Geçenlerde yine bir dostumla muhabbetiyiz ve çok enteresan bir cümle sarfetti. Evet, ben de bunun kendimi bildim bileli farkındaydım ama hiç de anlatmak gelmedi aklıma.

Mevlana'nın 7 öğüdünden birisi, “Başkalarının kusurlarını örtmede, gece gibi ol." cümlesidir. Bunun üzerine uzun zaman düşünmüştüm bir ara “Mevlana nasıl böyle bir söz söyler…?" gibilerinden… Fakat nice sonra anladım ki oradaki kusur –benim anladığım, yorumladığım kusur- hani her kusur değil. Mesela “Bir cinayeti örtbas edin…" anlamında söylememiştir diye düşünüyorum. Buradaki kusur daha farklı anlamlar taşıyor gibi geldi. Yada farzı misal “Suçlu birisine her an suç işleyecek potansiyeliyle yaklaşmayın, onu dışlamayın, tevbe etmişse kusurunu örtün…" tarzında da olabilir. Yani kelimelerle ifade edebilmem oldukça zor aslında… Nasıl kelimelere dökerim bilemiyorum ama kusur kavramı herhalde bu tarz bir felsefe içerisinde söylenmiş gibi geliyor bana…

Şimdi asıl konuya gelelim… Bazen insanların kusurlarını yüzlerine diyemez bazı insanlar… Ya üzmek istemez yada arasının bozulmasını yada kendince bir sebebi vardır… Ama ilk ikisi daha yaygın bir husustur. Peki empati yapalım mı biraz? Bakın, farzı misal benim bir can ciğer dostumun aşırı büyük bir kusuru var… Fakat biz onunla yürekten, samimi dostuz. Şimdi ben bu dostumun kusurunu söylesem bir türlü söylemesem bir türlü gibi bir düşünceye kapılabilirim ilk başta… Hadi görelim söylersem ne olabilir söylemezsem ne olabilir…

Eğer ki dostumun yüzüne kusurunu söylersem ve o da kusurlarının yüzüne söylenmesini istemeyecek derecede kibir sahibi ise muhtemelen “Vay bana öyle dedin ha… Tamam ya… Seni dost bildik, sevdik, saydık… Bu mu karşılığı be…?" vb. şekillerde reaksiyon alıp dostumun gözünde hain kategorisine yükselirim. Bu da canımı çok sıkacağından ve aramızın bozulmasını istemediğimden söylememem gerek diye düşünürüm… Eğer kibir sahibi değilse onun yararı için söylediğimi bilir ve dostluk bağımız böylece daha da kuvvetlenir.

Ha şimdi gelip 2. olasılığa bakalım. Tutun ki dostumun hatasını yüzüne vurmadım yada söylemedim artık her ne koyarsanız adını… Bu sefer o hataları bir başkasına da yapacaktır muhtemelen… Ve ben bunu bildiğim hâlde durdurmadığımdan dolayı başkalarının vebalini de üstüme alacağım büyük bir olasılıkla… Hadi bakalım şimdi ayıkla pirincin taşını… Sırf bir dostluk için, bir arkadaşı kaybetmemek için yaptıklarım karşısında kaybettiklerime bakın örneklerde… 

Aslında bu konu uzun uzun tartışılmalı ve bir komedi programında bu konuya değinmişlerdi. İnsanların kusurlarının söylenip söylenmemesi hususunda… Ben çok beğenmiştim açıkçası… Benim kanaatim bazı hatalar çok geç olmadan engellenebilmeli. Lisanı münasiple birlikte tabi ki…
 
( Hatalar Söylenir Mi başlıklı yazı 4harf1kelime tarafından 27.08.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.