GAZİANTEP KİTABELERİ           

 

 

 Ahmet AYAZ

Gaziantep Güneş Gazetesi  12 Eylül 2014

………………………………………………………

       Doç. Dr.. Halil  İbrahim Yakar “Gaziantep Kitabeleri”  “Bir Şehrin Hüviyeti” demiş.  Uzun ve zorlu bir çalışmanın ardından bu kiymet biçilmez eseri meydana getirmiştir.  06 Eylül 2014 günü kendisini Gaziantep Velic İş Merkezindeki KUMRU Dergisine davet ettik, Sağolsun bizi kırmadı, geldi. Kumru Dergisi mensupları olarak, kayda değer bir dinleyici topluluğu vardı. Biz sözü edilen yerde hocamızın bu  20 çarpı 30 ebadında, ve 250 sayfalık değerli eserin içeriğinden söz etti. Bu eserinde hocamız, Gaziantep’in tarihini araştırmış ve inanılmaz bilgi  ve belgelere ulaşmış. Çekmiş olduğu  kitabeleri anlatarak Kumru Dergisinin geniş ekranlı  televizyonunda gösterdi. Bu değerli  eserin içeriğini anlatmaya burada gücüm yetmiyor. Kitabın ön sözünden başlayarak sizlere sunmaya çalışacağım. Zaten belgesel olarak çekimi yapılıp televizyonlarda gösterileceği haberini de almış bulunmaktayım. Şimdi aşağıya içindekileri alıyorum.

 

BİRİNCİ  BÖLÜM;

Kitabeler üzerinde yapılan çalışmalar, Ebced  Hesabı, Tarih düşürmeler, Tarih düşürülen konular, Tarih düşürme çeşitleri.

 

İKİNCİ  BÖLÜM;

Gaziantep kitabeleri hakkında genel bilgiler , kitabe şairleri.

 

CAMİLER

Ağa Cami, Âhi baba Cami, Alaüddevle Cami, Alaybey Camii, Ali Naccar Camii, Bostancı Camii, Boyacı camii, Çınarlı camii, Eyüpoğlu Camii, Fethiye Medreresi Camii,  Hacı Nasır Camii, Hacı veli Camii, Handan Bey Camii, Hüseyin Paşa Camii, Kabasakal Camii, karagöz Camii, Karatarla Camii, Kesikbaş Camii, Nizip Akçakent Köyü Aşağıoba camii,  (Mizar Köyü) Camii,  Aşağıoba Camii, Nizip Fevkani camii, Nizip Saha Camii, Nizip Uluyatır (Mizar Camii), Nuri Mehmet Paşa camii, Ömer Şeyh Camii, Ömeriye camii, Şirvani Camii, Tekke Camii (Mevlevihane)

 

MESCİTLER;

Alaüddevle Mescidi, Nesip Bey Mescidi, Nur Ali Mescidi, Pazaryeri Mescidi, Pişirici Mescidi, Şekeroğlu Mescidi.

 

MEDRESE VE MEKTEPLER;

Ahmet Çelebi Medresesi, Ali Neccar Medresesi, Ayintap Devrü’l –Muallimin, Ayıntap Rüştiye Mektebi, Balıklı Rüştiye Mektebi –Mahmudiye, Ebu’l Huda Medresesi, Gazi Mustafa Kemal İlkokulu, Zülkadriye Medresesi, St Mary Kilisesi (Kurtuluş Camisi) Vartanyan Ana Okulu

 

CEŞMELER, KASTELLER; SU YOLLARI;

Ali Neccar Sebili, Ara Çarşısındaki Çeşme, Araban Beydili Çeşmesi, Balıklı Çarşısındaki Çeşme, Deli Hekim Çeşmesi, Fethiye Medresesi Camii Kasteli, Gümüş Kastel, Hacı Ahmet Çeşmesi, Köseç Ahmet Ağa Çeşmesi, Kumandan Çeşmesi, Nafak Çeşmesi, Osmaniye Kasteli, Pazaryeri Şadırvanı, Tekke Camii Çeşmesi,  Türkçe-Ermenice Çeşme, Ayıntap Suyolu, Sacur  Suyu,

 

HANLAR
Belediye Hanı, Hasırcı Hanı, Hüseyin Paşa Bedesteni (Zincirli), Kürkçü Hanı, Millet Hanı.

 

TÜRBELER

Kurban Baba türbesi, Şahveli Dergahı, Şeyh Ali Efendi Türbesi,  Şeyh Şaban Türbesi, Yuf Baba Türbesi.

 

KÖŞKLER KASIRLAR KONAKLAR;

Basmacızade Ali  Efendi Konağı, Battal Bey Kasrı, Bülbülzade Kasrı, Fetva Emini Katip Efendi Kasrı, Kasrı Hacı Taha Efendi Kasrı, Haleplizade Mehmet Ali Kasrı, Küllizade Emin Efendi kasrı, Mazlum Efendi Kasrı, Mevlevihane Köşkü, Mevlevihane Şeyh Evi, Mevlevihane Şehnişini, Mustafa Ağa Kasrı, Baharı, Kethüdazade İbrahim Efendi  Kasrı, Müftü Bahaddin Efendi kasrı, Müftü Hacı  Osman Efendi Kasrı, Şakir Gören Kasrı, Taha Efendi Kasrıı, Ubeydullah Efendi Kasrı, Zeki Efendi Kasrı, Antep Evleri.

 

KARAKOLLAR

Akyol Karakolu,  Balıklı Karakolu, Suburcu Karakolu.

 

HASTANELER

Amerikan Hastanesi, Anna Morston  Binası, Antep Hastanesi.

 

HAMAMLAR

Hüseyin Paşa Hamamı, Naib Hamamı.

 

KİLİSE VE SİNAGOGLAR

Gaziantep Sinagogu, Aziz Bedros  Ermeni Kalolik Kilisesi  (Ömer Ersoy Kültür Merkezi)

 

DİGER YAPILAR

Gaziantep Kalesi,  Ayintap Redif Deposu, Bülbülzade Kütüphanesi.

 

KİTABE ÖZELLİĞİ GÖSTEREN NESNELER

Bakır Eşya Kitabeleri, Surre Alayı Sandıkları, Antepli Kağıtlar, Bekçi Rozetleri, Dulkadiroğlu Şehsüvar Bey sikkesi,  Mühürler, Resmi ve Özel Mühürler.

 

       Bu ciddi  araştırmayı senelerini harcayarak meydana getiren Doç. Dr. Halil İbrahim Yakar, Gaziantep’i bize yeniden kazandırmıştır. Gaziantep’in, kültür sanat ve edebiyatı ile uğraşanlar arasında ben ve benim gibi bir çok değerli isimler varsa da, hocamızın bu çalışması takdir değer ve inanılmız bir eseri günümüze kazandırmıştır. Gaziantep Üniversitesini ve  Doç. Dr. Halil İbrahim Yakar Beyi kutluyorum. Daha bunun gibi nice  eserlerde imzasının olmasını bekliyorum derken, bu eseri araştırmacılarımızın ve  Gaziantep sevdalılarının görmelerini tavsiye ediyorum.

 

      

( Gaziantep Kitabeleri başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 12.09.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.