Nutuk'ta hain olarak geçen, Kemalist ve bazı tarihçilere göre başarılarından sonra şımarmış Çerkes Ethem.Gerçekten Çerkes Ethem 'hain' miydi.Ailesine bakacak olursak temiz bir aile profili durmakta.Hatta Ethem'den başka evdeki diğer 4 kardeş Osmanlı zamanında askerlik vazifesini yapmış olduğu görülmektedir.Yani ailede hainlik yok.O zaman devlete sadık ailede yetişen Ethem beyi Çerkes Ethem yapan neydi.
 Çerkes Ethem 1886 yılında Balıkesir'in  Bandırma ilçesine bağlı Emrebey köyünde doğmuştur.Ailenin 5.erkek çoçuğu olarak dünyaya gelmiş.Babası Bursa tarafından şerefi ve haysiyeti ile bilinen Ali Bey.(Çerkes Ethem hatıralarıonda böyle babasını tanıtmıştır.) Çerkes Ethem küçük yaştan beri asker olmaya meraklı olacak ki 19 yaşında evden kaçarak Bakırköy'deki 'Süvari Küçük Zabit Mektebi'ne kaydolmuştur.Peki neden evden kaçmıştır?
 Çünkü 2 abisini şehit diğer 2 abisinide askerliğe kurban vermiş olan babası küçük oğlununda asker olmasını istemiyordu.Teğmen iken 1.Dünya Savaşının bitimi ile eve döner.Ethem 15 Mayıs 1919'da İzmir'in işgal olması ile tekrar silahı eline alarak mahalli direnişlerde boy göstermiştir.Bu fikir ile Kuva-yı Seyyare (seyyar kuvvetler) adında bir birlik kurdu.Kurduğu bu birlik ile Ege ve Batı Anadolu'nda başgösteren ayaklandırmaları bastırdı.Ahmet Anzavur'u da iki kez mağlup etmiştir ve yıldızı parlamıştır.Daha sonra Düzce,Adapazarı ve Yozgat ayaklandırmalarınıda bastırmıştır.Yozgat ayaklanmasını bastırmaya giderken Ankara'yada uğramıştır.Ankaraya gelen Ethem hiç beklenmedik bir çoşku ile karşılaştı.BMM de bile ayakta dakikalarca alkışlandı.Ethem neden hain oldu ?
 Ankara valisi Yahya Galip Bey'i Çapanoğulları isyanında yargılamak istemesi ve İstiklal Mahkemelerine karşı çıkması Ankara'da tedirginlik uyandırdı.Üstüne üstlük bide Refet Bey ve İsmet Paşa'nın Çerkes Ethem'i kıskanması Çerkes Ethem'in sonunu getirdi.
 Evet Refet Bey ile İsmet Paşa Çerkes Ethem'i ksıkanıyordu.Yozgat'tan asker toplamak isteyen Ethem'e Refet paşa izin vermiyor 'Böyle bişeyi ancak BMM yapar' diyerek veto ediyor.Peki neden karşı çıktı.çünkü az adamla bu kadar destek alan biri daha fazlası ile neler yapmazdı? Zaten İsmet Paşa ile ilk gördüğü andan itibaren sıkıntılar başlamıştı.(Kendi hatıralarında İsmet Paşa'yı ilk gördüğünde hoşlanmadığını açık açık sölüyor)
 Birde unutmadan söyliyeyim İsmet Paşa ve Refet Paşa , Çerkes Ethem ve Ali Fuat paşa'nın beraber idare ettiği cepheye yani Batı Cephesine atanmıştır.(O zaman Batı cephesi ikiye ayrılıp Güney cephesi ve Batı cephesi olmuştur.)Çerkes Ethem'in BMM den 2 oy farkla hain ilan ediliyor ve 9 Mayıs 1921'de bir karar ile idama mahkum edliyor.Çerkes Ethem'de çareyi (Ya da taktik hatası ile) Yunanlılara sığınarak buluyor.
( Çerkes Ethem başlıklı yazı seyfullah tarafından 27.08.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.