Bu yıl Çanakkale Zaferi’nin yüzüncü yılını kutluyoruz. Çanakkale’nin bizim tarihimizde apayrı bir yeri vardır. Çünkü Çanakkale şairin ifadesiyle “Bir devrin battığı, vatan kalbinin attığı yer”dir.

Çanakkale, gidip de dönmeyenlerin, dönmeyi düşünmeyenlerin yattığı topraklardır. Anaların vatana kurban olsun diye saçını kınalayıp gönderdiği “kınalı kuzular”ın al kanlarıyla yeşerttiği vatan parçasıdır.

1915’te cepheye giden ve bir daha dönmeyen öğrencileriyle hiç mezun vermeyen Balıkesir, Konya, Sivas, Kayseri ve Galatasaray liselerinin yoklamasının alındığı topraklardır Çanakkale.

Vatan savunmasını hiçbir karşılık beklemeden yapan yiğitlerin, isimsiz kahramanların meskenidir Çanakkale.

İşte bu kahramanlardan biridir Havranlı Seyit.

Sırtlayıp kaldırdığı iki yüz küsur kiloluk top mermisiyle düşman gemisini batıran, Çanakkale’yi geçilmez yapan mütevazi kahramandır Havranlı Seyit.

Biz, kahramanlarımızı bilmek, tanımak zorundayız. Onları yeni nesle anlatmalıyız. Biz kahramanlarımızı tanıtmazsak gençler kendilerine ithal kahramanlar bulurlar.

Birkaç yıl önce bir gencin tişörtündeki fotoğraf dikkatimi çekti. Küba devriminde öne çıkan isimlerden biri olan Che Guevara’nın fotoğrafı vardı tişörtte. Bilmiyormuş gibi yaparak bunun kim olduğunu sordum. “Che Guevara” dedi gururla. “Kim bu Che?” dedim. “Küba’nın özgürlük savaşçısı.” oldu cevabı. “Bizim özgürlük savaşçımız yok mu, neden ta Küba’nın özgürlük savaşçısının fotoğrafını taşıyorsun?” dediğimde delikanlı “Bizim özgürlük savaşçımız da mı var?” deyip garip garip baktı yüzüme.

Kimsenin özgürlük savaşçısını küçümsemiyoruz. Her milletin kendine göre kahramanları vardır. Ancak benim kahramanlarım, özgürlük savaşçılarım dururken gençlerimin tişörtlerinde ithal kahramanlar görmek beni rahatsız ediyor.

Bugün hangi gencimize göğsünde “Ben Seyit Onbaşıyım”, “Ben Havranlı Seyit’in torunuyum.”, “Ben Nene Hatun’un torunuyum.”, “Ben Gördesli Makbule’yim”, “Ben Antepli Şahin’im” yazılı tişörtler giydirebiliyoruz?

Yapamıyorsak, yapmıyorsak bu bizim hatamızdır. 

Seyit Onbaşı’yla ilgili şöyle bir arama yaptım internet ortamında. Gördüm ki bazı tarihçiler bu kahramanımızı yok sayıyorlar. Yine bazı araştırmacılar Seyit Onbaşı’nın kaldırdığı merminin ağırlığının 275 kg mı 215 kg mı olduğunu tartışıyorlar. 

İki yıl önce Gelibolu Tarihi Milli Parkı Müdürlüğü’nün alan kılavuzları için düzenlediği seminerde Seyit Onbaşı’nın sırtladığı 275 kiloluk mermiyle Fransız zırhlısı Ocean’ı batırmasının gerçek olmadığını iddia edilmiş. Rehberlere dağıtılan kitapta Ocean zırhlısının nereden geldiği belli olmayan bir mermiyle vurulduğu ifade edilmiş.

Yine araştırmalar yaparken çok ilginç bir şeye, Anzakların bir kahramanına, Çavuş Simpson ve eşeğine rastladım. Avusturalyalılar eşekle yaralı taşıyan ve birçok Avusturalyalı askerin hayatını kurtaran ve savaşta ölen Çavuş Jhon Simpson ve eşeği için törenler yapmışlar, heykeller dikmişler, kitaplar yazmışlar, okullarında çocuklarına büyük bir kahraman diye anlatmışlar, okutmuşlar.

Onlar, eşekle yaralı taşıyan bir askerin kahramanlığıyla gurur duyup onu ve eşeğini göklere çıkarırken bizim insanüstü bir güç sarf ederek kaldırdığı top mermisiyle düşman gemisini batırıp bir milletin kaderini değiştiren kahramanımızı yok sayma gayretimiz ne kadar ibret verici değil mi?

Seyit Onbaşı’nın sırtlayıp kaldırdığı top mermisinin kilosunun hiç önemi yoktur. Önemli olan vatan savunmasının bilincinde olmaktır. Önemli olan kahramanına sahip çıkmaktır. Önemli olan kahramanlarını çocuklarına anlatmak, onlara bu ruhu verebilmek ve çocuklarımızın ithal kahraman aramasına mani olmaktır.



( Yüzüncü Yılında Çanakkale Zaferi Ve Havranlı Seyit başlıklı yazı M. Kuvancı tarafından 21.03.2015 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.