sonradan kullanılabilir, mühim olan zamanı kitap fuarlarında çok iyi kullanabilmektir.

18-Gazeteci-yazar-şairler kendi il-ilçe-kasaba ve köylerinde de kitap fuarı açılması için gayret sarfetmelidirler, bu iş için önder olmalıdırlar.
( Kitap Fuarlarını Nasıl Değerlendirmek Lazımdır ? başlıklı yazı K.Özbekler tarafından 13.04.2016 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.