TÜRKÇEDE SAYILARIN ANLAMLARI

Sevgili dostlar,
Kelimelerin kökenleri ile ilgili araştırmaya bildiğiniz gibi Köken bilim (Etimoloji) deniyor. 
Kelimelerin içyapısını araştırmaya da Söylem bilim (Morfoloji) deniyor.
Kelimelerin ses tonu ile ilgili araştırma yapan kola ise (fonetik) deniyor.

Bu üç kavramı bilmeden de bu konularda araştırma yapmak ve yorum yapmak imkansızdır.

Türkçede kullandığımız bazı sayıları bu yazımda irdeleyip yorumlamak ve 
Bilgilerinize sunmak istiyorum.

Eski Türk metinlerinde (rakamlar) yazı ile yazılmıştır. Bu da bize bazı ipuçları vermektedir.
Şöyle ki:
Bu gün yirmi altı dediğimiz sayı eski metinlerde
Altı otuz
Ya da bu gün altmış beş dediğimiz sayı
Beş yetmiş şeklinde yazılmıştır.

Burada aritmetiksel bir tümevarım mantığı göze çarpar.
Altı otuz = otuza doğru sayıyorum altıdayım anlamı çıkar.

Buradan hareketle ona kadar olan sayıların bir kısmını çözüme ulaştırabiliyoruz.

Eski Türkçe de bir tevhit ve teklik anlamında OĞ-0Q-OK şeklinde okunan bir kelime var. Bu aslında bugünkü bir anlamında ancak zaman içinde bu OQ-OĞ-OK şeklindeki kelimeye başka anlamlar yüklendiği için onun yerine aslında parmak anlamında olan bir kelimesi geçmiştir.
Birmek bermek ve vermek de bu barmak anlamına gelen bir kelimesinden türemiştir.
Mek ve mak eki ise aslında bir çoğul ekidir mastar vazifesi de görmektedir.
Vücudumuzda birden fazla olan organlarda ek ak şeklinde takı vardır.
Ayak parmak yanak kulak şakak gibi…

Aslında bir değil bır (ı) olan bu kelime her zaman işaretle parmak gösterilmesi nedeniyle oq-oğ-ok şeklinde olan gerçek bir kelimesinin yerini almıştır.


Nasıl olduğuna bakalım;

Bir= OQ-OK-OĞ
İki= YENKİ-YEKİ (YANINDAKİ ANLAMINDA) 
Üç= AVUÇ eskiden yemek elle yenirdi. Üç parmakla yenirdi ve buna avuç denirdi.
Bugün hala elle yemek yiyen toplumlarda sadece üç parmak kullanılır. 4 üncü parmak kullanmak ayıptır.
DÖRT= Aslı törüt türüt. Aynı türden olan parmaklar anlamında
BEŞ= BAŞ dört artı baş barmak anlamında aritmetiğin başladığı sayı
ALTI= Aslında aritmetik olarak izahla beşin bir artığı ARTIK –ALTI 
YEDİ =BEŞ yanında YEKİ –ZAMANLA YEDİ olmuş
SEKİZ= YEKİSİZ on eksi iki anlamında yine aritmetiksel izah devrede
DOKUZ= OKSUZ –OĞSUZ-OQSUZ-ONDAN bir eksik anlamında
ON=???????
ON BİR-ON İKİ-ON ÜÇ-ON-DÖRT-ON BEŞ-ON ALTI-ON YEDİ-ON SEKİZ-ON DOKUZ
YİRMİ=YEKİ-BIRMAK iki kere toplam parmaklar anlamındadır bu gün hala 
YEKİRMA YİKIRMA YİGİRMİ olarak da söylenmektedir.


Benim burada anlatmaya çalıştığım konular en başta belirttiğim üç bilim kolu ile bakıldığında anlaşılabilir. Eğer bu bilim kollarıyla ilgilenmediyseniz bunları kabul etmek zor gelebilir ama bunlar fantezi değil gerçeğe çok yakın olması muhtemel varsayım ve yorumdur. 

Selam ve sevgilerimle…

Aykırİ-Cahit Telkök 22-01-2012
( Türkçede Sayıların Anlamları başlıklı yazı Aykırİ tarafından 27.08.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.