TÜRK BÜYÜKLERİNDEN KEMALETTİN KAMİ KÂMU

        GAZİANTEP ĞÜNEŞ GAZETESİ 04 ŞUBAT 2014

                                                                          Ahmet AYAZ

 

       Zaman zaman ünlü Türk Şairlerinden, ünlü Türk Büyüklerinden sohbet köşemde söz eder, onların anılarını tazelerim. Bu yazıları yazmayı da  kendime görev biliyorum. Bu gün de  bunlardan birisi olan, gurbet şairi,  Kemalettin Kamuya sıra geldi. Şimdi hayatından ve şiirlerinden birkaç küçük örneklerle merhumu analım diyerek yola çıktım.

1901 yılında Bayburt'ta doğdu. 1910'da dışardan sınava girerek orta birinci sınıfta öğrenim görme hakkı elde etti. Erzurum'da başladığı ortaokulu Refahiye'de bitirdi. Erzurum'un işgal edildiği haberini alan babasının kalp sektesinden ölmesi üzerine annesiyle önce Sivas'a sonra Kayseri'ye göç etti. Bulduğu her işte çalışıp, bir yandan da eline ne geçerse okuyan ve şiirler yazan bir gençti. Bir süre Bursa, daha sonra İstanbul'da bulunan ve İstanbul Erkek Öğretmen Okulu'nda okuyan Kemalettin Kamu, işgal güçlerinin şehre girmesi üzerine Ankara'ya gitti.

Kemalettin Kamu, Ankara'da Matbuat Genel Müdürlüğü'nde çalıştı. Kurtuluş Savaşı yıllarında yazdığı şiirler okul kitaplarına girdi, yurt genelinde tanınan ve sevilen bir şair oldu. Kimi şiirleri bestelenip şarkı veya marş oldu. İstiklâl Marşı seçimine de katıldı.

25 yaşında aşık olduğu genç kız ile evlenme hazırlığında iken bir anlaşmazlık sonucu evlilikten vazgeçti ve ömrü boyunca yalnız yaşadı.

Anadolu Ajansı temsilcisi olarak gittiği Paris'te Siyasal Bilimler alanında eğitim gördü. Soyadı Kanunu çıkınca 'bir ülkede yaşayanların tamamı' anlamına gelen Kamu'yu seçti. Paris dönüşü önce İstanbul'a, sonra Ankara'ya gitti. Şiirlerinin yanısıra ekonomi ile ilgili çalışmalar da yaptı.

1939'da Rize milletvekili olarak meclise girdi. Bir yandan da Türk Dil Kurumu'nda 'terim kolu başkanlığı' yaptı.

Bir süre sonra annesini kaybedince tüm sevgisini yeğenlerine verdi. 6 Mart 1948'de Ankara'da ani bir kalp krizi ile hayatını kaybetti. Şair, Ankara Cebeci Mezarlığında yatıyor.

Şairin vefatından sonra1949 tarihinde  Kemalettin Kami  Kâmu  Hayatı, Şahsiyeti ve Şiirleri” isimli kitabı yayınlandı. Kasım 1986 yılında da, Gültekin Samanoğlu’nun hazırladığı “Türk Büyükleri Dizisi:17. Kemalettin Kami Kamu Hayatı, Sanatı ve Şiirleri olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı yayınlarından yayınlandı. Aşağıya birkaç tanesini alıyorum. Paylaşalım.

 

İZMİR'E TAHASSÜR

  Anne, deniz nerde, yalımız nerde?

Hani gideceğimiz İzmir'e der de

Beni uyuturdun dizinde anne!

Geçende ablam da öyle diyordu

Bu bahar İzmir'e girmezse ordu

Kanmam sözünüze sizin de anne!

Yeşil bir bahara büründü dağlar

Bülbüllü bahçeler, üzümlü bağlar

Kimlerin işine yarıyor anne!

O bağlar nerede, bahçeler nerde?

Her akşam güneşin battığı yerde

Gözlerim İzmir'i arıyor anne!

Şimdi bir kuş olsam, kanadım olsa

İzmir'e giden yol eğer bu yolsa

Bir başıma bile giderim anne!

Bir çetin bilmece sorsam Paşa'dan

Söylemem memleket bağışlamadan

Mutlaka İzmir'i isterim anne!

 Kemalettin Kami KÂMU

 

TÜRK'ÜN İLAHİSİ

 Sarmış matem boraları,

Saz benizli ovaları,

Boynu büyük yuvaları

Sen himaye et Yarabbi!

Ne bir yazık diyen bize,

Ne ses veren sesimize,

Huzurunda geldik dize

Senden inayet Yarabbi!

Her çehre bize yabancı,

Bari sen bir parça acı,

Süründürme altın tacı

Sen vikaye et Yarabbi!

Bir gün sabah olur diye,

Katlandık her işkenceye

Bu felâketli geceye

Ver bir nihayet Yarabbi

: Kemalettin Kami KAMU

 

 

 

        İ R Ş A T

  Sevgilim güvenme güzelliğine

Senin de saçların tarumar olur

Aldanma talihin pembe rengine

Hayatın uzun bir intizar olur.

Sevgilim her insan doğarken ağlar

Çiçeklerle açar, sularla çağlar

Rehgüzâr olur bahçeler, bağlar

Nihayet isimsiz bir mezar olur.

Sevgilim baksana bir yanda gülen

Bir yanda gözümün yaşını silen

Kimi benim gibi erir derdinden

Kimi senin gibi bahtiyar olur!

Sevgilim senin de geçer zamanın

Ne şöhretin kalır, ne hüsn-ü ânın

Böyledir kanunu kahpe dünyanın

Dört mevsim içinde bir bahar olur!

 

Kemalettin Kami KAMU

( Türk Büyüklerinden Kemalettin Kami Kamu başlıklı yazı Ahmet AYAZ tarafından 4.02.2014 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )
Okuduğunuz Yazının Site Kurallarını İhlal Ettiğini Düşünüyorsanız, Site Yönetimine Bildirmek İçin Tıklayınız.