Makale / Tarihsel Makaleler

Eklenme Tarihi : 27.11.2014
Okunma Sayısı : 2621
Yorum Sayısı : 0
HAFIZ HAMİŞ EFSUS-AFŞİN KUVAYI MİLLİYE KOMUTANLARI ATATÜRK’Ü ZİYARET ETMİŞLER

Hafız Hamiş Anlatıyor: Dedem Hamiş Mehmet den dinlemiştim. Yıl 1937 Efsus –Afşin Kuvayı Milliye Komutanlarından KÖŞOĞLU Süleyman Efendi,Sadık İNAN efendi, kendisi HAMİŞ Mehmed Efendi, Şıhhamit DOĞAN Efendi, CEVLANLIOĞLU İbrahim (ÖZDEMİR) Efendi ve Bozca oğlu Cuma ÖZDEMİR Efendi,Seyit Mehmet İMAMOĞLU Efendi, KÖFTECİZADE Şükrü Efendi Ankara’da Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ü ziyaret için Efsus’tan Maraş’a yayan gitmişler. Maraş’tan Tren ile Ankara’ya hareket etmişlerdir. Ankara’da Çankaya Köşkünde Gazi Mustafa Kemal Atatürk tarafından kabul edilmişlerdir. Gazi Mustafa Kemal Atatürk Afşinli Kuvayı Milliye Kumandanları ile oturup yemek yedikten sonra kahve içerken tam o sırada Atatürk’e Fransız Elçisinden bir telefon geliyor. Telefon görüşmesinde Atatürk Fransız Elçisi ile konuşmasında ordularım ve ben hiçbir savaşta yenilmedim git efendilerine söyle Hatay Misaki Milli Sınırları içerisinde bir TÜRK toprağıdır ve Türkiye’ye katılacaktır gerekirse Fransız devleti ile yine savaşırız.  Öteden beri Atatürk’ün çok güvendiğiEfsuslu Kuvayı Milliye Komutanları Paşam emrindeyiz demişler. Bunun üzerine Atatürk’ün gözleri Çakmak çakmak olmuştu. Bakan mavi gözlerin derinliğinde sanki Hatay şehrini görüyorduk. Hatay Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün hayaliyle Türk topraklarına katılmıştı. Bizler Efsus Kuvayı Milliye Komutanları olarakAtatürk olmak üzere Hatay konusunda çaba harcayan devlet adamlarımızı, komutanlarımızı, kahraman askerlerimizi, tüm şehit ve gazilerimizi saygı ve rahmetle anıyoruz. 23 Haziran 1939 tarihinde Ankara'da yapılan Hatay antlaşmasıyla Türk - Fransız görüşmeleri sonucunda Hatay Türkiye Cumhuriyeti'ne bırakıldı. 7 Temmuz 1939 tarihli ve TBMM’nin 3711 sayılı yasası ile Hatay il olmuştur. Atatürk’ün Misakı millinin diğer parçaları olan  Batum, Musul, Kerkük,12 ada Batı Trakya, Şarki Rumeli (Güney ve orta Bulgaristan da misakı milli olarak kabul ediyordu. Ancak ömrü vefa etmedi. Efsuslu –Afşinli Kuvayı Milliye Komutanları KÖŞOĞLU Süleyman Efendi, KÖFTECİZADE Şükrü efendi ve dedem HAMİŞ Mehmet, Şıhhamit DOĞAN ve Bozca oğlu Cuma ÖZDEMİR ile CEVLANLIOĞLU İbrahim (ÖZDEMİR ),Sadık İNAN, Seyit Mehmet İMAMOĞLU Efendi ile ziyaretlerinde Atatürk’ün Hatay’ı Almaya Kararlı olduğunu görmüşlerdi. 
Gazi Mustafa Kemal Atatürk Fransız Büyükelçisi Ponsa’ya şunları der:“Ben toprak büyütme dileklisi değilim. Barış bozma alışkanlığım yoktur. Ancak muahadeye dayanan hakkımızın isteyicisiyim; onu almazsam edemem. Büyük Meclisin kürsüsünden milletime söz verdim. Hatay’ı alacağım. Milletim benim dediğime inanır. Sözümü yerine getirmezsem onun huzuruna çıkamam; yerimde kalamam. Ben şimdiye kadar yenilmedim; yenilmem, yenilirsem bir dakika yaşayamam. Bunu bilerek ve sözümü mutlaka yerine getireceğimi düşünerek benim dostluğumu lütfen Misakı milli tamamlanacaktır, ancak inanmak ve cesur olmak, kendine güvenmek gerek. Hatay 1939 yılında Türk topraklarına tamamen katılmıştır. Yukarıda bu anlattıklarımı Dedem Hamiş Mehmed’in Savaş anılarından dinlemiştim. İstiklal Savaşı Gazisinin torunu Hafız Hamiş Afşinli Kuvayı Milliye Kumandanlarının Atatürk’ü ziyaret etmelerini daha önceleri TRT Kanalından ve diğer Ulusal Kanalardan gelen Belgesel yapımcılarına anlattığını belirterek Kurtuluş Savaşında Afşin şehrinin önemli bir yeri olduğunu sözlerine ekledi. Afşin Şehrimizin Ulu Çınarı Hafız HAMİŞ’İN anlatmış olduğu dedesine ait savaş anısı Araştırmacı Yazar Mustafa KÖŞ tarafından yazılan Güney Cephesinde Milli Mücadelede Afşin adlı kitaba eklenmiştir.

 Afşinli Kuvayı Milliye Kumandanlarımız.
1-MÜLAZIM-I EVVEL ÜSTEĞMEN KÖŞOĞLU SÜLEYMAN EFENDİ
2-MÜLAZIM-I EVVEL ÜSTEĞMEN HAMİŞ MEHMET EFENDİ
3-MÜLAZIM-I EVVEL ÜSTEĞMEN SEYİT MEHMET İMAMOĞLU
4-MÜLAZIM-I EVVEL ÜSTEĞMEN MEHMET SAİT GÜNEŞLİ 
5-MÜLAZIM-I EVVEL ÜSTEĞMEN SADIK İNAN 

6-MÜLAZIM-I EVVEL ÜSTEĞMEN DURDU TÜRKKAHRAMAN
7-MÜLAZIM-I EVVEL ÜSTEĞMEN MÜHTÜ SALİM EFENDİ (KAYNAK)
8-KÖFTECİZADE ŞÜKRÜ EFENDİ 
9-
KUVAYI MİLLİYE KOMUTAN YARD KADAYIFÇI DURMUŞ BÜLBÜL 
10- ŞIHHAMİT DOĞAN 
11- MEHMET AKSAKAL (FAHININ OĞLU)
12-BOZCA OĞLU CUMA ÖZDEMİR
13-HACI HÜSEYİN FEL OĞLU

14-DİRGEN ALİ

 DERLEYEN: ARAŞTIRMACI YAZAR MUSTAFA KÖŞ

 AFŞİN KENT KONSEYİ TARİHİ ARAŞTIRMALAR BÖLÜM BAŞKANI

KAYNAK: HAFIZ HAMİŞ

İstiklal Savaşı Gazisi HAMİŞ MEHMED’İN Torunu

( Hafız Hamiş Efsus-afşin Kuvayı Milliye Komutanları Atatürk’ü Ziyaret Etmişler başlıklı yazı yazıcı tarafından 27.11.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.