Eklenme Tarihi : 1.12.2021
Okunma Sayısı : 833
Yorum Sayısı : 9
Etiketler
KaracakızEmi
KaracakızEmi
tarafından eklendi
Normal Üye
Paylaş
Özellik
Yıldızlı Yazı

Bu Yazı 2.12.2021 tarihinde
YILDIZLI YAZI
olarak seçilmiştir.
Son Yazıları
Radyo Benim
Site İstatistikleri
22.01.1580 : İstanbul Rasadhanesi III. Murat tarafından yıktırıldı.

22.01.1932 : İlk Türkçe Kuran Hafız Yaşar (Okur ) tarafından Yerebatan Camii'nde okundu.

22.01.1517 : Osmanlı ordusu, Ridaniye Savaşı'nda Memluk ordularını yendi. Bu savaşın ardından halifelik Osmanlılara geçti.

22.01.1987 : Yüksek Sağlık Şurası, tüp bebek uygulamasının Türkiye'de de başlatılmasını kararlaştırdı.

Aşka Aşık Oldum

Aşka Aşık Oldum


Dağıldı gamlarım bitti kederim
Yâr bağında şimdi seyran ederim
Ben seni sevmişim daha ne derim
        Aşka âşık oldum gülmeyin artık
        Ne olur üstüme gelmeyin artık

Dışardan duyulur neşem konaktan
Sevinç gözyaşları akar yanaktan
Islandım sevginle baştan ayaktan
        Aşka âşık oldum gülmeyin artık
        Ne olur üstüme gelmeyin artık

Geçmiş acıları artık unuttum
Adıyla dilimde bir şarkı tuttum
Bir bilsen kalbimi nasıl avuttum
        Aşka âşık oldum gülmeyin artık
        Ne olur üstüme gelmeyin artık

Durun dertler durun edin sabahat
Olmasın sevdamda tek bir kabahat
Bu Karacakız'a gülsün hep hayat
        Aşka âşık oldum gülmeyin artık
        Ne olur üstüme gelmeyin artık






Karacakız Emi Öztürk 
EDİTÖR Tarafından Şiire Yapılan Yorum ( 3.12.2021 )
Bir Şiir “Aşka Âşık Oldum” Gülümsememle Az Tahlil Az Analiz

Bugün sitemizin hanım kardeşimiz Şaire “Karacakız Emi Öztürk” Kardeşimin beğenerek okuduğum şiiri için klavyenin başına geçtim. Bir kaç kelime söz ile gönlümüzün penceresini şiire ve aşka açarak kardeşim sayesinde havalandırmak için, birkaç söz karalayacağım.

“Aşkın tarifi zordur. Her şair de kendince aşkı tarif etmeye çalışmış, bu yüce duygu karşısındaki duygularını ve düşüncelerini aktarmaya çalışmıştır. Kimi aşk ile mutlu olmuş, kimi aşkın ıstırabını çekmiştir. Edebiyat dünyasındaki şiirlere baktığımızda acı veya tatlı çoğunlukla hep aşkı anlatmıştır."

"Aşkın tanımı, sanatçıların gözünde hep farklı olsa da anlamı hep aynıdır. Kavuşulsa da kavuşulmasa da yüce bir duygudur. Şairler de aşk şiirlerinde bu yüce duyguyu anlatmıştır. Kendi pencerelerinden aşkı anlatmıştır. Halk edebiyatı, Divan edebiyatı, Modern edebiyat şiirlerinde hep aşkı görürüz. Kimi şair aşkla vardığı mutluluğa değinmiştir, kimi şair dert yanmıştır”

Kimisi ise şiire ya da bir okuyucusuna ya da toplumun tamamına dert yanmış içindekiler kâğıda dökmüştür.


Aşka Âşık Oldum

Dağıldı gamlarım bitti kederim
Yâr bağında şimdi seyran ederim
Ben seni sevmişim daha ne derim
Aşka âşık oldum gülmeyin artık
Ne olur üstüme gelmeyin artık

GİRİŞ

Aşkla sevmenin güzelliğiyle başlıyor kardeşimiz. İnsan aşkla birini severse elbette gamları kederi biter kalır mı artık? Kardeşimde bunu çok güzel söylemiş. Girmiş yârin bağına seyran eder âlemi, yazarken kalemi. Ben ey yâr seni sevmişim daha ne isterim ki? Aşka âşık oldum gülmeyin boşuna bu hakikattir âşıklar bilir, ne olur üstüme bilmeden gereksiz saçma sözlerinizle gelmeyin artık.

“Aşkın ispatı için can vermek en kolay yoldur. Dirilip tekrar can verebilecek, yani aşkı için her gün ölmeyi göze alabilecek olan ise gerçek âşıktır.”

“Birdenbire bulunur. Galip Dede, “Birdenbire bul aşkı, bu tufte (armağan) bulanındır” der. Aşk, bir bakıştan ibarettir ve anında bulunur. Çünkü o kalbin görüşüdür.”

“Aşktaki büyü, kendiniz olamamaktadır. Kendiniz gibi davranmadığınız zaman aşk sizi büyülemiş demektir. Sevgi büyü değildir. Sevgi, duygularımıza hâkim olabildiğimiz noktaya kadar, olan şeydir. Büyülenen kısım aşka varınca geliyor. Mecnunluktur, çılgınlıktır o nokta. Sen sen olmaktan çıkarsan, aşk başladı demektir.”

GELİŞME

Dışardan duyulur neşem konaktan
Sevinç gözyaşları akar yanaktan
Islandım sevginle baştan ayaktan
Aşka âşık oldum gülmeyin artık
Ne olur üstüme gelmeyin artık

Aşkla seviyorum ben dışarıdan duyulur neşeli şen sesim konaktan, sevinç gözyaşlarım akar aşkla sevdiğim sevildiğim için yanaktan, ey yârim ıslandım sırılsıklam oldum ben seni severken seninle aşkla sevmenden. Aşka âşık oldum gülmeyin boşuna bu hakikattir âşıklar bilir, ne olur üstüme bilmeden gereksiz saçma sözlerinizle gelmeyin artık.

İşte diğer aşk şiirlerinden bir örnek:

“Gelmek yanına, hissetmek seni…
Benim için rüyaların en güzeli.
Varlığın bana armağan, yokluğun zulüm,
Bulamam böylesine güzeli.

Her anım sana varır,
Her saniyem seninle çarpar.
Bir neden bulsa aşkına dağlar,
Onlar da nedensiz ayağa kalkar.”

****
Her şeyin bir sonu olsa bile…
Aşk, sonsuz olmalı.
Ateşin etrafından dönen pervane gibi,
Sonsuzluğa ulaşmalı…
Aşkın denizinde değer nedir?
Ben bir kum tanen olmaya razıyım.
Sana bakan bu gözlerin,
Her şeye kör olmasına hazırım.
******
ANA KONUSU

Geçmiş acıları artık unuttum
Adıyla dilimde bir şarkı tuttum
Bir bilsen kalbimi nasıl avuttum
Aşka âşık oldum gülmeyin artık
Ne olur üstüme gelmeyin artık

Aşk ve aşkla sevmelerdir. Bence aşk şiirleri ile ne kadar ince bir ruha sahip olduğunuzu göstergesidir. Sizi en iyi yansıtacak romantik şiir ile sevgilinizin kapılarını ardına kadar açabilirsiniz, aşk kapınızı çalmış ise, kardeşimin kapısını aşk yâri ile çalmış ne güzel…

Geçmiş acıları artık sevmekle unuttum artık, adıyla yani aşkın adıyla aşkın diliyle bir şarkı tuttum o yâre söyledim, ah bir bilseniz ağlayan sızlayan kalbimi ne güzel aşkla avuttum. Aşka âşık oldum gülmeyin boşuna bu hakikattir âşıklar bilir, ne olur üstüme bilmeden gereksiz saçma sözlerinizle gelmeyin artık. Kardeşim çok güzel söylemiş ona hak vermemek elden değil ki.

“Sevgilinize romantik bir şiir okuyarak ona olan duygularınızı daha da iyi ifade edebilirsiniz. Şiirler, sözcüklerin bir araya geldiği en güçlü halidir. Bazen klasik konuşmaların dışında kaliteli aşk şiirleri ile hitap etmek, duyguları sunmak sevgili için daha etkileyici olacaktır.”

SON KAPI

Durun dertler durun edin Sabahat
Olmasın sevdamda tek bir kabahat
Bu Karacakız'a gülsün hep hayat
Aşka âşık oldum gülmeyin artık
Ne olur üstüme gelmeyin artık

Karacakız Emi Öztürk

Durun dertler az durun hemen gitmeyin aşkla bendeki hatta bana yansıtmış olduğu Sabahat(Yüz Güzelliği)Yüz güzelliğine az bürünün güzelleşin hemen kaçmayın öyle, olmasın sevdamda isterim hatta tüm sevdalarda tek bir kabahat. (Aşkı sevmeyi bilmeyen bizlerin önce seviyorum diyerek sonra eziyet ederek kadınlarımıza bacılarımıza kızlarımıza yaptığı zulüm eziyet her gün gözler önünde)İşte bu karacakıza gülsün hayat(inşallah cümlesiyle birlikte kardeşim). Aşka âşık oldum gülmeyin boşuna bu hakikattir âşıklar bilir, ne olur üstüme bilmeden gereksiz saçma sözlerinizle gelmeyin artık. Kardeşim çok güzel söylemiş ona hak vermemek elden değil ki.

ŞİİRDE AHENK RİTİM

Hece Ölçüsü

Her dizedeki hece sayısının eşitliğine dayanan ölçüye “hece ölçüsü” denir. Hece ölçüsüyle yazılmış bir şiirde ilk dize kaç heceden oluşmuşsa onu takip eden diğer dizeler de aynı sayıdaki heceden oluşur. Hece ölçüsündeki bütün heceler eşittir. Bu ölçüde açık-kapalı, uzun-kısa hece ayrımı yoktur.

Dağıldı gamlarım bitti kederim 6+5: 11’li hece ölçüsü
Yâr bağında şimdi seyran ederim 6+5: 11’li hece ölçüsü
Ben seni sevmişim daha ne derim 6+5: 11’li hece ölçüsü
Aşka âşık oldum gülmeyin artık 6+5: 11’li hece ölçüsü
Ne olur üstüme gelmeyin artık 6+5: 11’li hece ölçüsü

Kafiye

Şiirde ahengi sağlayan diğer önemli unsur ise kafiyedir. Kafiyeli olan şiirler oldukça başarılı olmaktadır. Kafiye yapmak in belirli kurallar vardır. Şiirde bu kurallara uymak önemlidir.
Dizelerin sonunda görülen bu ses olayında kelimelerin yazılışları ve okunuşları aynı olabilir ancak anlamları ve görevleri farklıdır. Ayrıca kafiyenin diğer ismi ise uyak olarak bilinmektedir.

Dağıldı gamlarım bitti / ke--derim
Yâr bağında şimdi seyran / e--derim
Ben seni sevmişim daha ne/ derim

Ses benzerliği olan sözcüklerin anlamca farklı sözcükler olması gerekir.
Ses benzerliği olan sözcüklerin yazımının aynı olması gerekir.
Dize sonundaki sözlerin ses bakımından benzemesi, anlamın ayrı olması gerekir.

Yarım Kafiye

Dize sonlarındaki bir ses (harf) benzerliği ile oluşturulan uyaklara “yarım uyak” denir.

Kederi –/m
Ederi—/m
Deri--- /m

Tam Kafiye

Dize sonlarındaki iki ses (harf) benzerliğine “tam uyak” denir. Tam uyak, tam ses değerindedir

Dışardan duyulur neşem konakt--/an
Sevinç gözyaşları akar yanakt--/an


Zengin Kafiye

Dize sonlarındaki ses benzerliği tam uyaktan daha çoktur. Yani en az üç ses benzerliği olan uyak türlerine “zengin uyak” denir. Birbirine benzeyen seslerin sıralanışında herhangi bir kural yoktur. Benzer ses sayısı üçü geçince uyumda zenginleşme derecesi artmaktadır.

Ko-nak-tan
Ya-nak-tan
Ke-de-rim
E-de-rim

Tunç Kafiye

Uyağı oluşturan sözcüklerden birinin, diğer sözcüğün içinde tam olarak yer almasıyla oluşan uyak türüne “tunç uyak” denir. Tunç kafiyede sözcüklerden biri bağımsız bir sözcük, diğeri ise bunun son hecelerinden meydana gelmiş gibi aynı anlamlı bir sözcüktür. Tunç uyakta iki veya daha fazla ses benzerliği söz konusudur.
Tuttum
Avuttum

Redif

Mısra sonlarında, görevleri aynı olan eklerin ya da anlamları aynı olan kelimelerin tekrarlanmasına “redif” denir. Redifte kafiye aranmaz. Böyle durumlarda rediften önceki söz veya söz parçalarında kafiye aranır. Redifler daima dizenin en sonunda bulunur, yani kafiyeden sonra gelir. Bazı şiirlerde kafiye bulunmayabilir ama redif olabilir.
Ek İle Yapılan Redif: Eş görevli eklerin tekrarlanmasıyla oluşan rediflerdir. Türkçedeki yapım ve çekim ekleri kavranmadan, ek hâlindeki redifleri anlamak, bulmak çok zordur. Eklerle yapılan rediflerde görev ve anlam birliği aranır. Eklerin yazılışlarda ise ünlü uyumlarından kaynaklanan ufak tefek bazı değişiklikler olabilir. Bir de, karşılaştırılan bütün eklerin aynı türden olması gerekir. Ayrıca redif kafiyeden sonra gelir ve eklerde aranır.

Ko-nak- /tan
Ya-nak- /tan

Sözcük İle Yapılan Redif:

Yazılışı, okunuşu, anlamı aynı olan bir sözcüğün dize sonlarında tekrarlanmasıyla meydana gelen rediftir. Ekler aynı görev ve anlamda olmak koşulu ile ünlü uyumlarından kaynaklanan bazı ünlü değişikliklerine uğrayabilir. Örneğin yönelme hâl ekleri olan “-a” ile “-e” ekleri dizelerin sonunda yer alırsa redif oluşturur. Ancak sözcük hâlindeki rediflerde ses değişikliği olmaz. Yani sözcük hâlindeki rediflerde tam bir yazım ve anlam birliği aranır.

Sa- /bahat
Ka- /bahat


Kafiye Örgüsü
Uyak olarak değerlendirilen ses benzerliklerini çizgi ve harf yardımıyla göstermeye, uyak düzenini çıkarmaya, “kafiye örgüsü (kafiye şeması)” bulma denir. Kafiye örgüsünde her dize bir çizgi veya sıralı noktalarla gösterilir. Kafiyeli olan dizeler “a, b, c, d” gibi harflerle gösterilir. Birbiriyle kafiyeli olan dizeler ise aynı harfle gösterilir.

Dağıldı gamlarım bitti kederim /a
Yâr bağında şimdi seyran ederim /a
Ben seni sevmişim daha ne derim /a
Aşka âşık oldum gülmeyin artık /b
Ne olur üstüme gelmeyin artık /b



Dışardan duyulur neşem konaktan / c
Sevinç gözyaşları akar yanaktan /c
Islandım sevginle baştan ayaktan /c
Aşka âşık oldum gülmeyin artık /b
Ne olur üstüme gelmeyin artık /b

Düz Uyak (Kafiye)
Bir dörtlükte birinci dize ile ikinci dizenin kendi arasında, üçüncü dize ile de dördüncü dizenin kendi arasında kafiyeli olmasına “düz uyak (kafiye) denir. Şiir beyitlerden oluşuyorsa her beytin kendi arasında kafiyeli olmasına “düz kafiye” denir. Dörtlüklerde “aabb”, “aaaa”, “aaab”; beyitlerde ise “aa, bb, cc…” şeklinde gösterilir.

Kardeşime bu güzel şiirinden dolayı tebrikler ederim, başka bir şiirde görüşmek üzere selamlarımla.

Mehmet Aluç


Kaynak: İnternet Edebiyat Ders Sayfaları
Sitedeki
Yazarın
Önceki YazıSonraki Yazı
Önceki YazıSonraki Yazı
( Aşka Aşık Oldum başlıklı yazı KaracakızEmi tarafından 1.12.2021 tarihinde sitemize eklenmiştir. Sitemizde yayınlanan eserlerin hukuki sorumluluğu , kullanılan materyaller ve yazının içeriği yazarlarına aittir.İzin alınmadan kaynak gösterilse bile sayfamızdaki eserler başka yerde yayınlanamaz. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. )