Oğuz Batın:Yedinci yazımızın konuğu şiirimin dili ailesinden değerli şairimiz Turgut Uzdu.Edebiyatevi ailesinin de sizi tanıması adına biraz kendinizden bahseder misiniz?Turgut Uzdu kimdir?

Turgut Uzdu: Erzurumlu Emekli Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeniyim. Güneydoğu Anadolu’da ve Doğu Anadolu’da on beş yıl görev yaptıktan sonra İzmir’e geldim. Burada da uzun yıllar görev yaptıktan sonra emekli oldum. Lise ve üniversite yıllarında zaman zaman yazdığım şiire, emekli olduktan sonra tekrar başladım. Sadece yazmakla kalmayıp, şair de yetiştirerek öğretmenliğe halen devam etmekteyim.

Oğuz Batın:Bir şair olarak şiire bakış açınız nedir?Sizce şiir nedir?

Turgut Uzdu: Şiir, şairinin kelimelerle yaptığı resimlerle dolu bir dünya benim için. Dolayısıyla güzel şiir bende güzel bir manzara oluşturan şiirdir. O manzarayı gözle veya kulakla seyretmek harika bir olay.

Oğuz Batın:Yazdığınız şiirleri besleyen unsurlar nelerdir?

Turgut Uzdu: Genelde hasret. Ayrılık şiirleri yazarım. Her insanın içinde boşlukları, keşkeleri, iyi ki diyebildiği yaşanmışlıkları yahut yaşanmamışlıkları vardır. O boşluklara seslenmeye çalışırım. İçimden kelimelerle resim çizmek geldiğinde kendimi engellemem. Ortaya güzel bir şiir çıkardığıma inanırsam da çok mutlu olurum.

Oğuz Batın:Memleketimiz olan Ege'nin İncisi'nin şiirinizdeki yeri nedir?
Turgut Uzdu: İzmir muhakkak çok önemli bir şehir. Pek çok şair ve sanatçıyı yetiştirmiş, ev sahipliği yapmış harika görselleri olan bir şehir. Kordonla ilgili bir şiir yazmıştım ama şiirlerimde insan unsuru ağırlıklı olduğundan tabi güzellikleri sergilemedim.

Oğuz Batın:Öğretmenlikte hiç unutamadığınız bir anınız var mı?Mesleğinizin şiirinizdeki yeri nedir
Turgut Uzdu: ? Haylazlıktan kurtarıp üniversiteye yönlendirdiğim bir öğrencimin yıllar sonra eşi ve çocuğuyla gelip beni bulması harika bir olaydı. Branş olarak meslek hayatım boyunca şiir inceledim anlattım ve öğrettim. Dolayısıyla mesleğimin şiirimde katkısı büyüktür.

Oğuz Batın:Şiir dışında kaleme aldığınız edebi tür var mı?Varsa biraz onlardan bahseder misiniz?
Turgut Uzdu: Hikâyelerim, sohbet, deneme, hatıra ve yerel gazetelerde yayınladığım köşe yazılarım var. Bir roman üzerine çalışmam da halen devam ediyor.

Oğuz Batın:Bir insan neden yazar?
Turgut Uzdu: Şiir, bir bayanın yemek yaparken, temizlik yaparken şarkıs söylemesi gibidir. Duygular birikir ve insanı ifade etmeye zorlar. Bu ifadeyi, ressam yaptığı tabloyla, müzisyen bestesiyle, bir mimar yaptığı eseriyle ifade eder. Kalemi seven insanlar, kendi duygularını yahut başkalarının duygularına tercüman olduğunu hissettiği duyguları kelime resimleri haline getirir. Yazmak, bir defa yazmaya başlamış birisi için içten gelen bir dürtüdür. İçi ister inanın ve insan yazar. Farklı bir dünya kelimelerle resim çizilme dünyası.

Oğuz Batın:Edebiyat alanında kazandığınız ödülleriniz var mı?
Turgut Uzdu: Lisedeyken yazdığım hikaye ile bir derginin açtığı yarışmada derece almıştım. Şiir yazmaya başladıktan sonra yarışmalara pek şiir göndermiyorum. Şiiri yazmayı seviyorum. Şiirimin güzel okunmasını dinlemeyi seviyorum. O sebeple yarışmalara pek girmiyorum. Ancak on beşin üzerinde şair yetiştirdim. Benim en büyük ödüllerim onlar.

Oğuz Batın:Biraz piyasaya çıkardığınız kitaplarınızdan bahseder misiniz?Kitaplarınız beklenen ilgiyi gördü mü?

Turgut Uzdu: İlk başladığım yıllar ilk heves olarak bir kitap çıkardım. Ancak, şiir kitabı, şiiri seven bir toplum olmamıza rağmen alınıp okunması gereken kitap olarak görünmüyor. Dolayısıyla başka kitap bastırmayı düşünmedim. Bundan sonra da düşünmeyeceğim sanırım. Çok sayıda şiirim var. Üretken bir insanım. Ancak sekiz-on kitaplık şiirim olmasına rağmen kitap yapmayacağım. İnternette yayınlayıp okuyanlara sunmak, beğenildiğini görmek beni daha mutlu ediyor.

Oğuz Batın:Edebi türlerde metinlerarasılığa bakış açınız nedir?

Turgut Uzdu: Şiirde tarz olarak kendime özgü bir tarzım var. Genelde beşlik kıtalar halinde serbest yazıyorum ve ikinci ve beşinci mısraları ses benzerliği taşıyan bir serbest tarz bu. Konu olarak daha önce anlatılmış hikâyeleri şiirleştirdiğim de olmuştur. Bazı şiirlerimde başka şairlerden alınma sözler çok az da olsa vardır tırnak içerisinde ifade ettiğim. Şiir ve şair etkilenmelerin eseridir. Dolayısıyla başka şiirlerden, şairlerden, şarkıdan etkilenmesi de tabi bir olaydır. Ancak başkasının yazdığı şiirlerin birkaç yerini değiştirip sahiplenmek acziyet ifadesidir. Akşam şiiri okursunuz, bir akşam şiiri de ben yazayım dersiniz ve yazarsınız. Bu etkilenmedir. Bir şairin bir mısrası etkiler sizi, Şairin biri “ Güneşi taşıyordu martı kanatları.” , der siz bundan etkilenirsiniz. “Kızıllığını taşımaktan yoruldu martılar” dersiniz. Aynı manzarayı farklı bakış açısıyla yakalar ve anlatırsınız. Buradaki imge size ait değildir ama etkilenip yazdığınız bir mısra olur.

Oğuz Batın:En çok sevdiğiniz şairler kimlerdir?
Turgut Uzdu: Günümüz şairlerinden Yavuz Bülent Bakiler, eskilerden Yahya Kemal, Mehmet Akif, Necip Fazıl, Cahit Sıtkı, Ahmet Haşim gibi bütün şairleri seviyorum.

Oğuz Batın:Bu röportaj dizimizi nasıl buluyorsunuz?
Turgut Uzdu: Günümüz şairlerini ve şiir konusundaki fikirlerini paylaşmak da edebiyatımızı sevenlere yapılan bir hizmettir. Bu sebeple güzel bir emek bu yaptığınız. Teşekkür ediyorum.

Oğuz Batın:Bu soruda rolleri değişsek bana soru olarak ne sorardınız?
Turgut Uzdu:  Neden şiir yazıyorsunuz?

Oğuz Batın:Hepimizin bu dünyada sahip olduğu bir meslek ve bu mesleğe dayalı hayatımızı etkileyen "meslek"hastalığı diye tabir edilen bir kavram var..Bizler edebiyatın bilimsel alanında eğitim almış insanlarız.Edebiyat,sizin de bildiğiniz üzere Turgut Bey;iki uçlu şahane bir alan olduğundan kimilerimiz sanatsal olarak kendi çapımızda da olsa bir şeyler yazıp çizeriz.İşte yazmaya başladın mı o hastalığa tutulmuşsun demektir.tutulduğun o hastalıkla yazdıklarınla insanları bir nebze de olsa gündelik hayatın yoruculuğundan,sıkıntısından kurtarmak için yazıyorum.Hayat paylaştıkça güzelleşir..Hayatı güzelleştirmek için yazıyorum.Önümüzdeki günlerde edebiyat adına aktiviteleriniz nelerdir?
Turgut Uzdu: Şiir öğretmeye, seslendirmeye ve yazmaya devam edeceğim.

Oğuz Batın:
İçten yanıtlarınızla benimle yaptığınız keyifli sohbet için size çok teşekkür ederim.Eklemek istedikleriniz varsa..
Turgut Uzdu: Teşekkür ve tebrik ediyorum. Güzel bir düşünceyi hayata geçirmişsiniz. Başarılar diliyorum.


( Bir Cevabım Var-turgut Uzdu başlıklı yazı Oğuz batın tarafından 14.04.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.